"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, May 11, 2012

Info dapur

Assalamualaikum.....selamat pagi, salam sejahtera. Ok..hari nie nak share skit artikel..kiranya cam petua la utk dapur memasing kan....bagi yg selalu jadikan dapur tu 'office' sendiri....mmg wajib la tmpt tu utk nmpk sentiasa bersih je....nak buat keje pun rasa selesa kan....ok...nie ada skit info, myb bole membantu....

google punya gambar

Ok...gambar kat atas nie namanya lemon, kegunaan lemon nie buka jer utk masak² atau buat air..or wat so ever lah.....lemon nie pun ada gunanya utk barang dapur anda...apa dia...?? 

Guna Lemon Bersihkan Papan Pemotong

Sama ada anda menggunakan papan pemotong yang diperbuat daripada kayu atau plastik, anda boleh membersihkannya dengan lemon. Bagi papan pemotong kayu, gosok dengan hirisan lemon di bahagian yang kotor. Manakala untuk papan pemotong plastik, perah jus lemon dan gosok di permukaan yang kotor. Biarkan selama 20 minit sebelum dibilas dengan air bersih. Asid dalam jus lemon berkesan sebagai pembersih.

google lagi...malas nak snap pic botol cuka kat dpur sndiri.....hehe....

Gambar atas nie pulak...bukan nak citer pasal botol cuka tu....tp nak bg tau petua utk kegunaan cuka tu la...

Cuka Sebagai Bahan Pencuci

Cuka memang tahan dan lazimnya selalu disimpan lama kerana anda hanya menggunakan sedikit untuk memasak. Jika anda mempunyai banyak cuka berlebih, apa kata gunakannya sebagai bahan pembersih? Cuka berkesan digunakan untuk membersihkan kesan gris atau berminyak, contohnya permukaan serta celah-celah dapur masak atau penunu. 

Masukkan cuka dalam botol spray, sembur ditempat berminyak dan gosok bersih. Bukankah ini juga menjimatkan?

Selain cuka, anda juga boleh membuat bahan pembersih dengan mencampurkan sedikit bahan peluntur dengan air. Sungguhpun begitu, jangan campurkan bahan tersebut dengan air panas kerana bahan peluntur akan meluap dan hilang keberkesanannya. 

Selain itu, jangan sesekali mencampurkan bahan peluntur dengan produk pembersih lain yang mengandungi amonia seperti bahan pembersih cermin.

tp bahan peluntur nie mmg sy  x kan guna la kan....sbb baunya tu pun mmg dah x 'ngam' je kat hidung...., nie sekadar altenatif je la buat sape² yg nak guna tu kan....

ada lgi yg artikel nie citer....nak tau banyak....bole pegi kat SINI , ada la serba sedikit info yg bole membantu....

sy  sebenarnya cari petua nak halau semut yg bermaharajalela kat dpur tu....cari punya cari...lain yg jumpanya....sape ada petua nak halau semut...? cer share skit...penat google dan buat mcm² .... semut tu ada je...smpaikan nak letak makanan atas meja pun x boleh....kena letak talam takung air...bru le bole letak makanan...........


6 comments:

aizamia3 said...

samalah.. masih tercari2 camne cara nak halau semut terutama kat bekas gula..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam dear.. wah info yang cukup bagus! tq so much sudi berkongsi.. muahzzz

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

tq baru teringat cuka makan dah habis hehe

Asyifa Mustaffa said...

Aizamia3 : nnti ada info roger kita eh...

K.Sha : most wlcme...:)

Mama Amana&Arief : tq 4lo....salam perkenalan....:)

ummiakid-lily said...

Info yang sangat berguna...TQ Syifa...
petua nak halau semut ehh...senang jer...g kedai apek beli racun semut...heehee...(jgn marah ehhh, akak gurau senda gitu...sebab akak mmg g kedai apek jer...)

Asyifa Mustaffa said...

K.Lily : apek mna ni kak...nak gak tompang sekaki bli rcun semut nie...keh3...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...