"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Saturday, April 27, 2013

Kek Pandan Bersantan

Assalamualaikun dan selamat sejahtera.

tiba2 mcm rajin plak ye nak buat n3 ptng sabtu mcm nie...hehe....ntahlah...x tau nak buat xtvt apa time2 cmni...teringat pula ada 2 3 keping folder lgi yg x up n3 dlm ni...jdi..ada masa terluang nie...taip la kejap...


Kek kali ni ~ kek pandan bersantan , dah lama pun buatnya... cuma pic aje dah terperap lma...klau dibuat pekasam...mmg dah sesuai sngt la klau nak mknnya...hehe..

Time buat ni...sbb teringin nak mkn kek  yg ada aroma pandan + kaler hijau...! x tau kenape...time nie...mmg minat sngt2 kaler hijau...so, guna la khidmat p.cik gugel....n gugel pnya gugel....resepi ni yg pling mudah nak buatnya, yg pentingnya sy x nak gunakan butter/majerin....:D


Resepi yg mudah n simpel ni...sy ambik dari dapur Kak Leen Rosly. Buat K.leen, sy panjangkaan resepi ni di sini ye...:)

Resepi Asal: Puan Rohayati Omar Bakee
Sumber  : LinRosly 
try test rasa : AM


Bahan-Bahan:-

400 gram tepung gandum
360 gram gula pasir
350 ml santan
50 ml air daun pandan* Kak Lin guna perasa pandan dan pewarna hijau ~ sy guna cara k.lin gak...
4 biji telur gred A
4 sudu teh serbuk penaik
1 sudu minyak* disapu pada loyang


Cara:-

1. Pukul gula dan telur hingga kembang
2. Masukkan santan, air daun pandan dan kacau sampai sebati
3. Masukkan tepung dan kacau lagi
4. Akhir sekali masukkan serbuk penaik dan gaul rata.
5. Sapu loyang dengan minyak dan masukkan adunan kek
6. Bakar pada suhu 180 darjah selama 45 minit.


Kan...! senangkan buatnya....cuba la....:D





15 comments:

mama sara nur said...

assalam Syifa
wangi pandan berserta lemak2 santan fuhhh mengoda akak ni he heee
sedap makan ptg2 dgn air kopi o kan
seb baik dah lama kalu idak mintak sepiring hihiik

ZalinZalina said...

Syifa...baru perasan kek ni takde telur ek...rasa macam kuih bahulu tak...

Bbwana adienia said...

kek pandan sedap dan wangi..

norzila said...

sangat gebu..terasa sampai sini bau pandan santan tu..o la kak syifa...

Asyifa Mustaffa said...

mama sara ~ mmg wangi pun kak...sdap gak mknnya....:-)


kak ZZ~ ada tlurnya kak....


BA ~ sedap....anak2 suka..:-)


norzila ~ wah..! mcm jiran sebelah umh je yek...bole smpi baunya...hehe..


k.embun rosliza ~ sory kak...sy terdelete komen akak....almakluma....pkai tablet...silap touch tdi....sory kak....:-(

nea lopah said...

sedap nya..tq share!

tun_telani said...

Salam syifa.. kejap syifa, kejap kak syifa.. ntah apa2 tun ni kan.. hihi.. nway, nmpk sgt gebu kek nih! suka bau pandan dlm kek atau mapin.

Rohah said...

Akak pun dah simpan lama resepi kak Lin ni..semalam dah nak buat, tapi tiba2 jd bingka roti pandan pulak...sedap kek ni sebab kecik2 dulu buat guna resepi makcik, sekarang dah hilang resepi tu...

Gee® said...

Waaa... mesti sedap ni...lemak2 dan beraroma...nyum2x

Ummiakid @ lily said...

nampak sedap kek pandan tu syifa...sure aromanya juga menambat hati....mmg mudah jer caranya...cuma kerajinan ni haaa...ntah bila nk senang...:P

Qasey Honey said...

mesti sedap kek tu..dh ade bau pandan..bsantan pula tu..mesti lemak kek ni...leh la try nti..

zila norazila said...

Slm syg syifa..baby n mama dia sihat x..akk pn sama klu bab pic yg terperam tu mmh byk..hee hee nk publish cukup x mls..tp kek tue akk suka ..nmpk lmbut n sedapp.

Asyifa Mustaffa said...

nea lopah ~ wlcme..


Tun ~ bau pandan yg best !


K.Rohah ~ mmg sdap kek ni kak..nak buat pun simpel jer..


K.Gee ~ yup...wangi kak..:)


K.Lily ~ kan kak...kdang resepi tu senang je...kita nie yg M tu besor sngt...hehe...


QH ~ wangi tu ye gak...tp lemak tu..rasa2 manja jer...


K.Zila ~ sihat kak...alhamdulillah...cuma malas telebih skrng ni nak ngadap blog...hehehe...

Kesuma Angsana said...

mmg sedap terasa lemak2 sikit kan !

Puteri Airyn said...

sedapnya kek pandan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...