"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, December 7, 2011

Kek Choclate Kukus Munira

Alhamdulillah.....smpt gak nak update nie...semalam x berkesempatan nak update kek yg sedap nie...sbb pgi rumah SIL...tolong buat bubur asyura....balik dah nak malam....mlm pulak..mcm malas dah nak bukak blog...jadinya...gambar kek nie.."terpendam" lah seharian....

Kek choclate kukus nie..resepinya dpt drpd dapur kak Madiha nie.....tp keknya lagi cantik lah...sbb toppingnya habis semua...sy topping tang atasnya saje...pas tu tabur ler choc rice kaler putih....tu pun alhamdulillah la bila anak² ckp sedap kan....x sia² la mencubanya....


Letak gambr sepotong jer cukup....jamu mata kan....so klau nak...boleh cuba resepi nie...( tq pada tuan punya resepi kak Munira Baharom)

Resepi asal : Kak Munira Baharom (Kongsi resepi fanpage)
Sumber : kak Madiha


Resepi :-

Bahan-bahan:

Bahan A

* 1 cawan gula pasir - hana dan kak.noor letak 3/4 cawan aje
* 1 cawan serbuk koko
* 1 cawan susu cair
* 1 cawan susu pekat (MaDiHaA guna 3/4 cawan aje)
* 1 cawan minyak masak
* 1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal xde

* semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan B

* 3/4 cawan tepung gandum
* 1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
* 1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

* di ayak

Bahan C

4 biji telur - diblender - nak pukul smpi kembang pun boleh.

Cara-cara :-

1. Satukan bahan B dan bahan C ke dlm bahan A secara berselang seli dan gaul dengan senduk.
2. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yang digris dan dilapik kertas kalis minyak.
3. Panaskan kukusan, Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jangan buka pengukus semasa proses mengukus 45 minit yang pertama takut kek jadi mendap.
4. Bila dah sejuk, hidangkan dgn toppingnya....hias ikut kreativiti masing² ...

Selamat mencuba.........^__^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...