"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, August 25, 2011

SALAM AIDILFITRI 1432 H

Assalamualaikum...dah lama tak mengupdate blog nie...bzy la skit minggu nie...bila Hazim demam....smpi 2 kali pgi klinik selang 3 hari...panas yg naik mendadak....terbantut lah projek membuat kukis ibu dua ke tiga hari.....apa² pun..Hazim dah semakin sihat...yg tinggalnya batuk dan selesema la sikit.....Dan semalam...dptlah ibu buat biskut sarang semut....dgn jayanya....hehe....

Ok. hari nie dah masuk 25 Ramadhan kita berpuasa....kejap je rasanya kan....Ramadhan dah semakin smpi dipenghujungnya....dan diam x diam dlm beberapa hari lagi kita akan menyambut Aidilfitri....hari kemenangan utk seluruh umat islam yg berjaya menyempurnakan ramadhannya.....Insyallah.....

Dikesempatan ini....sy ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada sahabat² yg sudi memfollow blog sy yg x seberapanya ini, x lupa reader² (eh²..ada ke? malu pulak...hehe....) yg singgah baca n3 dlm blog nie ...mintak dimaafkan segala komen² yg pernah dibuat...andai ada kesilapan sepuluh jari dihulur mohon kemaafan.....semoga Aidilfitri kali ini lebih bererti utk kita semua....Insyallah...


Mood hari nie...nak p cari baju raya anak²......harap² semuanya dipermudahkan.....Insyallah... Amin...



Friday, August 19, 2011

Kenal diri ikut tarikh lahir

Tips mengenal diri anda melalui tarikh lahir dari Dr Fadzillah Kamsah.
1.pemimpin
2.lembut
3.kemas(cerewet)
4.rajin
5.boleh berbincang
6.angin
7.patuh
8.bisnes
9.glamour

cth Tarikh Lahir : 15 / 11/ 1990
1+5=6
maka KOTAK PERTAMA adalah 6

kemudian campur kesemua nombor, 1+5+1+1+1+9+9+0=27

kemudian hasil campur yg lebih dr 9 akan dicampur lagi seperti 2+7=9 maka

KOTAK KEDUA adalah 9.

selepas itu kotak pertama akan dicampur ngan kotak kedua 6+9=15

oleh kerana hasil campur lbh dr 9 maka dicampur lagi 1+5=6

maka KOTAK KETIGA ialah 6

hasilnya

6.angin
9.glamour
6.angin

maka anda sudah cermin diri anda mungkin sifat2 ini ada dalam diri anda dan mana tahu mungkin suatu hari nanti dgn sifat ini anda akan menjadi seorg yg berguna... selamat mencuba.
 SUMBER : SINI
tq google

Thursday, August 18, 2011

PUDING ROTI GULUNG


Baru nak update nih.....semalam semalam punya desert bukak pose...maknanya 2 hari lepas punya lah...semalam gantung semua kuali....talak masak wooo...sbbnya letih buat kukis......buat sorang², mmg le rasa penatnya....
Puding roti kat atas nie...jem dalamnya tu...blueberry.....resepinya sy ambik dari Kak Ummi...tq kak, sbb share resepi yg sedap....:)

Resepinya :-

Bahan:-
  • 7 keping roti putih
  • jem bluberi secukupnya (boleh jugak guna serikaya)
  • 3 biji telor
  • 40 gm gula kastor
  • 200 ml susu cair/susu sejat
  • 1 sudu makan tepung kastad
  • 1/2 sudu makan tepung jagung
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 30 gm hirisan badam/secukupnya [sy x pakai badam ni, tp gantikan dgn kismis]
  • sedikit mentega untuk dilenser pd loyang
Cara Menyediakan:-
  1. Buangkan bahagian tepi roti (yg berkerak) dan sapukan dengan jem. Gulungkan roti dengan kemas.
  2. Aturkan roti di dalam loyang ukuran 20 x 11 cm yang telah dilenser dengan mentega terlebih dahulu.
  3. Pukul telor bersama gula hingga sebati.
  4. Masukkan susu cair, esen vanila, tepung kastad dan tepung jagung. Gaul sebati.
  5. Tuangkan bancuhan ke dalam loyang berisi roti tadi.
  6. Taburkan badam secukupnya biar rata dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170 C selama 30 minit atau hingga kekuningan atasnya.
  7. Hidangkan bersama sos kastad jika rajin...kalau malas picitkan jek Hershey's Syrup. [sy pakai sos kastard....sedap...!!]
Selamat mencuba........:)

Monday, August 15, 2011

AGAR-AGAR BANDUNG


Tu dia...agar-agar bandung....sendirian berhad..bukan beli di Bandung ok....!..semalam punya cerita la ni...otw balik umh dari Putrajaya semalam , dok teringat cincau dlam peti ais....teringin nak makan punya pasal, tu yg jadinya agar-agar bandung nie.....yg kakak nie pulak, x brapa gemar agar-agar....dia nie mcm memilih sikit bab desert2 nie.....kadang2 dia mkan...kadang tdk...ikut citarasa tekak dia je.

Nak buat agar2 nie...simpel n senang je...resepinya :-

1/2 bungkus agar-agar (sy pakai yg bertali)
1/2 tin susu cair
Gula secukup rasa 
Air 500 ml.
Sedikit cincau
1 sudu besar perasa sirap rose

Cara-caranya :-

Basuh agar-agar, masukkan dlm periuk bersama air tadi, biar sampai hancur.
Dah agak2 hancur, masukkan gula, biar sehingga gula larut, dan agar-agar hancur. (sy tapis, lepas tu masuk periuk lain.)
Masukkan susu cair tadi, masukkan sirap rose, kacau,  lepas tu masukkan cincau (sy basuh dan rendam kejap...nak buang pewarna hitamnya tu)
Bila dah masak, masukkan dlm loyang.

Senang je...tp kalau nak lagi senang, pakai serbuk agar-agar je...x payah dua tiga kerja....tp sy lagi suka pakai yg bertali.....:)



Weekend di Putrajaya

Assalamualaikum...selamat pagi....diam x diam...dah 15 Ramadhan kita berpuasa...dah masuk 1/2 bulan...dan makin lama makin kejap pulak rasanya....dan x lama lagi..dlm 2 mnggu kita akan menyambut Aidilfitri...Insyallah.....persiapan?? x de yg readynya lagi....

Ingtkan weken tdi nak buat beskut....last2 en.asben ajak pegi putrajaya (umh anak buahnya)...ada sesi berbuka puasa gitu...dah tdo sana smlm....x ada lah jdi beskutnya........dan dah terlanjur ke Putrajaya tu....pegi lah ke Karnival Jualan Raya, kat area bangunan KPDNK tu...saje nak tgk...lagi pun...smlm last day.....

 

Orangnya...mmg x yah cerita lah...sbb rakyat M'sia..mmg suka karnival2 jualan mcm nie....penuh yg amat...! yg bestnya, tempat nie ber aircond...jadinya...sesak2 orng pun...masih rasa lagi la dia punya sejuk.....ok la kan...x lah berpanas berhujan nak menyoping.

Macam2 barang pulak yg dijual.......sampaikan tilam pun ada tau......!




orang ramai yg kejap masuk dan keluar...makin lama makin ramai la pulak....nak kata murah tu....murah la kut drpd biasa...sbb dtng terus dari kilang....dah banyak2 mcm nie...hasil yg dibeli....hanya susu dutch lady je dgn beskut Noraini's Cookies....itu je.......jadilah...dari x ada apa2 yg nak dibawa balik ......


Saturday, August 13, 2011

SAGO GULA MELAKA

Tak yah citer banyak...nie projek semalam...1st time buat....finnaly akhirnya berjaya....wallah...!!! sedap...superb...! tq Cik Mat kerana share resepi yg simpel...tp sedap...!! nak cuba ?? boleh  jalan2 kat Blog Cik Mat ... semua resepinya menarik....x payah susah2 beli buku resepi....

Nie hasil cubaan sy semalam......




Memang sedap dimakan time sejuk ok.... nak buat senang...kos nya pun x mahal.... tp mmg sedap pakai santan...baru ada umphhh !!! ada orng kata boleh pakai susu cair....tp paham2 je lah kan...susu cair dgn santan...mana yg sedap kan....ikut la citarasa masing2 kan....terpulang.....

Resepinya :- Sumber Asal : En.Mat Gebu
- Cik Mat...sy copy resepi ye....:)

BAHAN-BAHANNYA :-)

300 gram sago biji, cuci dan toskan
2 liter air
2 helai daun pandan, disimpul
3/4 camca teh pewarna hijau makanan
1 ketul gula melaka, hiris kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 1/4 cawan air*
1 helai daun pandan*(*disatukan dan masak hingga pekat, tapis dan sejukkan)
1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam + 1/2 camca teh tepung jagung = satukan, kacau dan masak hingga panas, sejukkan.

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan 2 liter air tadi bersama daun pandan dan pewarna hijau makanan, kemudian masukkan sago biji dan masak hingga kelihatan jernih. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu. Tutup api dan biar 4-5 minit dalam peiuk.
  2. Tuang dalam tapis dan cuci biji sago tadi bawah air paip untuk membuang kanjinya. Kemudian masukkan ke dalam bekas2 kecil atau acuan yang anda gemari, padat2kan dan simpan dalam peti sejuk 1 - 1 1/2 jam. Sapu sedikit minyak pada acuan tadi.
Keluarkan dari acuan dan letakkan dalam bekas sesuai, tuang gula melaka tadi dan juga santan pekat tadi. Hidangkan sejuk.


Segmen Promosi Blog 500 Follower Ke Bawah


Nama : Asyifa
Hobi : baca novel 

Sape2 nak join...klik SINI 

due datenya : 22 Ogos 2011

segmen nie khas utk follower 500 kebawah ye....:)


Friday, August 12, 2011

KUIH MELAKA

Kuih melaka atau onde-onde, 2 hari lepas punya buat.baru hari nie nak posting, sbb sakit kepala yg sngt..malas nak hupdate blog...sbb kene ngadap lappy...cahaya lappy lagi buat kepala sakit....

Teringat dulu time pose zaman kanak2...kuih nie pilihan terakhir mak buat...lepas mak dah x tau nak pikir nak buat kuih apa.....time dulu kuih muih buka...x penah beli.sebab adik beradik ramai (semua kuat mkan, sbb lelaki...!) kalau beli x cukup....

Jadinya tugas kami adik beradik, tolong mak buat kuih utk bebuka...senang...! ramai tolong...hasilnya pun bnyk......n memang x membazir....berbaloi pun buat sendiri.......nak letak gula bnyk mana pun x kisah....janji sedap, bersih yg pastinya...halal.........


petang nie........menunya........ada laaa.....^__^


Wednesday, August 10, 2011

DONUT PELANGI

Tu dia tajuk...kannn...pelangi la sngt....hehe...bolehla....janji ok...anak2 boleh makan....saje nak share donut yg buat petang smlm utk berbuka....donut biasa2 je...x la segebu Cik Mat punya....sbb sy ambik resepi nie dari dialah...tq...ye En Mat Gebu...sememangnya kuih dia mengebu-gebu tau...jeles sy.....

Nie lah hasilnya kuih sy...



Bahan-Bahan 

1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca besar gula halus @ gula kastor
1 1/2 camca besar lemak sayur (shortening)
1/4 camca teh garam halus
100 ml air suam*
1 camca teh instant yeast @ ibu roti*(*disatukan dan kacau rata, biar hingga berbuih)
Sedikit lagi air (tambahan)
Pewarna makanan merah jambu dan hijau
Gula halus untuk salut donat


Cara-caranya

Dalam satu bekas, satukan tepung, susu tepung, gula halus, lemak sayur dan garam halus, gaul rata dan tuang bancuhan yeast tadi. Gaul rata, jika kurang air, tambah sedikit lagi dan gaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di tapak tangan dan juga mangkuk.

Bagi doh tadi kepada 3 bahagian, 1 biar pada warna asal. 1 lagi adun dengan warna merah jambu dan 1 lagi dengan warna hijau, adun hingga sebati. Kemudian satu kan ketiga2 tadi dan uli perlahan sehingga mendapat corak seakan2 pelangi atau marble.

Tabur tepung pada meja kerja, letak doh tadi dan canai setebal 1/2 inci dan terap guna acuan donat, alih atas loyang yang telah ditabur sedikit tepung. Buat hingga siap, tutup permukaan donat dengan kitchen towel bersih dan letak di tempat suam selama 45 minit.

Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada kedua2 bahagian. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Salut dengan gula halus, boleh hidangkan....

Selamat mencuba...^^


Tuesday, August 9, 2011

KUIH GETAS / GAGATAS

Assalamualaikum....selamat nak msuk tengahari dah nie....apa citer pose hari nie..? harapnya lagi best la kan dari semalam...nie nak citer kuih semalam punya buat...smlm x dek masa lak nak post dlm nie...banyk kojer nak dibuat...

kuih semalam sy, mak, ngan mak² sedara n arwah nenek panggil kuih nie Kuih Gagatas , sebab kami pure banjar, tu yg panggil nama tu...kalau orng  melayu biasa nie, panggil kuih nie kuih getas kalau sy x silap.


Nie la kuihnya....ada sedikit yg x besnya...siraan gula sy x brapa nak menjadi....sbb dah lama x menyira...skill tu dah hilang....tu kadang malas nak buat kuih sira²  ni...kuih nie senang je sebenarnya......antaranya :-

Bahan-bahan 

2 cawan tepung pulut
1 cawan kelapa parut
garam sikit.
air sikit.
Sikit gula (utk menyira)

Caranya

Campur tepung pulut, kelapa parut dan garam, uli macam nak buat kuih gula melaka tu ye.rupanya mcm nie...


Dah siap uli mcm kat atas tu, bentukkan dia mcm kat bawah nie, leperkan dan potong ikut citarasa.


Dah siap buat mcm kat atas tu. siap untuk digoreng.


Hasilnya selepas digoreng, rupanya akan jadi kuning keemasan mcm di atas, nie sebelum disira gula...bila dah kurang panasnya, boleh lah disira gula....mcm sira kuih keria tu...

Hari nie...menu apa lak ye......jom pikir² .....


Monday, August 8, 2011

AGAR-AGAR LAICI


Inilah dia...agar-agar laici + susu cair... tp sy namakan agar² laici bersusu..nak buatnya...mudah sangat....x perlu banyak sngt bahan...

Bahan-bahannya :

1/2 agar-agar (yg bertali)
1/2 tin susu cair
air (agak2 utk hancurkan agar2 tadi)
1/2 tin laici (yg dlm tin, sy guna yeos)
Gula ikut rasa

Cara-caranya :

masakkan agar² bersama air dengan gula.
Dah agak² hancur agar², tapiskan.
laici tadi dipotong dadu (kalau nak blend boleh, blend skali dgn susu cair)
Agar² yg ditapis tadi, masukkan dlm periuk lain, masukkan laici dan susu yg diblend tadi.didihkan...
Dah masak, masukkan ke dlm apa² bekas, sy masukkan dlm ni  :


nak masuk loyang besar pun ok...
sejukkan kat luar sebentar sebelum dimasukkan ke dalam peti ais...:)


Watermark Free !!!

Assalamualaikum...kembali bertemu hari isnin yg ceria...cuaca yg indah....dan yg pentingnya masih dapat kita berpuasa pada Ramadhan hari yg ke-8 ini....mudah-mudahan dipermudahkan segalanya hari nie....Insyallah...

ok..sebenarnya..sy nak bgi tau....sy dapat watermark free....sape weiii x nak bende free....cer cakap....bende free lah dlm dunia nie yg mengasyikkan....betul tak ??, ke sy je yg suka free...ikut suka memasing lah....nie watermark free sy.....
Cantik tak ?? for me...ok la..sbb sy punya eh...! bukan orng lain yg pakai...sy yg pakai...!! simpel je...sbb sy nak yg simpel.....ada mcm2 design yg  PN SYAMILA  nie buat......nak tengok contoh2 yg dia buat boleh pegi kat SINI .... korang2 nak design mcm mana...boleh request dia buat......

tp...kesabaran tu sngt penting utk menuggu Pn kita nie buat....hehehe...biasalah...kalau nak free...sabar tu kene ada....yg penting free.....ok...! nak tak ?? kalau nak...anda boleh email Pn.Syamila kat  sini : admin@syamilamohd.com

Ok...kalau nak boleh email dia...kalau x nak x pe....^^

:

Thursday, August 4, 2011

Salah Eja Nama

Sini ada 1 cerita, ada 2 orng kawan, namanya Ali dan Abu. Mereka berdua nie kerja di bandar, kojer biasa²  jer...ada la 1 hari...diaorng ni...dpt cuti...jadinya...cuti yg seminggu tu....mereka²  baliklah ke kampung...mereka berdua nie...duk sekampong ye..!

Sampai² kat kg, hari dah malam....jalan jauh lagi nie...dan disebabkan mereka nak cepat, diaorng lalu jalan shortcut, jln shortcut tu pulak....mmg kena lalu kat kawasan kubur....nak x nak...lalu jelah....sbb nak cepat punya pasal kan...
Masa lalu kat kawasan tanah perkuburan tu, hati mereka berdebar-debar, sayup-sayup dengar bunyi kelentang kelentung (bunyi orng berketuk daaaa.....), jadinya diaorng pun memberanikan diri pegi cari arah bunyi tu....berani dalam takut....huhuhu....

Jadinya, nampak lah mereka seorng tua tengah duk menyangkung, sedang mengetuk batu nisan menggunakan tukul besi dan pahat....Dalam kedaaan gelap dan samar² bulan yg x berapa mengambang, orang tua tu tekun mengukir sesuatu di atas batu nisan. 

tq google

 Ali dan Abu pun bersuara " tekejut kami, ingatkan Pakcik nie hantu tadi, buat kami tekejut aje "sambil mendekati pak cik tu tadi.... "apa pak cik buat malam² buta nie? " tanya mereka lgi nak beramah tamah...!

Tiba-tiba orang tua tu jawap marah²  "Bodoh !!! dia orang nie salah eja nama aku...... !!!! "

Ali & Abu wat pe lagi....?? pikir la sendiri........^___^



Wednesday, August 3, 2011

PUDING DGN SOS KASTARD

Hari ke 3 di bulan Ramadhan.....hari nie buat dessert puding kastard...sebab tepung kastard yg banyak...x tau nak buat apa...jadinya...google2 resepi petang tadi...dpt mcm2 resepi yg berkenaan kastard....yg mcm2 tu, dikumpul menjadi 1..jdilah versi Asyifa kastard...yg paling mudah nak buat, sbb ikut bahan yg mmg sedia ada....

Nie lah rupanya puding kastard versi sy.....makan dengan sos kastard....+ mkan time sejuk...baru ada umphhh !!!!

makan ngan sumi jelly...yg tu beli je..

Add caption

Bahan-Bahan Utk puding :

1 cawan tepung kastard
1 cawan gula
2 cawan air
1 cawan santan yg kurang pekat (1/2 pekat + 1/2 air = 1 cawan)

cara2Nya :

Dalam 1 periuk, masuk semua bahan....kacau sampai pekat dan likat - api dlm keadaan sederhana, sentiasa kacau.
Dah pekat dan likat, masuk dlm bekas (sy masuk dlm bekas lompang, kecik...comel..senang nak makan), biarkan kat luar sekejap, lepas tu sejukkan dalam peti ais.
Dapat dalam 24 bekas lompang.

Bahan2 Sos kastard :

2 sudu besar tepung kastard
1 cawan susu segar/susu cair
1 cawan air
3 sudu besar gula.

Cara2 :

Dalam 1 periuk, masukkan susu, air dan gula dan tepung kastard (bancuh dulu dgn sikit air).
kacau sos sampai likat, jangan pekat sangat.
sejukkan kejap, letak dalam peti ais...

Dah siap...senang je...bila nak makan...kelurkan semua dari peti ais, letak puding, lepas tu...curah sos kastard tadi diatasnya....sy tambahkan dengan jelly....ikut la masing2 nak letak nata de coco pun boleh....



Tuesday, August 2, 2011

POPIA GORENG

Antara menu berbuka hari nie...popia goreng semuanya sayur...hehe....nie je yang ada....jadinya...yg nie jelah buatnya....simpel and mudah...kalau beli....singgit dpt 3...isi dalam secoit....! buat sendiri...boleh letak banyak mana nak letak...puas hati den !!!


Isi dalamnya....cadang nak letak isi ayam (isi ayam kene msak dulu...tu yg malas...!).......last2...ayam tu digoreng je......isinya taugeh, timun dgn carrot je...itupun bolehla...anak2 pun suka gak...walaupun selama ni susah nak makan sayur, gulung2 dlm nie..makan pulak diaorng....

Nielah dia antara bahan2 yg diguna....


kulit popia....wajib ye...! klau tdk...x jadi....yg cecair tu...putih telur (sebagai gam,utk lekatkan kulit lepas gulung)....gulungnya...mcm gulung kuih ketayap tu....dah siap gulung...goreng jelah...senangkan....!

Utk Soscili nya :

sebiji bawang putih (ketuk)
1 ke 2 sudu cili giling
soscili ikut pekat kuah
sos tomato (ikut suka, x letak pun x pe- dlm 2 sudu besar)
gula + garam (ikut citarasa)

~ letak bawang putih yg diketuk dlm periuk, masuk cili giling campur dlm 1/2 cwn air, biarkan mendidih.
~ dah mendidih masukkan sos cili, sy masuk smpi kuah nmpak agak likat...
~ masukkan garam sikit dan gula ikut citarasa...

tp nak terus cicah guna sos cili jer pun boleh .....:)

Cara pemakanan di bulan Ramadhan

as salam kawan2 semua...nie ada sikit info yg boleh membantu semua...sepanjang menjalankan ibadah puasa...harap2 dapat membantu....
:
Untuk bersahur, disarankan mengambil makanan yang dihadamkan secara perlahan termasuklah makanan yang mengandungi fiber . Ini kerana makanan ini dapat bertahan selama lebih kurang lapan jam dan ini dapat mengurangkan rasa lapar selepas bersahur sehingga waktu berbuka.
“Makanan yang dihadamkan secara perlahan adalah makanan atau produk bijirin dan bijian seperti barli, gandum, oat, sekoi, tepung suji, tepung penuh mil, kacang dan kekacang, nasi perang dan sebagainya (dikenali sebagai karbohidrat kompleks).

Makanan yang mengandungi serat (juga dapat bertahan agak lama) adalah makanan yang mengandungi bran, gandum penuh mil, bijirin dan bijian, oat, nasi ulam, sayur-sayuran seperti kacang hijau, kacang pis, bayam, pucuk ubi, buah-buahan dengan kulit, buah kering terutama aprikot, buah tin, kurma dan prun, kacang seperti badam dan sebagainya.

Makanan yang cepat dihadam dapat bertahan 4 jam sahaja. Makanan yang cepat hadam ialah makanan yang mengandungi gula, gula putih dan sebagainya (dipanggil karbohidrat ringkas).
Contoh makanan termasuklah kuih manis, minuman sirap, kordial dan minuman tin,”
kurangkan mengambil makanan yang tinggi kandungan garam atau masin kerana ini boleh mengakibatkan rasa dahaga pada siang hari dan badan menjadi lesu .

Misalnya untuk berbuka, dinasihatkan untuk mula dengan makanan yang ringan dan mudah dihadam seperti buah-buahan atau jus buah-buahan, diikuti dengan makanan yang sederhana dan kemudiannya snek secara berkala.

“Puasa boleh melatih individu lebih berdisiplin pada makanan. Untuk mereka yang cuba mengurangkan berat badan, jangan abaikan keperluan nutrien oleh badan kerana ini boleh menyumbang kepada risiko untuk mendapat masalah kesihatan dan badan akan cepat lesu. Ini akan memberikan kesan kepada aktiviti seharian. Jangan terlalu obses untuk menurunkan berat badan tetapi kesihatan diabaikan. 

Amalkan diet yang seimbang...

selamat berpuasa....:)
tq google

Monday, August 1, 2011

PUDING ROTI BERKISMIS


Ha...itulah dia rupanya puding roti berkismis....x susah mana pun membuatnya....sedap juga dibuat hidangan untuk berbuka, sedap makan time sejuk....nak buat pun x susah...bahan2 amat mudah....yg penting anak2 suka....lagi2 ada kismis yg banyak tu kan....sempat lagi kalau nak buat skrng...pas tu letak dlm peti ais.....kat sini sy bagi bhn2nya camne nak membuatnya....:-

Bahan-bahan 

5 ke 6 keping roti (ikut suka.)
3 sudu besar mentega dicairkan
kismis dlm 1 kotak kecik (1/2 kotak kecik pun boleh...sy letak semua...sedap..!)
2 biji telur
300ml susu segar/full cream
100 gm gula halus
1 sudu kecil esen vanila.

Cara-cara :-

potong kecil roti2 tadi..susun dalam bekas (utk dibakar) .
tuang mentega yang dah dicairkan tadi ke atas roti yang dah disusun. dan taburkan kismis sekali.
Dlam bekas yang lain, pukul rata telur dengan gula. dah hancur gula masukkan susu segar, esen vanila. Dah siap pukul rata semua, masukkan dalam bekas yg susun roti tadi.
Bakar dalam oven dengan suhu 175 darjah celcius selama 35 minit.
Dah masak, sejukkan kejap diluar, pas tu boleh letak dalam peti ais....sebab sedap makan masa sejuk...


saje ngade2 nak letak kismis kat atas....^^

Pada sape2 nak cuba...dipersilakan....selamat mencuba....


GIVEAWAY WIRDA WARNA


Assalamualaikum....GA 1st sy join tuk bulan ogos..... sape nak join...boleh klik kat SINI atau banner pun boleh...due datenya 25 ogos 2011, hadiahnya 1st prize mcm gambar kat bawah nie...


Cantikkan...! cantik sngt2.....Puan Wirda....kalau boleh...pilihlah saye ye....nak beli mahal sesangat !! kalau pree..op kos sy nak.......hehehe....

hah !! apa lagi....sape nak...cara mudahnya...join jer GA nie...kalau nasib anda baik....dapatlah beg comel nie ye...sy mcm nak tag Oshin ngan Tina Othman ...dipersilakan join ye....! jom cuba nasib....^__^...

Jom Join GA !!!!


1 OGOS 2011 = 1 RAMADHAN 1432 H

tq google

Assalamualaikum...selamat berpuasa dan selamat menyambut bulan Ramadhan yg mulia ni kepada semua umat islam yg sudi menyinggah kat blog nie... ...semoga semua amalan kita dibulan yg mulia ini...diberkati olehNya....Insyallah....

Selamat Berpuasa.....^__^


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...