"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, June 29, 2012

Kuih Bakar Pandan

tadi masa citer pasal GA tadi kan...ada sebut pasal kuih bakar pandan kan...~now~ ini lah storynya...:)


~ termerayau pulak !!! /wahaha.....asal nak post sumting jer....tangan mesti dok gatal merayau ke 'rumah' member dulu.....dah jadi tebiat plak..! keje x siap..udah merayau ...~ tp merayau kat alam maya nie jer la....hakikatnya tdk sama sekali !!! 

ok...skang nie nak citer pasal kuih bakar pandan...~ yg sangat wangi ~ yg sangat sedap ~ mmg alhamdulillah sudah habis....~ alhamdulillah sngt² best !!! x pecaya bole try...!  hadif yg bukan penggemar kuih-kuih mcm nie pun bole suka pulak ! tu yg heran tu...( sbb hadif dia mcm western skit banding kkk ngan adik...dia suka mkn kek...! ~ kek pun memilih...klau yg ada cheese tu...mmg laju...his peberet ~ tiramisu !!! )


Kuih Bakar pandan nie...buatnya dis week lah...x sempat nak post dlm nie...ada je keje lain....



Masyallah...~ rasanya...gula, santan, tepung...semua cukup lah...! tq pada K.yatie SK sebab sudi share resepi yg sngt best nie ~ ikut tekak sy la. yek...tekak orng lain x tau la pulak cmno cito eh !!!




Bakar bagi garing tang atasnya....! mmg ohsem lah !! :D,  pada K.Yatie...sy sharekan resepi di sini ye....:)

Sumber resepi : K.Yatie ~ Sinar kehidupanku ~

Resepi

Bahan- Bahan
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan jus pandan (Yatie kisar 4 helai daun pandan bersama 1 cwn air dan tapiskan)
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 1/4 cawan santan (atau 1 tin santan = 450 ml)
  • 2 sudu besar mentega
  • 3 biji telor
  • 1/2 sudu teh garam
  • pewarna hijau
  • bijan
Cara-Cara:-
  1. Campurkan kesemua bahan dan blend sampai sebati.
  2. Masukkan 2 sudu teh minyak dalam loyang dan oleskan rata.
  3. Panaskan loyang dalam oven sebentar. Bila minyak telah panas, masukkan adunan tadi.
  4. Taburkan bijan dan bakar pada suhu 180 C sampai kuning/garing (Yatie bakar selama 1 jam 15 minit, kalau nak garing lagi guna api atas dlm 5 minit terakhir).

Copy terus nie dari blog K.yatie...:D....sape nak cuba silakan ye....penggemar kuih muih melayu tentu suka kannya....:)


jangan pandang-pandang dan tengok jer tau....mmg x dpt la klau nak bagi pun...~ sbb dah abis...!! so...try la buat..........:)


perghhhh !!! selesai sudah majlis tayang gambar..../sweat....lap peluh jap !!! cuba ye...jgn x cuba.........:)


sebelum abis semua kan....cer klik kat  SINI.... bnyk kali pun x pe....i suka tau.....

/bye 

:D assalamualaikum :D


1st GiveAway .:: Memori Terindah ::. by haryatifaizal


Assalamualaikum....selamat sejahtera..jumpa lagi...hari jumaat penghulu segala hari .....hari nie mulakan dengan 1st n3 join GA lagi.....

x de n3.....bila x de n3...join mana² GA...so..otomatik kita ada n3 ok...! jom join...!! nak join klik kat banner bawah nie .... 

syaratnya ? x susah pun...mudah saje....~ saje-saje nak memeriahkan dunia bloging nie kan...hari² duk kuar gmba makanan jer....kang ada orng kata boring plak !! ~ tp...i x boring...hehe...jap lagi nak kuarkan gamba kuih bakar pandan eh....tggguuuuu........~eh eh..ada ke orng nak tgguuuuu  .....~~ x kisah lah...!! /hmm



Due datenya ~~ 30 Jun 2012 jam 10-00 malam ok......../hmm.....sempat lagi.....last minute nih !!

n3 nie tuan empunya diri Haryati ~ buat sbb kira nak sambut usia blognya 
kira anibesry blognya...pastu + dengan besday Haryati yg jatuh pada bulan jun juga...

so pada Haryati ~ hepi besday n hepy anivesary utk blog ye... =D>

pada yg berminat nak join ( hadiah x tau lagi..~ x kisah la bab hadiah tu kan...) 
 sila klik kat banner ye...atau 

klik SINI pun ok...

atau kalau nak hadiah besor kan...meh join SINI jugak....manyak hadiah woooooo....ohsem !!!

/bye


Thursday, June 28, 2012

~ Ibu Versatil ~

Alkisahnya semalam x dok keje deh..........pas tu dpt emel dri drypers.....



biasa la dah jadi ahli drypers nie.....bnyk kali ler pulak drypers anta berita terkini dari diaorng...dan sebab x dok keje...klik ler c2...memain ngan kuiznya....dan hasilnya .....hehe...



Hebat !
Anda adalah 

IBU VERSATIL !

perggghhhh ! ye la kut gaknya.....hehe....:P

sebelum abis baca nie kan....

KLIK SINI eh....

TQ.

:)


Wednesday, June 27, 2012

Pulut Serunding ~~ Cucu-cucu ku. ~ tua sngt ke ?

Alhamdulillah....pelut udah kenyang bekpes pagi tadi....hehe..., sekarang baru bole masuk n3...sbb anak²  ku sayang itu tgh melantak bekpes ala-ala omputih tu, bkn selalu pun...kenkadang jer....bila dah x tau nak mkn apa....:)

Tajuk panjang x ? x kan...ok lagi kan.......:)... ok nie nak citer pasal menu buat petang semalam..! tercapai jugak hasrat nak membuatnya....siap  bawak pgi umh sis in law lagi...saje buat utk minum petang......merangkap makan mlm kat c2 lagi.....hehe...



Dlm bekas tuppeware je .....sbb nak kuar dah time nie....snap pic jap.......b4 nak g umh SIL...jumpa cucu....ngeh3.....cucu ??

Cucu ?? ini ler cucu-cucu yg cute miut nie..........tp yg jumpa smlm yg si mata boolat tu jer...:D



Si mata booolat namanya Adam Zafran  baru 2 bulan lebih usianya.....yg mata pejam tu plak...cucu yg baru lahir 23/6 yg lepas.......Muhammad jer baru namnya....~ maknya tgh pening duk cari nama anak....

waaaa....../no jgn kata i tua ok...! muda lagi nie...'3 series' baru......nie sebenarnya cucu sebelah asben..~ asben i anak bongsu dari 9 adik beradik.....so..anak-anak buahnya udah besor...yg dah kawinnya dah 2 orng... so semua cucu total ~  ada 3 orng...termasuk la kkk pada Muhammad tu......yg Adam nie plak....anak sulung...n cucu sulung sis in law yg jumpa smlam.......gitu ler...~ pening ke baca ?? apa-apa je lah !!!

Ok...balik pada citer pulut serunding nie......letak gambor skit lagi...refresh balik...kasi ingt tajuk utama kita...~ PULUT SERUNDING.....hehe....~ itu jemari asben...nolong kite buat ler.....kene la tolong kan...nak cepat kuar...!


Ok....Untuk resepi yg sy guna pakai

Pulut 

Bahan-bahan

3 cawan pulut - basuh dan sy rendamkan selama 2 ke 3 jam.
1/2 cawan santan (patinya)  + 1/2 cawan air
garam.

Caranya.

1. Kukus pulut yg dah ditoskan dri rendaman tadi selama lebih kurang 20 minit.
2. ambik santan dan air tadi satukan dan campur secubit garam.~ gaulkan.
3. Dah 1/2 masak pulut tadi, masukkan santan yg dikacau tadi kedalam pulut dan kacau rata. tutup semula..kukus lagi smpi masak dalam 30 minit.

Serunding kelapa

Bahan-bahan

Segengam udang kering *
2 batang serai *
5 batang cili kering *
1/2 inci kunyit hidup *
Bawang merah *
bawang putih *
halia *
garam
gula
kelapa parut putih

Caranya :-

1. Hiris nipis serai, rendam sekejap cili kering ~ senang nak tumbuk...
2. Tumbuk semua bahan yg bertanda *
3. masukkan semua bahan yg ditumbuk tadi, bersama kelapa parut ke dalam kuali....goreng sangai sahaja..
4. perasakan dgn garam dan gula secukup rasa..
5. masakkan sehingga garing ~ mcm goreng kerisik tu....

Biarkan sejuk dulu bahan serundingnya tu...bila pulut dah siap.....bentukkan je pulut tu ikut suka....kemudian letak la serunding tu..ikut citarasa masing-masing.....


3 ketul jer tinggal kan kat umh....balik mlm....kasi  licin semua........alhamdulillah......:)


WW ~ 6 ~ Bekpes today...^__^




/hmm


Monday, June 25, 2012

Red Velvet Cake ~ velvet yg x berapa nak velvet !!!

Projek weken yg lepas.....projek la sngt !!! x berapa nak puas hati pun...huhuhu ~ ayat -ayat kecewa.....

Sebab  itu ler sy x brapa minat sngt buat kek -kek nie....!  tp keinginan utk membuat tu  mmg ada....+ nak mencuba  pun ada jugak rasanya......tp biasa la...kita merancang, tuhan yg menentukan........pikir juga...orng yg niaga kek tu pun...kenkadang ....ada gak yg x menjadi nya....! betul ke? ~ ayat nyedap utk diri sendiri !

Apa yg x jadi nya ?? apa yg x jadi ye......moh nengok gambor ni dulu....sat g baru nak story......




decoration pun main bubuh jer..janji ada ! sbb kek dah x brapa nak cun...mood nak buat bagi + cantik pun dah x dop !

Resepi sy guna resepi dari Sis Wattie ..+ lagi rujukan² lain dari My Resepi, Kongsi resepi dgn page fb Jom Masak lagi...hasilnya.......ttp x memberansangkan ! ~ myb ada yg sy x folow betul-betul la kut.....atas kesilapan sendiri jer sebenarnya......:

Utk Resepinya :-

5 biji telur gred B
250 gram mentega beku tanpa garam
*3 cawan tepung naik sendiri
*3 sudu makan koko Vochelle
2 cawan gula kastor
4 sudu makan pewarna Red Bright - akak guna 2 sudu makan je
1 cawan buttermilk - kalau xde buttermilk blh tgk resipi kt bwh
1 sudu teh garam
1 sudu makan bicarbonate of soda (baking powder pun ok) - akak guna baking powder
1 sudu makan cuka makan

Cara-caranya:

1. Panaskan ketuhar 180 degree celcius.
2. Ayakkan bahan kering (*) menjadi satu bahagian ke dalam sebiji mangkuk. Ketepikan.
3. Pukul mentega dan gula di dalam mangkuk pengadun kek elektrik hingga sebati.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji, perlahan-lahan.
5. Masukkan tepung dan buttermilk, berselang-seli hingga habis. Masukkan garam. Pukul hingga kembang dan ringan. Matikan mesin pengadun.
6. Larutkan bicarbonate of soda dan cuka kemudian tuangkan kedalan adunan kek. Kaup dan balik-balikkan hingga sebati.
7. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar hingga kek masak.

Nota: Gunakan dua biji dulang pembakar bulat bersaiz 8". Sejukkan kek kemudian barulah dipotong dua untuk mendapat empat lapisan

utk Krimnya : cara syifa

250 gram creem cheese
2 cawan whipping cream
1/4 cawan gula
2 sudu besar mentega.

Caranya :

1. pukul whipp cream dulu hingga kental
2 Dlam bekas lain ~ pukul cream cheese + gula + mentega sehinggan berkrim. pastu baru masukkan w/cream tadi dan pukul bagi sebati.
3. siap ~ bole lepa di tengah kek dan atas/keliling kek.




Apa yg x memuaskan hati sy sebenarnya kan........~ tgk tekstur kek yg x brapa nak gebu tu !!!

Ada separuh yg gebu dan ada yg tidakkkk...../omg

30 minit masak yg pertama ~ Ting !! oven bunyi.....bukak dan tgk ! waaa...gebu naikknya....tapi...masa kuar kan dari oven tu....nape kek nie bergoyang di tghnya...? pelik plak....mmg sah !! sah !! cair lagi di tghnya...x masak...!!

masuk balik dlm oven...~ bakar lagi 10 minit......~ ting !!!  10 minit tamat , kek ditengah separuh masak lagi...tp cairnya dah berkurang lah !

masuk balik dlm oven ~ bakar lagi 10 minit ! tinggggggg !!!! tetap x masak !!!!

apa ku buat ~~ ambik kek tester tu...ku gaulkan bahagian kek tu semua dlm loyang tu jugak ! masuk balik dlm oven...bakar balik 20 minit !

hasilnya ~~ hasilnya...........mcm kat atas tu lah !!! sangat-sangat x memberansangkan !!!!

Tak tau lah sama ada oven tu buat hal ke apa...atau sy yg x reti nak mengolah kek nie sebenarnya.....hahaha....

tp nie bukan yg terakhir ye....! akan di cuba lagi....dan juga petang nie ...nak bakar kuih ...~ nak test itu oven...klau sah sudah x betul...ada chance i tukar oven besor......hua3......./floor



Kuih Lopes

Assalamualaikum.....selamat sejahtera semua.....salam ceria........:)


Ini lagi salah 1 kesukaan sy, kuih muih yg berasaskan pulut ! ,  dulu-dulu sebenarnya sy bukan seorng penggemar pulut....dan x tau kenapa...semenjak setahun yg lalu....pulut tu...mcm dah jadi kegemaran pulak..., lagi la kalau kuih seri muka tu...aduhhh......mmg klau dptnya......mcm x nmpk dah kat orng belakang ....:P

Ini kuih yg guna pulut juga...kuih lopes......hasil 1st time membikinnya......:) antara menu ~ gambar yg terperap lama dlm folder pic....:) seingatnya masa sebelum cuti sekolah 2 week hari tu.......baru la nie nak masuk buat n3.......:D



Punya la beria nak mkn time nie.....so...buat jer lah..ikut resepi dari K.Yatie ~ Sinar kehidupanku ~ ... dan kebetulan masih ada bnyk baki kelapa parut la yg terbuatnya kuih nie......tq ye kak...share resepi yg sedap nie....sy share resepi kat sini ye....:)


Resepi 

Bahan-bahan

2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1/2 cawan air pandan ( dikisar )
1 st air kapur
1/2 st garam
beberapa titik warna hijau
kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam

Bahan utk air gula

3 ketul gula melaka
5 sb gula
3 cawan air
2 helai daun pandan, di simpul

Cara-cara 

1. Cuci beras pulut, rendam beras pulut dgn air selama 3 jam. Masukkan juga pewarna hijau & air kapur. Kisar daun pandan bersama 1/2 cawan air dan tapiskan airnya, kemudian toskan dan masukkan dalam loyang. Kukus selama 20 minit, lepas tu masukkan santan & air pandan, kukus lagi selama 30 minit.
2. Alas bekas 4 segi/bulat dengan plastik/daun pisang. Ambil pulut tekan padat² dgn plastik/daun pisang. Biarkan sejuk, kemudian potonglah ikut bentuk yg anda suka. Kemudian golekkan dalam kelapa parut.
3. Semasa kukus pulut, boleh buat air gula. Masukkan semua bahan dlm periuk, bila dah mendidih kecilkan api dan masak hingga agak likat. Bila dah sejuk boleh dimakan bersama pulut.
4. Air gula bergantung pada saiz gula melaka yg digunakan, jika guna besar boleh kurangkan.



Ok...gitu ler kuih muih yg x seberapanya ini.............kalau nak cuba silakan cuba.....:) 

daaaa......


Friday, June 22, 2012

Yang hari tu......dah gini rupanya.....suka suka !!

Assalamualaikum.......selamat sejahtera.....salam pagi jumaat cuaca yg cerah,  seindah,  seceria sang suria....hehe....

Ceria ye ? mesti la kene ceria...ngadap tanaman pepagi nie.......kene la bewajah ceria ~ wlaupun hati ada sakit skit sebab daun limau purut ngan daun kunyit ku hampir togel dikerjakan ulat !!! ~ ku tetap ceria berwajah manis menatap 'mereka' setiap pagi.....:D 

x leh lama nak layan 'mereka-mereka' sbb matahari memancar terik yg amat....paneh !!! dlm kepanasan tu pun...sempat nak ambik gmbar nie tau.....:)

Ingt x lagi kisah ubi keledek ku yg tumbuh tu ? ingat x ? x ingat ? jom ke SINI . haaaa...dah ingt ? ~ mcm ler ada orng nak kisah...! huhuhu...jgn la cmtu...sedih i tau....kisah la...kisah la....kisah eh....:P

nie yg terbaru ....... taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!  sudah kusiram, kutanam dan kubaja ia... banyak nmpaknya.....betul ke yg 2 biji ari tu nie ?? 


Betul la yg nie..... asalnya mmg 2 ketul yg tu .... telah di tanam biasa saje...tanpa baja pun.... Mengikut cara-cara yg Mak sarankan......! mak kata ~ tanam keledek tu dulu........biar smpi  keluar pucuk-pucuknya.........

Ok, bila dah naik pucuknya tu......dlm lebih kurang 7 cm pnjangnya, mcm gmbar di atas, mak kata cantas....dan tanamkan di tempat lain ~ buat batas ............, kalau tanam gitu jer dgn ubi yg hari tu...mak kata ubi yg tu akan busuk cmtu jer kat bwah tanah tu....maka sebab itu ler pucuknya kene dipindahkannnnn................ baru akan keluar ubinya dlm masa 3 bulan lebih kurang !


macam dah x sabar pulak nak tggu kuar hasilnya..........masa dipindah kan ke batas nie...takut gak mati pucuknya tu........tp, alhamdulillah ler....pagi nie elok jer x melayu dia.....sbb smlm ujan.....ptng smlm plak dah bzy masak buat berbuka..............so x dpt la nak menjenguknya....pagi nie bru berkesempatan membeleknya........


Harapan ~ harapnya tumbuh subur elok ye.....pestime tanam keledek nie........moga dapat la rasa hasilnya.....:)

rupa yg asalnya dulu gini ler dia......




Thursday, June 21, 2012

Popia goreng bersosej

Menu di petang hari semalam........, simpel saje... yg penting anak² suka... dan biar habis di makan... ! senang nak basuh pinggan.... :D ---> dah tau gunannya.... thx k.zana ....  :)

Menu yg sangat mudah...... 


see....dlmnya ada sosej ! yg penting bebudak nie mkn sayurnya...

ok... apa yg mudahnya popia nie kan ~  yg mudahnya.......semua dah ready made.............cuma gulungkan saje... :D

Bahan-bahan :-

Kulit popia secukupnya - guna yg saiz besar.
Sosej 2 ke 4 ~ 1 sosej bole bahagi 4 ~ supaya balutnya nnti x besar.
Carrot potong halus memanjang
Timun halus memanjang
tauge  ~ optional

Cara-caranya :-

ambik kulit popia...letakkan sosej, bahan sayuran dan gulungggg....itu saje....
gulungnya mcm gulung kuih ketayap ye....
pas tu kat hujung bucunya tu...gamkan dgn air bole, putih telur bole, atau sedikit bancuhan tepung gandum...ikut la mana yg berkenan.....
habis digulung baru la bole di goreng ye...minyak jgn terlalu panas sngt...goreng sehingga kuning keemasan gitewww....:D


Untuk sosnya pulak ye ... 

Seulas bawang putih (ketuk)
1 1/2 cwn air
1 ke 2 sudu cili giling ~ terpulang ikut kepedasan.
sos cili ~ ikut kepekatan kuah
1 sudu tepung jagung ~ bancuh dgn sikit air
gula


~ Bawang putih, cili giling di didihkan bersama  air, biarkan sehingga betul²  mendidih.
~ Sudah mendidih masukkan sos cili, sos cili masukkan biar nmpak sebati dgn air. masukkan gula secukupnya,  didihkan 
~ masukkan bancuhan tepung jagung tadi dan kacau seketika.


Gitu ler buat bende yg simpel nie....


Wednesday, June 20, 2012

Apam Balik

As salam...salam sejahtera..... 2 hari tdk meninggalkan sebarang post ! rindu sngt nak BW ...arrggggghhh !!!

Walaupun masih ada denyut sakit kepala  nie...tahan gak duk ngadap pc nie. ~ sbb nak mengupdate ! jelez  tgk kengkawan smua dok masuk resepi tau....:) ---> ikon senyum pun tok leh dok tukar lagi...walaupun k.zana dah ajar kan...., serius tau bila tgk coding tu semua...mmg lagi berpinar bijik mata....mmg terus ke kepala punya dia punya denyut tu !.....

yg masalahnya......tgk fb ngan blog kat tepon ok jer....screen yg besar nie cahaya terlebih kut....ok...kene cepat sblm denyutnya dtng....

Nak cite skit pasal menu smlm....~ oh..! kepala sakit pun bole masak ke ?? jawapan = kepala sakit bila ngadap pc lama² je...tp x sakit bila suh masak memasak !!! ok ? 


Ok, smbung resepi ~ resepi dpt dari Dapur Mamasya, Nie sy share kan resepinya ye...

Sumber resepi : Dapur mamasya

Resepi 

Bahan-bahan 

2 cawan tepung naik sendiri- di ayak
1/4 cawan gula
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder
sedikit pewarna kuning.
1 biji telur.
1 1/2 cawan - 2 cawan susu segar ~ nak guna air biasa pun boleh
sedikit garam 

Inti :

1 cawan kacang tanah yg telah digoreng tanpa minyak ~ dimesin , utk ditabur
1 tin jagung berkrim - utk ditabur
1 cawan gula - utk ditabur
sedikit mentega

Cara-cara :-

1. Pukul gula dengan telur sampai kembang, masukkan soda bikarbonat, baking powder, susu segar, sedikit garam dan pewarna kuning. pukul hingga sebati. ~ syifa pakai mixer jer...
2. masukkan tepung dan kacau supaya ianya tdk bergentel ~ mmg pakai mixer lagi senang 
3. Perapkan bancuhan tepung tadi selama 2-3 jam ~ utk dapatkan apam balik yg cantik.
4. Panaskan non-stick pan, ambil satu senduk atau dua ( bergantung kpd ketebalan yg disukai) dan tuangkan ke dalam pan kemudian nipiskan. tutup pan sebentar.
5. Apabila setengah masak, taburkan bahan-bahan inti dan secubit mentega.
6. Dah masak, bolehlah diangkat dan dilipat dua. sapukan sedikit mentega di bahagian kulit luar.




Mudah jer...sape nak cuba silakan...mmg mcm yg orng jual tu tau......tp kalau buat sendiri nie...paham² je la ye...semua nak letak lebih...kacang, jagung wajib lebih ! tang tu penyedap nya tu.....

x cuba x tau...dah cuba pasti x jemu...ye ke ? insyallah akan sy buat lgi....^__^


ok...jom BW....selagi masih mampu nie............


Tuesday, June 19, 2012

Sakit kepala !!

kepala sy sakit ........!!!


jadinya x dpt nak jalan-jalan kat blog kengkawan semua....

nnti ptng skit baru ok kut...

dari semlm ptng...bawak ke mlm...pagi tadi ok dah....

lepas tgk screen comp nie....cam berdenyut pulak.....

mmg sah dia suh rest nie.....


ok...daaaaaaaaaa

kepala ada sikit ting tong ...! 

^___^


Monday, June 18, 2012

Dinner @ Umbai Melaka

Assalamualaikum........salam sejahtera..., ye...bertemu lagi kengkawan blogger semua...jemput² sila berkunjung ke 'teratak' sy yg x seberapanya ini...dan tuan rumah yg semenjak 2 menjak nie asik tenggelam timbul....hehe......Bukannya x nak timbul selalu....masalahnya...masa x brapa nak ada nak ngadap pc nie......mana rumah kengkawan yg sempat di singgah...sy snggh...kadang smpi terlepas n3 pun ada.... 

Kat folder gambar tu pun ada 2 3 kerat gambar yg x dimasukkan lagi....nanti² lah...curi masa sikit....nie pun masuk yg nie dulu ye...kang dah lama² cam x best lak nak di n3 kan....

Ok, nie dinner malam semalam nie....dah lama x menjejakkan kaki kat cni...last pgi rasanya Hazim umur 6 ke 7 bln rasanya....now Hazim dah 2 thun lebih....bayangkan...brapa lama tu.....walaupun x jauh...( n9 ke melaka saje).... mana bole pgi selalu...rabak poket ! 

meh layan gambornya.......x leh snap bebanyak....segan tau...hehe....


nie ambik lepas dah makan...dan dah nak balik pun....smpi sebelum maghrib lagi....senang, ...order dulu........pastu g solat ( kat tempat nie ada disediakan ruang solat dan tandas yg bayar 30 sen) ......balik dari solat.......makanan dah siap atas meja....huhuhu....best kan...mcm ada orng gaji rasanya....:)


ini makanan sebelum makanan utama smpi...mmg disediakan ..
 ~ puding jeli kelapa dgn otak-otak


Ikan jenahak bakar bersambal ~ x pedas pun...biasa saje....


Sotong goreng tepung ~ menu wajib...!
ok juga...dah sejuk x liat....


Udang masak sambal...
udang tenggelam dik bnyknya sambal..........hehe...



lala sweet sour


nasi lemak ~ biasa yg nie dihidangkan bila makan kat area ikan bakar nie
tp nasi putih pun ada juga....kene mintak la....


Alhamdulillah............selesai.........^___^


Friday, June 15, 2012

Durian, tips dan kenangan ku.....

Sekarang musim durian datang lagi......musim ke ? ntahla...yg sy nmpk...bnyk sekarang orng jual durian. last musim durian tiba .... bulan 12 tahun lepas... 

sebenarnya...1st sekali nak cerita pasal tips pilih durian, ~ amboi ! terer benor ke nak bercerita pasal tips² pilih durian nie....terer ke ???  nie bukan terer ke tdk ye... ! yg penting sy jumpa artikel nie tadi.... saje nak share jerlah kat sini.......

Antara tipsnya : -

1. Duri-Pilih durian yang memiliki duri yang jarang, besar dan agak tumpul kerana biasanya durian jenis ini memiliki isi yang bagus, kering dan manis. Selain itu, duri yang agak tumpul akan lebih mudah untuk dibuka.

2. Bentuk Buah-Durian yang memiliki bentuk unik dan tidak bulat biasanya memiliki isi yang tebal, manis, dan berbiji kurus.

3. Bau-Durian yang matang akan mengeluarkan aroma yang kuat dan harum. Sebelum membeli durian, ambil baunya dengan cara merapatkan sedikit hidung ke kulit durian. Jika kurang berbau, ini bermakna durian tersebut tidak sempurna matangnya. 

4. Kulit-Pastikan kulit luarnya tidak cacat. Jika ada cacat pada kulitnya (misalnya busuk atau ada lubang ulat) kemungkinan isi di dalamnya busuk dan tidak dapat dimakan. 

5. Goncang Durian-Untuk memilih isi durian yang berkualiti, goncangkan durian dan rasakan getaran kecil di dalam buah. Letakkan kedua telapak tangan pada buah durian, diikuti dengan jari-jari tangan dan dipegang agak erat. Dan goncang secara perlahan-lahan. Jika dapat merasakan getaran kecil ini bermakna isi buah kering dan matang kerana isi yang kering akan terpisah dari dinding kulit dalam manakala isi yang lembab atau terlalu lunak akan melekat di dinding kulit durian tersebut
.

info nie cuma sebahagian dan secara ringkasnya sahaja ye.... more info....kengkawan boleh tgk kat SINI. ~ klik la kejap...x rugi pun ye.....:)




Itu....gambar di atas tu.... ~ itu makanan terakhir bersama arwah abah.....yg x kan mungkin dpt dilupakan....

pulut + durian + gula + santan ( kelapa yg diperah dgn air masak tmbahkan sikit garam) ~ makanan peberet arwah ... juga kami adik beradik.....arwah tok wan ( ayah mak) yg mengajar mkan camni....

last makannya seminggu sebelum arwah abah pergi menghadap Ilahi....(Al-fatihah) , yg membuatkan sy teringatnya......bilamana arwah begitu beria-ia nak membelikan durian...habis ditepon kawannya yg berniaga durian tu...tp kwan arwah kata...durian yg dijualnya sudah kehabisan stok....

Arwah abah mmg x putus asa.....bsoknya, kami ke gemas ( ada hal katanya) perjalanan pulang ke rumah... tepi jalan ada orng jual durian....abah kata benti² ...dia nak beli durian kat c2....kebetulan juga orng yg berniaga tu mmg kenal dgn arwah.....habis semua durian orng tu di borongnya....bnyk jugak...x ingt sy brapa biji......smpi di rumah....kebetulan juga...durian di pokok yg abah tanam....gugur juga....( x ingt 2 atau 3 biji) .... dan kebetulan juga.... jiran depan rumah bagi lagi 2 biji....mmg alhamdulillah.....rezeki kami anak beranak pulang ke kg....nak makan durian terakhir bersama arwah abah....

kenangan yg x akan padam smpi bila-bila....Al-Fatihah buat arwah abah....


Wednesday, June 13, 2012

Sago Gula Melaka

Assalamualaikum.......... salam sejahtera....salam ceria.....:) orng lain sehari dah masuk smpi 2 3 n3....sy baru kedek² jer nak masukkan n3...hahaha.... x pelah..janji ada...! bukannya apa.... biasalah.... pepagi tu...bzy la skit kan...dpt jenguk² kejap........jenjalan kejap kat 'dapur' alam maya nie.... pastu buat keje balik.... mmg mcm x sempat ler nak masukkan n3 pun...., kenkadang mood x de pun ye jugak... + malas .......... mmg x bole buat apa la..... 

Cuaca yg panas sekrng nie.... mood nak membaking ke hape ke...mmg x de.... yg bermain dlm kepala skrng nie...nak buat desert² jer.... nak makan yg sejuk² ! baru ler nyamannnnn jer rasa anak tekak.... 

oh ! tp kan... sy memang perlu cuaca yg panas nie...utk 2 ke 3 hari nie ye..., mintak jgn la turun hujan.......... biar rumput rumpai yg kena racun pagi tadi mampus ! mata dah x tahan nengok rumput panjang yg amat !

ok..! stop bebelan.... fokus fokus.... hehe... nak share sago my peberet nie.... mmg nyaman makan sejuk..lalu kat anak tekak....errrmmm....alhamdulillah.....masih dpt rasa kenikmatan tu........^__^



Buatnya x susah pun....follow resepi....jadi la dia....tp buat kali nie... x de sukat² ...... main cmpak campak saje.... sebab dah berapa kali mmbuatnya.......... cuma masa 1st time dulu , mmg pakai sukat la....sbb time tu...saya budak baru belajar ! hehe.... 

Buat kali nie.... x makan guna santan.... tp guna susu kotak low fat dutch lady.... x la tnggi sangat kan kndungan lemak yg akan menepukan dlm badan nie.....tp for sure ler better guna santan....mmg lagi mabeles lah...! ~~ oh my english !!! terabur  !!! huhuhu.........


walaupun guna susu, masih kene tuangkan gula tu ye....penambah perisa !


Ok...done gambar....nie sy sharekan resepi yg di ambil dari  ~ Dapur Tanpa Sempadan ~ Cik Mat ler....

BAHAN-BAHANNYA :-)

300 gram sago biji, cuci dan toskan
2 liter air
2 helai daun pandan, disimpul
3/4 camca teh pewarna hijau makanan
1 ketul gula melaka, hiris kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 1/4 cawan air*
1 helai daun pandan*(*disatukan dan masak hingga pekat, tapis dan sejukkan)
1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam + 1/2 camca teh tepung jagung = satukan, kacau dan masak hingga panas, sejukkan.

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan 2 liter air tadi bersama daun pandan dan pewarna hijau makanan, kemudian masukkan sago biji dan masak hingga kelihatan jernih. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu. Tutup api dan biar 4-5 minit dalam peiuk.
  2. Tuang dalam tapis dan cuci biji sago tadi bawah air paip untuk membuang kanjinya. Kemudian masukkan ke dalam bekas2 kecil atau acuan yang anda gemari, padat2kan dan simpan dalam peti sejuk 1 - 1 1/2 jam. Sapu sedikit minyak pada acuan tadi.
Keluarkan dari acuan dan letakkan dalam bekas sesuai, tuang gula melaka tadi dan juga santan pekat tadi. Hidangkan sejuk.



sebenarnya nak guna kaler lain..... tp x tau nape...suka sngt kombinasi kaler hijau dgn putih tu....rasa mcm lembut jer tengok padanan warna tu ( jgn kaitkan dgn sebarang unsur politik ok !) .... hehehe.... nie cuma makanan saje.....^__^

jom makan lagi.... ~~~ nyamannnnnnn.........


Tuesday, June 12, 2012

Zoo Negara ~~ Cuti Sekolah ~~ part I

Cuti skolah hari tu kan....x ke mana pun....jalan² di KL sahaja ... itu tmpt yg paling dekat dgn n9. kira jimat jugak.....sbb numpang tdo umah sedara.... nak pgi jauh²  masa x mengizinkan....

jadinya kalau dah ke KL tu... tmpt sesuai nak bwak bebudak zoo lah kan...mana lagi...x kan nak ke shoping mall pulak...! 

x nak citer banyak...........meh layan pic yg serba ala kadar sahaja.......... jom cuci mata  ^__^





harga tiket.... 










benti rehat sekejap....dak kecik nie nak air lagi best .... tp mnum ribena jer..... hahaha....


kakak sbgai 'pengacara majlis'..... hehehe...




sape x kenal la ngan dia nie..... muka memasing muka lapar! bahaya duk sini....


ni pun muka lapar ! time smpi sini lion duk berkeliaran
muka ganazzz x tahan !


hazim ~ ralit tgk kijang makan.....depan mata kot....siap nak touch lgi....
nie budak x reti dok diam....orng lain dah penat...dia xtiv smcm lagi....


Abng. Hadif dah letih....huhuhu....tp x merungut....!







2 orng yg merangkap pembantu (anak buah) ....hehehe...x sia² bwak mereka nie....
sbb tolong jaga Hazim yg x reti dok diam...!


Athirah ~ kakak.....pemberi arahan...~ x sabar² nak smpi ke gajah....

ok...nnti smbung part II pulak kat  show amphitheatre pulak ye....
tu pun kalau teringat nak masukkan....hehe...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...