"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Saturday, January 19, 2013

Bila xtvt "BERSIH" dilaksanakan.....

Assalamualaikum.....& selamat sejahtera....

Bila orng BERSIH....kasi bersih semua.....hehe....x de lah...ini semua mcm x dirancang pun....yg sebenarnya mmg nak cabut ubi kayu tu petang karang.....dah kebetulan abang sulung asben ini dtng menyinggah....so...kira rezeki dia la kan....

Along ~ (abng sulung asben), dia nak blik ke kg sbnrnya...tp biasa la...rumah ku ini kan RnR...mmg jdi tmpt persinggahan pun.....x kisah tu...suka orng dtng nie...kan bwak rezki kan....hehe...dan kebetulannya kak.long nak ambik pucuk keledek je pun....tp da bejangkit buat keje lain...cabut ubi kayu, cabut keledek....cabut  serai...last2...terang skit keadaan kwsan kebun kecik ku itu.....hehe... 

meh layan gambar....sib baik along kata ambik gamba....klau x..mmg x ingt lansung nak snap gamba mereka2 yg 'bekeje'....sebhagaian xtvt tengahri buta....cuaca mendung je..x panas...tanah pun lembap...mmg sesuai la sangat nak mengerjakan tanaman2 itu semua.....


camne x dikatakan BERSIH....kebetulan plak 2 beradik nie pakai baju kuning....kikiki....

pastu buat plak xtvt gini....:D....

gigih tu cabut ubi kayu ~ lupa nak snap gmba pucuk ubi yg banyak tu....huhuhu....


hasilnya.....!! alhamdulillah...

ubi kayu kuning ~ ku suruh k.long buat lepat....

suh dia buat kat kg....nnti petang ku dtng bertandang makan saje....hahaa.....bgos x...?

x pe...dia x kisah...~ kami sekepala....bole marah2 merajuk gitu....:D


kasi potong sama dia along...!!!


bnyk dptnya.....ku ambik skit je...yg lain suh dia angkut...

besok2 boleh rebus....cicah dgn kelapa parut muda.....

pergghhhh...leleh air liur lak membayangkan nih....!


ubi keledek ~ ada seketul dua je yg matangnya....yg lain muda lgi....

so cabut skit je....


lastly ~ gamba biras den....hehe...sipi2 je...x leh penuh...dia x bagi.....:D

dapat bnyk gak serai nie...

semua bgi k.long angkut....

yg ku ambik....3 batang je....sbb ada lgi yg tertanam....

ok...tu saje utk hari nie....

moga dapat la makan lepat ubi petang kang......hihihi....


12 comments:

mama sara nur said...

assalam Syifa
atxt BERSIH yg ni bagus tau he he x susahkan org..waaaa bestnya yek leh la mkan ubi rebus nanti. akak sukerr ni, bila berbudi pada tanah dan hasilnya pasti puashati kan kan
Syifa ni tinggal di mana ye? nak nyibuk pulak akak ni he hee

~Emaa Hasnah (^_^)~ said...

salam singgah..=)

Amie said...

Wah! Berbudi pada tanah memang berbaloi2...

Lesung Batu said...

salam kenal syifa..teruja tengok ubi kayu tu..byk betul! :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ni betul2 kasi bersih punya!! hehe

Yanna_Lie said...

besh kn berbudi pd tanah... hasilnya utk kita jua... :)

Asyifa Mustaffa said...

MSN ~ smstinya puas hati kak....alhamdulillah....:-)


Emaa ~ thx sudi singgh....:-)


lesung batu ~ alhamdulillah....mmg bnyk hasilnya....dpt juga kongsi hasilnya dgn orng lain.....:-)


k.Seri ~ yup....! Mmg kasi bersih...!!.....:-)


Yanna ~ alhamdulillah....bole la....part yg best bila hasilnya yg x seberapa tu....dpt share ramai2.....

Rohah said...

shifa..akak nak ubi kayu, nak buat getuk ubi...hehe

Mamasya said...

Aslmkum Syifa
berbudi pd tanah tak sia2....dpt rasa hasilnya.dah lama tak mkn ubi kayu....rebus cicah kelapa sedap mkn...

Nur-nba said...

Banyak juga hasil tanaman tu.. Lama tak makan ubi rebus...

Asyifa Mustaffa said...

K.Rohah ~ hehe....kalau dekat lama dah sy anta kak....:-)


Mamasya ~ rebus cicah kelapa tu la yg sy tgh idamkan kak....nak buat...klapanya x de lgi ni....


K.Nur ~ kan...ubi rebus mmg sedapppppp la sngt....tekak orng kg kan....nak buat cmne.....hehe....

Haryati Faizal said...

sedapnye lepat ubi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...