"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, November 22, 2011

Mini Cupcake

Dah petang dah....cuaca petang nie alhamdulillah...cerah...dan mmg x de tanda nak hujan....panas..ok la..kain pun sudah kering.....rajin skit hari nie..buat mini cupcake je...ok la kan...dari x buat apa pun...saje try resepi baru...nie lah rupanya mini cupcake sy....comel je...skali ngap dah abis....tapi anak² kene 2 kali ngap lah....:)


Pada yg nak mencuba...bawah nie resepinya ye :-
 
sumber : http://soulain.blogspot.com/2010/01/resepi-cupcake-vanila.html

Resepi :-

Bahan-bahan cupcake

untuk cupcake:

150 g mentega
185 g tepung naik sendiri
150 gram gula kastor
1/2 sudu teh soda bikarbonat
3 biji telur
1 sudu teh vanilla
1/4 cwn susu segar

Untuk ising:

100 g mentega
200 g gula ising
2 sudu kecil air panas
1 sudu kecil esen vanilla
chocolate rice utk tabur

Cara-cara 

1.Pukul butter dan gula hingga kembang dan gebu(warnanya bertukar menjadi kuning keputih-putihan)
2.Masukkan telur sebiji demi sebiji dan esen vanilla.pukul lagi sampai sebati.
3.Masukkan tepung yang dicampur dgn soda bikarbonat - ayak dulu. Adun sebati(semasa proses mencampur adunan tepung, pastikan mixer digunakan pada kadar yang paling perlahan)
4. dah siap sy bahagi 2 adunan - 1 yg asal, 1 lagi + dgn strawberry emulco*-1 sudu.(* sy + sendiri)
5.Susunkan kertas kek cawan kedalam acuan. Masukkan adunan hingga 3/4 penuh
6.Bakar selama 10 minit dgn suhu 180 C
7.Utk ising, pukul mentega dan gula ising hingga kembang dan gebu. Masukkan esen dan air panas. Pukul lagi hingga putih dan berkrim
8.Sapukan ising atak kek. Pastikan kek betul-betul sejuk sebelum diletakkan ising. Kemudian boleh taburkan manik atau choc rice.


Selamat mencuba pada yg berminat ye....:)


Monday, November 21, 2011

Jeruk Madu Pak Ali...

Hari nie nak cerita pasal jeruk....hehe...sape x tau jeruk...mmg la...! x tau nak ckp apa...skang nie nak cerita pasal Jeruk Pak Ali...famous di peneng, buatan orang melayu bumiputera...memang terbaik...memang sedap...!!!!

Asalnya hasben bawak blik jeruk nie, katanya kawan baru balik peneng bagi....sy x brani sebenarnya makan² jeruk nie..sebab ada asthma, kalau makan jeruk....sikit pun jadilah...mmg konpem la kene ambik pam lepas tu...TAPI....bila makan jeruk Pak Ali nie...smpi nak abis satu plastik.....mmg terbaik...! rasa mcm sy dpt balik nikmat makan jeruk dgn jayanya...tanpa nak pakai inheler pas tu....alhamdulillah.....ada gak jeruk melayu mcm nie....mmg lepas tu...makan x hengat la....:)

Dan semalam, balik dari JB...dan singgahlah kat RnR Machap.....lepas mnum ternmpk 1 kedai ada banner Jeruk Madu Pak Ali....apa lagi....ku sambar 1 bekas....mmg terbaiklah....! x tau nak ckp apa....semoga Pak Ali terus suksess lah....ssh nak cari jeruk buatan melayu nie...yg ada dipasaran tu...terlalu bnyk cukanya...tu pasal tekak x tahan....!

ok...sy nak makan jeruk  !!! daaaaaa..........


Sedikit info yg sy dpt pasal Jeruk madu Pak.Ali nie :-

JERUK Madu Pak Ali kini lebih sihat dan menyegarkan, ditambah dengan madu asli, menggunakan cuka epal yang terbukti berkesan untuk kecantikan dan kesihatan, air jeruk boleh terus diminum, dijadikan koktail, dan telah memperolehi sijil halal Jakim.

Jeruk Madu Pak Ali merupakan produk jeruk Islam yang dipasarkan secara menyeluruh keseluruh Malaysia,
Bermula tahun 1985 jeruk madu Pak Ali ini telah diusahakan, dan kini beroperasi di IKS Tawar,
Berbagai jenis jeruk dapat diperolehi di sinI,
Produk jeruk pak Ali juga telah dijadikan satu produk pertanian yang digunakan sebagai pengenalan produk pertanian Pulau Pinang.
KELEBIHAN JERUK MADU PAK ALI
Seratus peratus pengusaha Islam.
Tidak menggunakan gula sakarin sebaliknya hanya gula biasa.
Menggunakan madu lebah asli.
Tidak mengakibatkan Batuk
Air jeruk jernih.
Menggunakan pengawit yang sedikit,
Diyakinan Halal.
JENIS-JENIS PRODUK JERUK MADU PAK ALI
JAMBU BATU
SENGKUANG
KELUBI
BETIK
MEMPELAM
PELAM SALA
KELUBI
SALAK
PALA
BERMACAM LAGI JENIS JERUK YANG ADA DAN SEDIA UNTUK DINIKMATI.

nak tau lanjut....boleh refer SINI kut.....



Saturday, November 19, 2011

KETAYAP POLKADOT

Sekarang nie..musim polkadot, dari kain...sampai la ke makanan...semuanya nak buat corak² polkadot, menarikkan.....apa salahnya mencuba sesuatu yg baru....selalunya dok makan ketayap atau orng panggil kuih gulung nie versi biasa jer kan.....dan kali nie..sy telebih rajin.....maka jadilah ketayap polkadot, nie sebenarnya semalampunya menu utk minum petang, tp petang nie baru nak update....biasalah...klau cik "M" suda mariii kan...


Nie ler rupanya ketayap dot² ku....hehe....tp yg ni x pakai inti kelapa, sy pkai inti kentang, mcm inti karipap tu...bagi yg nak mencuba tu....sini disertakan resepinya.....

Resepi :-

Bahan tepung.

2 cawan tepung gandum
1 biji telur 
1/2 cawan susu cair atau santan
garam secukup rasa.
air secukupnya.

Inti : ikut citarasa - selalunya kuih ketayap atau kuih gulung nie orng letak inti kelapa.

Caranya :-

1. Satukan semua bahan tadi- kacau smpi tdk berketul, guna (senang blender je, pastu tapis)
2. asingkan skit adunan tepung lg biar pekat,(utk buat dot dotnya) kacau sebatikan, letak dlm piping beg dan gunting kecil muncungnya.
3. Panaskan kuali-senang pkai pan x yah letak mnyk.- sendukkan 1/2 senduk adunan tadi dan layangkan kuali agar adunan tadi bulat. (kemudian cepat² dot² kan atas adunan dengan tpung yg dah kaler tadi.
4. Biarkan masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama.
( angkat dan terbalikkan bahagian polkadot ke bawah.)
5. Terus letakkan inti dan gulung.
(Cara gulung; lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang). Ulangi sehingga adunan tadi habis.
Selamat mencuba.....^__^

Monday, November 14, 2011

Donut

Assalamualaikum......lama suda x ada n3...bukan  ape.....bila M besar dah dtng....nak buat apa pun suda x de mood...nie nak citer pasal donut nie....., semalam punya masak...hari nie baru nak letak...donutnya pun dah abis...


nie lah rupanya donutnya....ada yg nak letak choc putih, ada yg mntak nak choc saje.....ibu pun ikut kanlah kehendak anak-anak...janji abis...! 

itulah rupanya, sbb x pakai acuan donat, serius...sy pakai gelas dgn ttp botol nak bagi bulat, janji ada rupa donut...:) next donut teringin pulak nak buat bentuk bulat bulat je...letak gula...tp Athirah dah siap sound...dia x mo letak gula.......x bes katanya...leceh nak pegang........mcm  macam la anak-anak nie.....

sebenarnya resepi dri donut pelangi, sama je..cumanya kali nie sy x pelangikan la.....sbb nak letak choclate kan...so x yah letak kaler²....resepi donut boleh rujuk SINI. pada yg nak mencuba tu...silakan lah....


Sunday, November 13, 2011

DOA DIPENUHI HAJAT SEBARANG HAJAT DI HATI




Ertinya: "Wahai Allah, cukupkanlah aku dengan kehalalan-Mu dari keharaman-Mu dan cukupkanlah aku dengan anugerah-Mu dari selain-Mu.


* Bacalah surah al-Ikhlas (Qul auwallahu ahad) sebanyak 100 kali setelah solat Jumaat (atau solat zohor pada hari Jumaat), kemudian bacalah doa dia atas, insyAllah akan termakbul segala apa yang dihajatkan di dunia dan di akhirat... Amiin.


sumber : https://www.facebook.com/DoaMustajab

Wednesday, November 2, 2011

Alhamdulillah......

Alhamdulillah.....masih dipanjangkan umur utk meneruskan kehidupan di muka bumi nie....hari nie ada masa skit nak bercerita....n nak jnguk² blog orng lain. lately nie bzy skit....bzy sbb ambik tempahan.....x dan nak masuk blog....! orng utara kata.."x dan" tu x smpt...:)....ok..sape sape nak tempah, boleh tgk SINI .

Gambar-gambar nie antara tempahan yg dibuat semenjak dibuka secara on9.
Seremban - lady bird / bee / polkadot
Asmah - Ipoh

tmphn dri KL


Utk orng Shah Alam

nie utk customer from Nilai, N9.

ok...tu saje utk cuci cuci mata...berminat nak tempah.. boleh tgk smuanya kat SINI


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...