"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, November 12, 2013

Keli banam

Assalamualaikum....

Godek punya godek tpon ni...jumpa pula gambar yg dah berabad lama ni.... tipu la tu... x la smpi berabad.... raya haji hari tu je pun...

Kisahnya.... sehari sebelum raya haji la ni... buat utk mkn tengahari di kg... biasa la...klau dah blik kg tu... ayam daging mmg x best dah...naknya pulak besok tu dah raya qurban kan...asikkkkk la mkn daging dan ayam... jdnya... itu yg plan mkn ikan keli banam ni....



Banam ?? itu bahasa banjar, melayunya bakar, dah biasa sebut camtu...:-)

Nak buatnya....tak la susah mna pun....ikan tu...siang...basuh...lumur ngan garam saje...tak payah buh kunyit.

Ni..ikan ni...sebab kuning.  Sebab lmbt siang...dia dah pengsan dok begaduh dgn yg lelain tu....

Op kos kena bakar guna arang lah...sebabnya....sebab lg wangi...dia pnya rasa....lg umphhhh !!!

Penah je my biras try bakar dlm pemanggang ajaib tu...tp dia kata x sedap mcm yg bakar asli...sbb dia pnah mkn time dtng umh sy hari tu.....sy jamu dia lauk ikan keli bakar ni....jadinya...smpi skrng dia dok tnya...bila nak buat mkn2 lg...huhuhu....

Bila dah masak...rupanya gini lah...



Untuk kuah dia ~ ambik kelapa...perah dgn air masak...sebab santan ni...x akan dimasak, jdi..kena la perah dgn air msak....klau bli santan siap tu kan...letak je atas dapur...panaskan kejap...jgn sampi mengelegak dah ler......kang pecah mnyk..x sedap jdinya.....

Siap santan...buat sambalnya....sambal senang yg amat..sebab sambal belacan je pun...buh cili api....cili besar...n belacan...tumbuk lumat...siap !!!

Pastu...racik bawang besar...jgn tebal sngt...halus je...


Ambik piring....buh kuah santan...buh sambal...ambik la bnyk mna nak rasa pedas...lg pedas lg best...tabur bawang tadi...buh ikan keli...biar terendam dlm kuah tu...then....siaplah...!

Ikut tekak sy....sedap je...lg sedap dri masak lemak cili api. Itu tekak sy ye...orng lain..., lain citarasanya pula....x kan sama !!!

Sekadar berkongsi rasa lauk kegemaran arwah abah....bila mkn lauk ni...mesti teringat pda arwah....Alfatihah....

Published with Blogger-droid v2.0.10

17 comments:

JunAina said...

Ikan keli tu nampak cam keli sawah jekan sebab keli bela dgn keli sawah dia ada beza sikit.

Mel said...

Memang suka sangat kalau ikan keli bakar gini.

Baru2 ni balik kampung, makan la ikan keli di RnR, sangatlah tak menepati selera. Kokk rasa lebu ikannya.. Adoiii

ZalinZalina said...

Asyifa..1st time tengok ikan keli makan camtu... memang kalau nak bakar kena ada asap kan..baru rasanya power...masak lemak cili api pun sedap gak ni :)

Sarah Talib said...

tak pernah buat mcm ni lagi...selalunya bakar cicih air asam..

Kesuma Angsana said...

keli bakar tu biasalah, tapi cara makan dgn kuah santan tu mmg x pernah KA cuba lagilah !

lieyalatif said...

pergh pes time tgk nie...dah le llieya puase nie...mmg telan ailiyo byk kali nie...mati2 lieya ingat nak buat keli salai masak lemak....

haishhhh tingin plak nak rase hah ...

aizamia3 said...

nanti nak cubalah cicah macam tu.. sebab biasa guna air asam je.

tun_telani said...

1st time dgr perkataan banam tu.. ingatkan masakan ape td, bakar rupa2nya..

faraherda.razalan said...

Eh? Mcm stail msk pecel jawa johor lah awak! Bezanya, kuah pecel jawa ni ade cekur. Slurppp! Awk bt sy terliur. Sdpnya mkn ikan keli fresh bakar mcm ni. Haihlah...mane nak cri ni? Dtg umah awaklah. Boleh?

mala said...

sedapnya.... walaupun tak pernah macam ni

Bin Muhammad said...

Orang banjar pun tak faham makna banam...hehe.
Saya tak makan ikan keli tapi ianya ikan kegemaran isteri. Ewak lele...katanya :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sesungguhnya akak org banjar, pertama kali dgr Banam... huishhhhhhh.. tapi akak suka keli.. tapi... tapi.. tak pernah masak sendiri, hihi

husna zahidi said...

baru nak pelik..keli banam?? rupanya keli bakar ye..hahaha..

hainom OKje said...

Ini kalau OKje panggil Pecal AM... emak ngan arwah abah okje pun suka tap dia guna ikan pari yg kecik tu.... Ni kalau buh daun cekur ngan biji dia pergh!!! mmg lagi menyengat....tp okje jarang buat!

ANIM said...

kalau jawa johorkan, kami tambah cekur sikit..aduh..lama nya tak pekena

Haryati Faizal said...

sedapnya...klu mak akak dia suka bakar ikan ni dan buat masak lemak cili api..ermmm mang dap la

~emi~ said...

Sy paling suka makan keli goreng berlada. kalau ada lauk tu, mmg tak pandang lauk lain. Hehe.

btw jom jalan2 ke blog sy :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...