"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, November 26, 2013

Cili nan sebutir...

Cili sebutir baru...



Cili hari tu...kan sy ada post pasal daunnya yg mengerekot tu kan...,

sy cuba la apa yg rakan2 cadangkan dari post tu kan ( refer komen, thx sangat2...komen rakan2 mmg dihargai )  ..sy dah cuba ...tp daunnya tetap jadi cmni.... 

Mula2 mmg elok...tp kemudia..x lama...jadi balik gini...


Cadangnya nak dialih ke tanah, tp lpas blik dri kg haritu...tgk dah berbunga pula... Kang pandai2 alih......takut mati jadinya...~ada ke bole mati ? Ntahlah.....tu la..malas nak cri ilmu kekdahnya!!!

Dalam pada daunnya gitu...tu...sedang mengeluarkan hasil sikit demi sikit....alhamdulillah la kan...:-)


Published with Blogger-droid v2.0.10

13 comments:

Rai Ourkizuna said...

go go pokok cili!! hahaha..

Fazleyatul Aini said...

kat rumah saya pokok cili pon tengah rancak berbuah
boleh buat nasi goreng cili padi selalu hehe

Sarah Talib said...

Syifa kalau jadi macam tu..org kata terlebih baja...betul ka bohong

Kakzakie said...

Kalau dah besar alih kena dgn tanah sekali Syifa, tak boleh cabut memang boleh mati. Buat lubang dulu kat tanah lepas tu masukkan pokok dgn tanah di pasu tu sekali. Mungkin lebih baik..

aizamia3 said...

Moga pokok cili tu membesar dengan sihat hendakNYA.

Mel said...

Dekat rumah mel ni ada satu pokok membesar dengan sihat. Dulu semai dalam polybag pastu alih semua ke tanah. Pastu letak kompos sawit.Masa musim panas ritu, memg jadi gini daunnya. Sekarang hujan, lebat sungguh buahnya.

Moga membesar dengan sihat. Dapatla tuan rumah merasa cili sendiri.Sekarang cili sepeket pun RM5. Tapi tak pedas..uhuu

fazianbatrisyia said...

letak baja organik kot...nanti subur...baja lava gunung berapi ke. tu cam da nampak nak bunga da tu...nanti banyak la tu...musim hujan biasanya pokok subur

Rohah said...

syifaaaa....takpe juga ada kuar buahnye....akk punya pokok bila alih je mati...tak pernah menjadi...sedihh...huhuuuh..ihii

Kesuma Angsana said...

apapun dah nampak hasilnyer kan !

Haryati Faizal said...

seronok ye dapat berbudi pada tanah...dapat jugak hasilnya

ZalinZalina said...

Asyifa..bagus gak tanam pokok cili api ni kan..time terdesak boleh gak petik :)

hainom OKje said...

Adalah vitamin yang kurang tu AM ...kalau tak takkan di mengkrekot gitukan...Cili tu dah petik je lum?

faraherda.razalan said...

Bestnya bercucuk tanam. Sy nak try tp sy ni jenis pemalas la....sonok tgk org menanam. Nak2 pokok cili. Teringat arwah nenek dulu. Klu agak2 rs nak mkn megi, petik je kat blkg umah. Heheheheh....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...