"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, September 25, 2014

Agar-Agar roti ~ masak menggunakan pressure cooker noxxa

Assalamualaikum / selamat sejahtera

Terima kasih pada kawan2 yg meninggalkan ucapan di entry dibawah.

Dah jadi tenggelam timbul pula sy lately ni..., mana la tidaknya....mood mengemas datang dengan tak disangka sangka....abis luar dan dalam rumah nak di kemas.... tu pun tak siap lagi....pasu dan tanah masih lagi tonggang tebalik...huhuhu....

Sebelum merapu ntah apa2 lagi kan...sini sy nak share resepi agar-agar sedap....dan senang nak buat ni.


Resepi...! Resepinya sy ambil dari Kak Seri... , kak...sy share sini pula ye...:)

Sumber resepi : Seri Kandi Tanah Jauhar

Bahan A:
8gm serbuk agar-agar (saya guna sepeket/10gm)
3 cawan air (saya guna 1 liter)
1/2 cawan gula pasir
~didihkan semua bahan A

Bahan B:
4 keping roti putih
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan air
170 ml susu cair

Bahan Lain:
2 sudu besar mentega/ marjerin
pewarna dan perisa ikut kesukaan anda

~ Kisarkan semua bahan B di dalam pengisar sehingga lebur... huk2
~ Apabila campuran agar-agar mendidih, masukkan bahan B, kacau rata.
~ Kemudian, masukkan mentega yang telah cair, kacau rata sehingga mendidih dan tutupkan api.
~ Bahagikan adunan kepada beberapa warna atau perisa. Sendukkan selapis-selapis ke dalam loyang acuan tanpa mengacaunya sehingga penuh loyang atau habis adunan.
~ Sejukkan dan simpan di peti ais sekurang-kurangnya dua jam sebelum dihidangkan.


--------------------------------------------------------------------------

Cara masak agar-agar menggunkan pressure cooker noxxa


 Basuh agar-agar, masuk dalam periuk , masukkan gula dan air (ikut resepi dan sukatan air seperti di atas)

Tutup, tekan fungsi pressure selama 3 minit, pastikan tombolnya  diletakkan di pressure.

Dah habis berbunyi, buang dulu tekanan dia...buka penutup, masukkan BAHAN B tadi. (Ikut resepi di atas.)

Tekan button steam 2 minit sahaja. Dan tombolnya mesti la duduk kat steam juga. 

Siap! Keluarkan...letak la pewarna...ikut le nak gayakan camna adunan tu...

Mudahkan...tak sampai 10 minit masaknya...jimat masa...jimat gas tau...:)

Monday, September 22, 2014

Selamat....selamat..

Assalamualaikum / Selamat sejahtera.

Cuti sekolah seminggu, seminggu jugalah blog ni sunyi kan...huhuhu...nak buat macam mana...tak berapa nak ada masa nak uruskannya...hari ni...sambung samula ya...insyallah.

Semalam kan 21.09. Besday kakak yg ke 10thn....besor dah kan...kejap je rasa...ermmm...semalam gak besday ayahnya. Senang kan...share date yg sama...bujang 3 org tu pula...share bulan yg sama....yg untung..! Ibunya lah...sorang2 jek....! Hahaha....

Tak de la beria pun nyambutnya...cuma ada sebiji kek yg berpenat lelah ibu sediakan..(.nnti besday ibu...sape nak buatkan?? )  Pastu...masak ler spagheti utk dinner....simpel jer...tak yah le susah2... tp yg beria makannya si Hadif la....kek.....spagheti...mmg bg la kat dia....!


Kek ni ...nanti2 ada masa sy sharekan resepinya ya.....insyallah...

To kakak n hubby ~ semoga dipnjangkan usia..dimurahkan rezeki....:)

Saturday, September 13, 2014

Kek velvet lapis asam manis pelangi kukus.

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Dah mula cuti sekolah kan...seminggu je pun...jadi la..boleh la rilek2 skit pagi2..., tapi keje semua jalan macam biasa.....kalau tak buat...tak ada la orang lain nak membuatnya...ermmm...

Apa la sangat namanya cuti utk org yg duk rumah hari2 mcm sy ni...): tiada beza... ! Makin bnyk keje ada...ye la kan...hari2 biasa...sapu rumah cukup sekali je... cuti sekolah ni...beganda ganda pula jadi menyapu tu kan...belom lagi kata pinggan mangkuk yg x sempat nak kosong dalam sinki...ermmmm....

Makan...ye hari2 kena fikir nak makan apa...semalam Hadif dah bertanya...tak ada kek ke tanya dia...adoiii...ibu diam...malas nak jawab...):

Cuti2 ni...sape2 rajin tu...cuba la kek ni...sedap juga... Kalau ikut dari resepi ni...sama la macam kek lapis yang ini , tp itu versi bakar...kali ini sy buat versi kukus. Lgi sedap... moist dan gebu.


Untuk buahnya...sy ganti pada lebihan asam manis hari tu..., jadi la dia macam rasa2 asam manis kan, warnanya pula...sy pelangi kan dia...:)


Untuk resepinya...sy share dari K.Yatie.

Sumber resepi : Kak. Yatie ~ sinar kehidupanku

Bahan-bahan
5 biji telor gred A (yang sejuk dari fridge)
1 1/2 cwn gula halus
2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovallette
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 gm minyak jagung/masak
1 sudu kecil esen vanila
beberapa titis pewarna merah, kuning dan hijau
100 gm buah-buahan campuran (di cincang)

Cara Membuat:-

Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
Pukul gula dan telur hingga kembang.
Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu.
Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla.
Gaul sebati dan bahagikan pada 3 bahagian....letak pewarna kegemaran.Loyang dialas kertas dan sapu sedikit mentega. Letak adunan merah dulu, ratakan permukaannya dan tabur 50 gm buah2an campuran...
kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.Buat pula lapisan hijau, ratakan dan tabur 50 gm buah2an campuran dan kukus lagi 15 minit.Untuk lapisan yang akhir (lapisan kuning) kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.

***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan, ambil 4 senduk lauk dan bahagikan kpd 3 mangkuk dan warnakan. Untuk lapisan terakhir tak perlu tabur buah2an campuran.


Warna ikut la citarasa masing2 kan....~ sebenarnya kaler dia...tak la terang sangat gini...ni cahaya terlebih...itu naik terang jadinya colour kek ni...huhuhu...

Thursday, September 11, 2014

#Pray4mytanaman

Assalamualaikum / selamat sejahtera

Ya...gitu tajuknya....hahaha...., semalam adalah hari 'rajin' sy nak tanam2 ni..., ada la free sikit time tu...sempat la tanam mana yang patut...

Sekarang semua benda dah mahal kan...macam bunga kantan..lepas raya hari tu kan permintaannya tinggi...tapi barang terhad...so..tu pasal la mahal jadinya kan... jdi...baik kita tanam dia...:)


Kantan ni......test dulu...esok2 kalau naik cantik, boleh tanam lagi...bila bunga dia dah banyak...boleh jual kat pasar....hahaha....verangan!!!! Baru je tanam semalam kan!!!


Daun kesom, nak bagi hidup dulu....nanti dah elok naik cantik...baru pindah rumah. Polybeg tak de kat rumah... pakai je plastik lebih beli bawang tu kan...tebuk2 bagi belubang...hah! Jadi la dia polybeg...:)

Last sekali...


Serai yg ada dulu2 tu...dah tak berapa menjadi..dah lama kan...dah tak gemok2...kurus je.......jadinya...buang je...

Tanam yg baru....letak dalam pasu ,..malas nak cangkul2 tanah dah, tggu dia merimbun .... nanti boleh alihkan jadi berumpun rumpun... pun boleh jual !..nak makan sendiri....berapa kerat sangat kan....pun berangan lagi!!!!

Ini je la lagi sekarang yg perlu dijaga....harap membesar dengan jayanya ya....:)


#pray4mytanaman


Wednesday, September 10, 2014

Al Baytt nasi arab homemade

Assalamualaikum / selamat sejahtera

Sape2 yg suka makan nasi arab tu kan...mari2...datang sini nak cerita sikit...hehe...

Sekarang kan...tak payah dah susah2 nak pegi makan nasi arab kat Saba nun di Cyberjaya tu kan... atau ke Damsyik di Senawang tu...( tp nanti2 kalau teringin...nak pegi juga lagi....hik3)

Tapi ni nak bagi tau cara mudah la kan...kot la...tiba2 teringin nak rasa buat sendiri...kan..., boleh la cuba pek jimat macam ni....tak mahal pun.. RM 15.00 sahaja ! Dan anda dah bole dapat sekotak begini...


Dalam pek ni..dah siap beras Basmathinya...dah siap rempahnya....dan ada juga disiapkan resepi utk sos tomato dan cara utk buat saladnya.


Cukup utk makan 5 ke 6 orang.., .memang cukup2 pada keluarga kecik sy ni...cukup la sampai ke malam...

Yang sy try ni kabsah...ok juga.. sedap la budak2 ni kata... tambah2 si Hadif...dia kalau bagi nasi colour2....beperisa perisa gini...memang laju la dia maknanya...athirah, hazim...tak banyak bunyi..makan ajer...

Nak perisa lain pun ada juga dijual...pilih aje mana yang berkenan..


Ini gambar ambil dari blog tokey yg menjualnya...hehe... sy beli kat dia la...:) 

Berminat ?? Bole pm/wasap 
*selagi stok masih ada

IRFA ( Hajar Closet) : 0166116459

Tak cuba tak tau rasa dia kan...jadi..nak tau sedap tidak...rasa lah sendiri....

Tuesday, September 9, 2014

Sarapan ringkas

Assalamualaikum/ selamat sejahtera

Ya...seperti tajuk di atas ~ sarapan ringkas. Malam tadi dah buat...pagi ni ni buat lagi..sebab tak tau nak sarap apa..., buat macam ni pun ok...yg penting cepat siap..!

Ini idea dari fb la ni...share2 resepi yg simpel, mudah dan ringkas... yg cepat masak...yg penting..sedap!


Bahan penting ~ roti , telur dan kepingan cheese. 


Letak cheese kat tengah, kerat 2 boleh...kerat 4 boleh...tak nak kerat pun ok jeeerr....

Sukahati ! Korang yg ngap kan!!! 

celup kat telur...letak atas pan yg semestinya sy tdk menggunakan minyak atau magerin/butter...

Senangkan...:) 

Monday, September 8, 2014

Bengkang ubi kayu.

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Ini cerita cuti raya merdeka yang dah lepas tu. Orang lain dah habis cerita cuti2 merdeka...sy baru nak karangnya...hehehe...

Cuti tak ke mana..keluar pun...pgi beli barang dapur sikit..nak kata berjalan makan angin tu...mmg tak la kan...., 3 hari je pun.....kejap sangat! balik bawak letih...bawa kain baju menimbun...arghhhhh...stres rasa gitu...baik la duk umah...masak2...makan2...:)

Dan...kemas rumah! Itu le kejenya....

Hasil dari kemas pokok ubi yg semakin membesar tu...ini la hasilnya....


Bengkang ubi...tak rugi buat ikut resepi Mamasaranur ni...memang sedap..!  Anak2 pun suka makannya.


Sampai la ni masih terasa rasa sedapnya...cukup  lemak dan manisnya tu...kena pula ubi sy ni memang jenis yg kuning....memang best lah...puas hati!

Sini saya panjangkan resepi yang sedap dari MamasaraNur ni...

Resepi : Mama sara nur

5 cawan ubi yg siap diparut
2 1/2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan gula-ikut manis pun boleh
garam secukup rasa
pewarna kuning

ubi yg diparut sy tapis dulu dgn penapis kelapa, biar airnya berwarna kuing turun dlm 10 minit gitu( petua mak supaya tak pening dan angin)

pastu buang air tersebut , tp sagunya berwarna putih diambil digaul bersama ubi tadi

campurkan gula garam dan pewarna dan santan pekat

loyang disapu dgn mentega dan panaskan sebentar

baru masukkan adunan ubi yg telah sebati

dan bakar dlm 1 jam setengah suhu 200c api atas dan bawah

sejukkan betul2 baru potong


Habis sudah kena tebang pokok2 ubi tu...memberat batangnya sampai ke pagar..., ada 2 3 kerat ubi lagi yg tinggaknya.....jadila kan..

pisang tu...ntah bila nak berbuahnya tak tau la....huhuhu...


Saturday, September 6, 2014

Kek Mentega keju

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Semalam kek...hari ni pun kek..., bukan hari2 sy buat kek ye...cuma kejadian antara kek ni berselang hari buatnya....baru la ni je ada kesempatan nak memanjangkan resepi ni....

Boleh kata 2 atau 3 hari sekali la sy baking...sebab buat 'stok' makanan anak2...tu pun tgk mood juga..  kesian pun ada kalau tgk diaorng ke dapur cari makanan nak kudap2...tp tak ada apa kan....,

Jadinya......kalau buat sebiji kek...tahan la 2 hari...camtu la...anak2 nak membesar kan...makan aje kejenya..., selagi ada kudrat...daya dan tenaga...insyallah....


Kek ni..ada iras2 macam kek mabel la lebih kurang sebenarnya....tapi ada tambahan cheese..., so..kira lagi sedap!!

Meh sini tgk resepinya...nak cuba ? Silakan... baru tau rasanya macam mana kan...:)

Resepi : Chef Norzailina
Sumber resepi : K.Yatie ~ Sinar Kehidupanku

Bahan-Bahan

170 gm mentega
125 gm krim keju
250 gm gula kastor
5 biji kuning telur
210 gm tepung serbaguna } -guna tpng gandum pun boleh
1½ camca teh serbuk penaik } diayak
1 camca teh vanila
1 camca teh strawberry emulco ~ syifa guna choc emulco

5 biji putih telur
1/8 camca teh garam

Cara membuat
Putar mentega dan krim keju hingga kembang dan pucat warnanya.
Masukkan sedikit demi sedikit gula, pukul. Ulangi hingga habis.
Bubuh sebiji demi sebiji kuning telur, putar sebati. Masukkan pula tepung, pukul perlahan. Ketepikan dulu.

Dalam mangkuk bersih yg lain, pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan garam, putar lagi.
Bila kental, bubuh 1/3 ke dalam adunan tadi.
Kacau perlahan dan tambah lagi 1/3 bahagian. Ulang hingga habis. Kaedah kaup balik.

Bahagikan kepada 2 adunan sama banyak. Satu bahagian letak perisa vanilla dan satu bahagian lagi letak strawberry emulco.Letakkan adunan vanilla berselang seli dngn adunan strawberry.
Ratakan adunan ke dalam tin empatsegi 22 cm yang dialas kertas kalis minyak dan di sapu mentega..
 Bakar pada 170 C selama 1 jam atau hingga masak. Keluarkan, biar atas redai 10 minit sebelum dikeluarkan dari tin. ( bakar ikut kesesuain oven : syifa bakar 150°c 1 jam)


Masa dia tgh panas2 suam potong tu kan...sedap weii mknnya...hehe...

Friday, September 5, 2014

Kek Lapis asam manis

Assalamualaikum / selamat sejahtera

Ya...baru muncul ni...cuti lama sangat kan...terbawa bawa sampai ke hari ni malasnya...dah nak buat macam mana....

Cuti merdeka...tak ke mana...duduk rumah...masak...masakkkk...dan makan...tu je...sy suka masak...anak2 tukang ngabih kan, ..balance la tu kan...:)

ok...ini antara kek yg dah habis pun kena ngap...


1st time mencuba melapis guna kaedah bakar...pergggh...bersauna habis...rasa macam nak sekali masuk kan aje dalam loyang tu...memang menguji kesabaran...!, tapi seronok...rasa nak buat lagi....hehehe...

Kalau ikutkan...kena kukus kek ni.(sebab malas nak kuarkan periuk kukus...malas nak jaga api...huk3..).., baru dia moist2 gitu, tapi sy bakar.. jdi..kek tu agak dry skit ya...so next time...kalau nak bakar...kena guna adunan yg guna mentega...jdinya..dia ada  skit lembab2 gitu...


Sini sy pnjang2 kan resepi dari blog K.Yatie...next time sy kukus ye kak...hehe...

Resepi asal : K.Fida Myr.
Sumber Resepi : K.Yatie ~ Sinar kehidupanku

Bahan-bahan (loyang  9x9x3 inci)

5 biji telor gred A (yang sejuk dari fridge)
1 1/4 cwn gula halus
1 sudu besar ovallette
2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 gm minyak jagung/masak
1 sudu kecil esen vanila
beberapa titis pewarna ~ ikut suka.
asam manis secukupnya (hawflakes, lagi bnyk lagi sedap)

Cara Membuat:-

Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
Pukul gula dan telur hingga kembang. Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu.
Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla.
Gaul sebati dan bahagikan pada 2 bahagian....letak pewarna kegemaran.
Loyang dialas kertas dan sapu sedikit mentega. Letak adunan hijau dulu, ratakan permukaannya dan susun asam manis di atas permukaannya... kukus selama 10 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
Buat pula lapisan kuning, ratakan dan tabur susun asam manis di atas permukaannya dan kukus lagi 10 minit. Ulang2 lapisan sampai adunan habis.
Untuk lapisan yang akhir, kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.


Bakar pun sedap juga.. Habis la...!! Hik3....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...