"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, May 25, 2012

Tart Telur

Bila dah tulis tajuk...mesti .... benti kjap,,,,,,,

Hazim bagi tepon  sbb dia anta meseges pending ! sesuka hati budak kecik tu bukak tepon pastu siap anta meseges....sib baik x lepas....!!, cmne la dia bole bukak .... moralnya kene letak tepon tinggi² ....

Ok...citer tat telor... ~~ jgn mntak ok...sbb dah abis ! menu 2 hari lepas.... baru nie nak jengah ke alam maya...hahaha.... alkisahnya buat crust tat tu jer.... tp bila teringat yg asben kata dia lgi suka tat telor... sy pun dgn impian nak jadi isteri solehah gitewwww ( pinjam word K.Sha, ngeh3.....) ~insyallah....  menggoogle lah cara nak buat filing tat telor tu....crustnya  masih ler sama...tp utk kali nie....crust nya sy ambik dari Izah, sbb nak bnyk kan...~ nak buat food testing dis weken....hehe.... ~ food testing ? nie nnti mnggu dpn citer...nak bgi adik beradik rasa... diaorng nak menyinggah ke umh nie...singgh je...biasalah..rumah nie mcm RnR ....x kisah pun....hehe....

ginilah rupanya tat telur ku yg sudah habis di ngap !


Alhamdulillah menjadi...setelah 2 kali masuk ke dlm oven... bhgian atasnya...tdk juga masak-masak....masih cair... 

Untuk resepi crust yg banyak ~ sy ambik dari Izah Muffin Lover , kalau nak kurangkan bilangan crustnya resepi kat SINI :-

Sumber : Izah 

Resepi crust 

CRUST

Bahan-bahan :
250g mentega Buttercup
120g gula ising
2 biji telur gred B
480g tepung gandum (kalau lembik tambah tepung lg)

Cara-cara :
Ayak gula icing ke dalam mangkuk besar.
Menggunakan senduk kayu@whisker, pukul gula icing & mentega hingga sekata. Jangan pukul lama sangat.
Masukkan telur & pukul lagi sekejap.
Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga membentuk doh, gaulkan dengan tangan biar sebati.
Kalau lembik sangat boleh tambah sedikit tepung lagi.
Bulat2kan doh sebesar ibu jari & tekan ke dalam acuan tart, biar sekata, potong tepinya dengan pisau agar rata, cucuk dasarnya dengan garfu.
Buat sampai habis & bakar menggunakan suhu 170'C lebih kurang 15-20 minit@sehingga masak (warna perang2 sikit) 



Filing telurnya :

Sumber : Kak Ina
Sumber : Hanis 

1 cawan susu segar
1 cawan gula halus
4 biji telur
1 cawan air
1 sudu besar tepung kastad
1/2 sudu teh esen vanilla



Cara-cara

1. Pukul telur dengan gula dan masukkan semua bahan yang lain dan kacau sebati.
2. Masukkan adunan ini ke dalam kulit tart yang separuh masak tadi dan bakar selama 8-10 minit pada suhu 175'C. ~ syifa guna api atas sahaja, sebabnya 2 kali masuk x masak² filingnya..lastnya sy trus guna api atas....
3. Sejukkan sebelum dialihkan dari acuan





boleh dpt banyak nie....kalau nak boleh dikurangkan adunan utk filingnya tu.


cuti skolah dah mula ! dalam kepala nie......ada la.....hehe....



13 comments:

tun_telani said...

salam syifa ^^ tun suka makan tat telur! dh lama betul x buat, sbb acuan tat telur tu tinggal kat kampung. nx time blk kg kene beli yg lain utk bw blk bintulu nih.. suka mkn kalau crust dia rangup =)

Asyifa Mustaffa said...

W'salam Tun,
ok la..sy sbnrnya x brapa suka ...nak makan kene bgi sejuk..bru x bau telurnya...hehe...

Qasey Honey said...

comeiii tart telur tu...QH pon xbpe suka tart telur ni...ade masa2nya kalau nk mkn...hihi...tp tringin nk buat..haha

eintan nurfuzie said...

TRASA NKMAKAN LA..HUHUH

Asyifa Mustaffa said...

QH : thx, itu la...klau nak je kan...

eintan : terasa? x yah susah² ...g beli jek...! hehe....

Bicara Kak Noor said...

salam syifa amboiii bertart telur lah pulak walaupun dah habis tapi tetap nampak masih ada tu anak akak suka ni tart tapi akak jarang buat selalu ba lam ya je heeee

EmbunRosaliza said...

Assalam syifa, bestnya tat telur akk suka mkn buat je malas heheh, nampak lembut bahagian telur tu mesti sedap ni

AZLITA AZIZ said...

Salam Syifa..

ada tart telur pula kat sini.. dah lama akak tak buat..
bila nampak syifa buat mula lah anak tekak ni menari2 minta di buat juga..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam... perkataan NGAP! tu masa baca terus ler meleleh air liur ni peh! kecur yOu hehehe..

wah rumah macam RNR ekk... boleh singgah tumpang sekaki heheheheheh

zila norazila said...

salam syifa
waallaa sedapnya..tengok..mintak 5 ketul..nnt kita nk buat jgk la..:)

Asyifa Mustaffa said...

K.Noor : klau ikut kan mmg senang beli jer kak...tp kbtulan dah nak buat crustnya tu...itu yg rjin skit tu...


EmbunRosliza : W'slam kak, kdang mmg cmtu kak...ada time rajin...ada gak mlasnya....hehe...


K.Ita : W'salam, K.Ita nak buat? msti la hasilnya lgi mabeles ye x...akak kan kretip...hehe...


K.Sha : yehhh...umh kite mmg mcm rnr...dah bukan macam dah...mmg rnr lah...haha...akak nak dtng? come2....dipersilakan....:)


K.Zila : w'salam...buat kak jgn x buat !! hehehe... ~ ayat merasuk nie...!

Nur-nba said...

Tengok je dah tahu sedap.. Rajin betul akak ni.

hazila said...

Wahhhh cantiknya tat telur dia.... Akak selalu beli je bila teringin nak makan. Nampak sangat pemalas kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...