"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, May 4, 2012

Roti Jala lagi...

Assalamualaikum....selamat pagi.....semoga ceria dan bahagia pada hari Jumaat nie...penghulu segala hari......hari jumaat nie kan..bnyk kelebihannya......nak tau bole tgk SINI dan baca juga kat SINI , kalau nak baca la...klau x nak pun...x pe...tiada paksaan....myb ramai pun yg dah tau kan....:)

Ok, balik pada tajuk asal......menu semalam...buat roti jala .... alhamdulillah.... ^__^ 


Semenjak ada botol yg 3 muncung tu...asik dok buat roti jala cmnie je dah.... malas nak guna yg style lama tu....klau pakai yg tu...mcm comot skit ler kejenya.... pakai yg nie senang mudah.... mmg sangat² praktikal !!

Untuk kuah roti nie... kene buat kari ayam la... sbbnya penah buat yg cicah manis²  mcm kat sini ,  x brapa nak jalan la pulak......... bebudak nie..termasuk ngan mak budak nie...hehe...lagi suka yg pedas sbnrnya.....:)


Untuk resepi :-

Roti Jala 

3 cawan Tepung gandum
garam secukup rasa
1/2 cawan santan * kalau x letak pun x pe, sy lgi suka letak...sbb tepungnya nnti lembut dan wangi.
2 biji telur
pewarna kuning
air untuk membancuh secukupnya.

Bancuh semua bahan di atas. nak lagi senang masuk dalam blender...tp air kene agak la banyak mana kan. x perlu terlalu cair dan tidak terlalu pekat. 
Pastikan bancuhan tdk berketul, sebabnya nnti nak masuk dlm acuannya bole tersumbat. tu je...so perjalanan bancuhan tu nak turun ke pan tu nnti akan tergendala, maka...kirainya pun x cntik !.
Dah siap bancuhan, boleh masak guna non-stick pan tu... x perlu gunakan minyak...dah kurang kolestrol kan...^__^
Masak jangan terlalu garing...nnti susah nak lipat...sbb dia dah keras, so bila dah agak masak tu...angkat dan terus lipat. suka hati nak lipat mcm mana pun.....nak gulung ke...lipat mcm lipat kain ke......terpulang....sudahnya...masuk perut gak kan..........hehe....

daaa....selamat bersarapan.......^__^

 

10 comments:

ijayuji said...

Salam asyifa! akak pun sama kalau mkn dgn kuah2 manis mcm kurengg :D tp kalau kari pedas2 gituu mmg laju jerr makan hihihi... asyifa org mana? kalau bhgn selatan jarang mkn roti jala dgn kuah manis :D akak org jawa mmg dah biasa mkn roti jala dgn kuah kari ehehee..

Qasey Honey said...

asslm Asyifa...akak pon sma...suka yg pedas2...kalau kuih kari tu suka yg pekat2 sikit...perghhh pasti terangkat...hehehe...menu fav ni...tp buat xfav...hahaha...yg tau nk ngapp aje...

fatin amalina husna said...

husna suka roti jala yg ada inti kat dlm..alahaii..teringin lar plak pepagi nie..huk3..

Asyifa Mustaffa said...

K.Ika : duk n9..mmg x lari la dri kepedasan...:)

kak QH : sama la kita...mmg fav...tp klau dtng time malasnya...mmg x de gak menu nie kak....

Fatin : ada inti tu...ye..lgi snang makannya kan...hehe...

dZana said...

aslmkum syifa, lama tak buat roti jala.. geram tgok kuah kari tu .. sungguh meyelerakan..

zila 4ever said...

salam husna cyg
amboiii rajin sungguh..kita jer klu bab menjala mmg malas cikit..tp bab makan no 1..suka mkn roti jala nie..suka mkn dgn kari byk2..semua2 sukalh..h ehhee

aizamia3 said...

psstt: tengok header tu je dah terliur, belum tengok entry roti jala tu.. huhuhu..

dapurmerahibu said...

Husna,mmg best kalo mkn dgn kari...tup2 tak sedar dh abis..

FnF Simple Life said...

cantik dan kemas roti jala nya

Tina Othman said...

salam syifa

wawawa, ada roti jala lah kat sini, sedap tu, saya tak penah lg buat, selalu bulan puasa mesti teringin gila nak makan roti jala

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...