"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, May 28, 2012

Sunnah ketika minum

Assalamulaikum, selamat sejahtera. n3 nak cepat.... sy kongsikan artikel nie...buat panduan muslimin  muslimat dan utk tatapan sy juga., harapnya sudi lah membaca ye....


SUNNAH KETIKA MINUM

1- Air dan segala minuman yang halal hendaklah diminum dengan tangan kanan kerana Syaitan menggunakan tangan kiri bagi makan dan minum. (Khasail Nabawi)

2- Hendaklah minum dengan sedutan yang berlainan. (Tirmizi)

3- Baca Bismillah dan Alhamdulillah pada setiap sedutaun. (Bukhari)

4- Jangan tiup ke dalam air panas untuk menyejukkannya. (Abu Daud)

5- Duduk dan minum, Nabi SAW telah melarang minum dengan berdiri. (Zaadul Maad)

6- Hendaklah berdiri semasa minum air zam-zam. (Tirmizi)

7- Rendamkan kurma atau anggur di dalam air pada malam hari dan minum larutan ini pada waktu pagi. Walaubagaimanapun,jika kerana terlalu panas ia menjadi tuak, adalah haram untuk minumnya.

8- Orang yang memberi makan atau melayan orang hendaklah yang paling akhir makan & minum. (Tirmizi)

9- Janganlah minum daripada bekas yang besar seperti jag air, botol dan lain-lain. tetapi satu gelas atau mangkuk kecil. (Abu Daud)

10- Jangan minum daripada bekas cawan yang sumpik atau pecah. (Abu Daud)

11- Nabi SAW telah melarang penggunaan bekas masak, makan dan minum diperbuat dari emas dan perak. (Bukhari & Muslim)

sy dpt artikel nie di SINI 

pada yg berminat nak beli macam-macam jenis buku tu kan........bole bukak kedai buku on9 sy ye....tq...:)


8 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

nice :)

eintan nurfuzie said...

thnks for info...
Daging yang dimakan hari hari boleh membunuh manusia ??!

dapurCikWan said...

terima kasih ;) kena amalkan ni.

tun_telani said...

tq atas perkongsian ^^

Bicara Kak Noor said...

thanks Shifa sunnah yang sangat baik yg perlu kita praktik kan ...
kadang2 terbabas jugak sampai minum pun berdiri nau'uzzubillah

Shahriah Abdullah Novelis said...

Terima kasih LIF yaa kerana sudi berkongsi.. cayangg muahhhh

Kak Nita said...

Salam perkenalan...
terima kasih atas perkongsian ilmu ...lain kali nak singgah sini lg...insyaallah.

Asmara said...

info yg bagus. thanks for sharing! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...