"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, April 18, 2013

Menu pantang ~ tenggiri ala ala kak Salami

Assalamualaikum n salam sejahtera.

Menu hari nie ~ tenggiri ala ala kak Salami ,kenape nmanya begitu ? hehe...meh nak cerita...


Ada penderhakaan skit kat resepi yg ambik dari k.Amie nie....patutnya ikan tu k.amie panggang...tp sy goreng jer guna mnyk sikit sudah la kan...x bole minyak bnyk2....pastu lumur pulak dgn lada hitam....kira orite la kan...hehe...

minyak2 nie pun...baru je strat mkn ari ni (hari ke 20)...tu pun siap col mak tnya lgi...klau ikut mak...nak ujung2 abis pantang nnti bru bole mkn yg minyak2 nie....tp da mak pun bgi green light kan....apa lgi....dah x larat nak mkn yg kukus rebus segala bagai tu....huhuhu....

balik cerita ikan nie...kalau ikut resepi asal tu kan...ambik kat k.amie..., k.amie...sy share sini ye...:)

Bahan A:

2 potong ikan tenggiri
1 biji limau kasturi - diambil jusnya
serbuk kunyit secukupnya
garam secukup rasa

cara syifa : ikan lumur garam,kunyit dgn lada hitam yg ditumbuk sederhana, pastu goreng ~minyak sikit.

Bahan B:
30 gram halia muda*
1 biji bawang besar*
4 biji bawang merah*
3 biji bawang putih*
minyak masak
hiris semua bahan bertanda*

Cara:

1. Lumurkan Bahan A pada ikan. Perap selama 30 minit. Kemudian panggang ikan hingga masak.
2. Panaskan sedikit minyak. Tumis Bahan B hingga naik bau. Taburkan di atas ikan.

gambar pun main ambik je...x sempat dah nak posing bagai...sementara baby Hafiz tdo nyenyak nie....segala bende kena buat pantas dan cergas...!


16 comments:

Cho Zila said...

cam ginipun sedap yerk.. ehm rasa nak berpantangler jugak...

Tina Othman said...

Kalau dah tenggiri, masak apa pun sedap, tp kita dulu makan bakar je, tak lalu rebus

Kakzakie said...

Oh Syifa masak sendiri ye. Kakak ingatkan mak yg jaga. Syukurlah sihat dan boleh buat semua - jaga diri juga dan buat kerja tu pelan-pelan...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Astaghfirullahalazim...

ampunkan dosaku, tak tahu Syifa bersalin rupanya...

Selamat sudah hari ke 21 lah ya, Alhamdulillah.. tahniah, Syifa!!

Amie said...

Assalamualaikum Syifa,
kak Amie pun selalu telefon Bonda tanya menu apa yang boleh & tak boleh... memang jemulah hari2 makan rebus. Rupanya memang boleh makan yang bergoreng tau, tapi bagi yang nak jaga badan sikit tu taklah digalakkan hari2 makan yang bergoreng... Kakak ipar memang masak 2 jenis, yang rebus untuk kak Amie yang lain dia goreng untuk anak-anak dan suami, tapi kak Amie pun makan juga yang bergoreng. Tak sanggup tersiksa hirup kuah hari hari....huhuhuuuu.

JaSSNaNi said...

ya ampunnnn.. sedapnya...
makan ngan nasi panas2.. suka la msak2 gini.. sedapnya...

mama ila said...

amboiii..sedapppp...kalau camni..org yg x lam pantang pun..kalau mkn bertambah nie

tun_telani said...

Slm syifa.. ni org yg tak pantang pon terliur nih.

Asyifa Mustaffa said...

cho zila ~ x yah tggu pntang sis....x pntang pun bole mkn ni....:-)


Tina ~ kan...msak apa pun sdap jek...


k.zakie ~ ye kak....pantang sendiri je...seminggu pertama je duk umh mak....x bole lama...anak2 da skolah ni...wat keje tu...x la smua...takat msak tuk sndiri je...wat keje pun mna yg sempat la...tp alhamdulillah sihat dah....:-)


K.Seri ~ hehe...mekasih kak...:-)


K.Amie ~ wsalam kak, untung la akak ada orng msakkan ye...sy nie....kdang klau nak cpt...masak rebus je kak...itu yg pling cepatnya...
minyak2 tu...mak kadang x galakkan sngt...mcm kata akak...x bole slalu kan....


jassnani ~ btol sdap kak...mkn ngan nasi panas...mmg sedap je masuk perut...


mama ila ~ kan...yg tgh pantang ni pun mmbukit nasi bole abis plak....hehe...


Tun~ ish...orng x pntang..bila2 bole mkn ni...:-)

Qasey Honey said...

haiii kak Syifa sedap la pulak tk lauk org bpantang tu..

Engineers Love Cooking said...

Salam Syifa, simple tapi nampak sedap. Boleh cuba nnt. Do visit 'Engineers Love Cooking'. My bloglist not updated since 3 weeks ago. Dah banyak recipe yang tak diupdate dalam bloglist. Thanks.

Rohah said...

dah masuk "office" ye...jap je dah masuk hari 20 ye...ni org tak pantang pun laju je membedal..:D

zila norazila said...

salam syg syifa,
x lama lg turn akk plk la kan..h ehhee akk tgh kumpul menu nie..sampai masa nnt semua leh buat..jaga kesihatan tau..baby sihat x?..

Mamasya said...

Aslmkum Syifa
menu ikan pantang pun nampak sedap ni....tp tak boleh mkn bertambahkan nanti bdn lambat surut...hi...hi.
suka tengok gambar abg dg baby....sayang nampak abg dgn adik..

aizamia3 said...

sekarang kalau tengok makanan yang biasa makan masa pantang hari tu, tak dapat pun takpe.. dah jemu.. hehehe.. ;)

norzila said...

sedap ni syifa..nasi panas terangkat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...