"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, July 2, 2012

Cara Mudah nak makan sukun...

Assalamualaikum..selamat sejahtera....hari nie nak tayang gamba kat bawah nie.......:) SUKUN ! ~ ini ler namanya sukun...semua orng kenal kan....


Yg paling mudahnya nak masak sukun nie...~ sebab tekak dah x tahan nak mkan....hari pun dah petang sangat masa kat smpi kat umh mak....jadinya...buat yg simpel saje...

Yg simpelnya...gini jer..., buang kulit....basuh...dan potong jer camnie....ikut suka nak potong nipis atau tebal...~ mak suruh potong tebal....jadi ikut ler kata mak....! :D


ada orng celup ngan tepung mcm goreng keledek tu kan....tp buat gini jer boleh.....terus jer goreng...tp tggu ler minyaknya panas ok....!


goreng smpi garing kekuning kuningan............sedap makan gitu saje...sebab sukun nie dah lemak....


dah siap.................! makannnnnnnnnnnnnnnn..............

mood x bole nak bejalan sangat kerumah kengkawan ye...

nak siapkan 1 tugasan bertajuk Fonetik dan Fonologi.....hua3...

/omg

menangis nie nak membuatnya ...!!!!

/bye



22 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam.Dah lama xmakan sukun..jarang jumpa sebenarnya.
Dulu kat umah MIL ada pokok sukun ni tp skrg dah ditebang :(

Ummiakid @ lily said...

tersangat jeles...sebab dh lama x makan sukun...peberet gilos tau dgn buah sukun ni. Kalau sukun masak buat bingka atau cekodok...waaalaaa...sedapppppp!

:: Mrs.Eady :: said...

ahhh dpt ptg ptg siap ngn air nescafe tarik.....sedappp!!

Norzie hany said...

Sis pun suka sgt makan goreng sukun.Biasanya goreng dgn tepung atau buat mcm asyifa ni tp rendam skjp dlm air garam.

Rohah said...

dapnyeerrr, sukun goreng..teringat pulak kat kerepek sukun...kru krak..

wardahkamaruzzaman said...

waa..lama xmkn sukun grg cmni..aritu bwk balik kl tgk2 dh lembek tfaksa buat cekodok sukun ja..

aizamia3 said...

feveret ai jugak cuma dah lamaaaaaa tak makan..

Nuwairani Ismail said...

kalau sukun yang masak tu ayah nani suka makan kalau dibuat cekodok. ala2 jemput pisang je cara nak buatnya. kalau yang keras macam ni ayah suka kalau dibuat sira macam sira pisang tu.

Qasey Honey said...

aduhhh nagesss tgk sukun grg tu...sedapnye klau dpt join hbiskan ni..sedap mkn panas2 n garing2 cmtu...dh lama xmkn...

gerhana luka said...

sukun tu kalau digoreng macam tu memang sedap, saya suka makan cicah ngan gula. kalau sukun yang masak dibuat cekodok pun sedap.

Shahriah Abdullah Novelis said...

i love sukun!!! goreng sedapnya... mana nak cari huaaaaaaa

Asyifa Mustaffa said...

sayangnya kene tebang..msti bersebab kene tebang kan...

Asyifa Mustaffa said...

mmg sedap kak...:)

Asyifa Mustaffa said...

yeayyy...! mmg sedap..!

Asyifa Mustaffa said...

sukun...walau apa cara masaknya...tetap sedap kan...:)

Asyifa Mustaffa said...

kerepek pun sodap kak....:)

Asyifa Mustaffa said...

ha'ah..dia klau lembik x sedap dah kan....

Asyifa Mustaffa said...

me tooooooooo.......!

Asyifa Mustaffa said...

waa...sira pisang x penah buat la plak...

Asyifa Mustaffa said...

QH...sabor2..jgn nanis eh....hehe...

Asyifa Mustaffa said...

GL semua sedap belaka lah bila melibatkan sukun kan....~ tuk tekak orng yg suka makan la ..ye tak.....:)

Asyifa Mustaffa said...

me toooo k.sha....kat kg2 bnyk k.sha....hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...