"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, November 5, 2012

Nasi goreng ala-ala kampung

Assalamualaikum....selamat sejahtera.....:)

Awal pulak rasanya dok bersiaran pagi nie......layan blog dulu...sebelum tggu matahari naik...nak kuarkan ampaian yg penuh dgn kain baju tu. Musim hujan yg kejap on kejap off ni.......ampaian besar mana pun...klau penduduk dlm rumah tu ramai, ...mmg x kan cukup la....., jawabnya...tumpang sidai kat pagar je .. Kalau dulu masa duk kat Kl....duk umh flat...ermmm....paham2 je la...kadang smpi ke ruang tamu kain baju  dok begantung..... ~ dah citer pasal kain baju lak nie.... 

Lupa nak tanya...dah sarapan ke ? pasti sudah kan...dan nak kul spolah lebih dah pun nie...:D 

Ok...hari nie alhamdulillah...sarapan dengan nasi goreng...biasa-biasa saje....main campak2 je pun nie...ala-ala mcm nasi goreng kg jugak la...sayurannya pun simpel saje....yg penting....budak2 nie bangun tido...dah bole ngap...anak2 da bangun pun...........hehehe....


Macam nie la hasil yg ala-ala saje....nie pun dah alhamdulillah.........ada ke yg nak tau resepi campak2 nie ? kalau x de pun...sy nak kongsi jugakla....ki3....

Bahan2 

3 mangkuk nasi putih
1 ke 2 biji telur
* 15 ke 20 biji cili padi ~ ikut citarasa, kalau nak pedas lgi...bole tambahkan
* 2 ulas bawang merah
* 1 ulas bawang putih
* ikan bilis ~ agak2, kalau nak lebih perisa...boleh tambah dan tambah lagi 
lobak merah ~ potong dadu
kacang panjang ~ potong kecik2.
garam
minyak

Cara-cara.

1. Tumbuk bersama bahan yg tanda * ~ x lumat pun x pe....janji becampur gaul semua.
2. Panaskan minyak , tumiskan bahan yg ditumbuk tadi sehingga garing. pecahkan telur.
3. Masukkan lobak merah yg dipotong dadu tadi, tggu sebentar supaya lobak agak2 lembut ( x terlalu lembut~ sedang2 saje) masukkan nasi putih, dan masukkan kacang panjang yg dipotong pendek tadi.
4. Perisakan dengan garam. dan goreng hingga masak..
5. boleh hias dengan ikan bilis goreng..siap dihidang........:)

Biasa nasi goreng kg...guna kangkung kan, ....tp kalau guna kangkung...konpem la budak2 nie tolak tepi....senang guna lobak dan kacang nie....dah tentu la diaorng makan...


Selamat menjamu mata............dan menjamu selera.........jumpa lagi.......:D


19 comments:

inazamri said...

baru sudah sarapan je ni.Bwak nasi goreng lebihan nasi mlm tadi tak abis so grg je la utk anak2 sarapan sblum gi skolah dan akak tapau bwk opis.

JaSSNaNi said...

sedapnya tengok nasi goreng tu.. nani pun suka nasi goreng.. lagi2 anak2.. kalau goreng ikan bilis rangup2 tu.. mmg pilihan tip top lah..

Tina Othman said...

pergh byknya cili api, mesti pedas kan tapi yg pedas tu yg sedap tu hehe

ingat lg time dulu2 tak pandai masak kan, hampir tiap hari bantai masak nasi goreng balik keja, sebab tak tau nak masak menu apa

Mas Sani said...

kalo buat sapan ni kompem kenyang sampai ke tgh hari... sedap sungguh!

shaFazie said...

my peberet nasi goreng...
lapar dh tgk resepi akak nie :D

Asyifa Mustaffa said...

inazamri ~ kan kak...lgi best...nie pun nasi smlm gak x abis nie....


Asyifa Mustaffa said...

JaSSNaNi ~ tang ikan bilis garing tu...ermm..mmg sedap...mkn dgn nasi panas pun ok dah kan....:)


Tina : cili api guna ari nie x pedas ...x tau nape...tp kecik2..comeey2 je...pakai sikit x rasa apa plak...itu yg guna smpi 15 bj tu...hehe....

x pedas mana pun...nnti bebudak x bole mkn jgak klau pedas sngt kan...


Mas Sani ~ kalau nasinya bnyk...bole la smpi tghari...ini ckup2 tuk bekpes je...hihi...


shaFazie ~ hujan2...redup2 + mendung nie...nengok apa makanan pun...gerenti lapar dik...hi3.....

zila norazila said...

wahhh..sedapp..
akk pun sama nie semalam melayan kain baju yg x berakhir..he hhee nasi goreng mmg fav akk nie..buh apa2 pun akk ttp suka..klu dapat sepiring orait jgk:))

Qasey Honey said...

slm Kak Syifa...
ade lg x nasi goreng tu...QH nk ikan bilis lebih ehhh...hehe
sedap tu..

farnas said...

salam kenal....tadi intai cheese tat..seronok buat bisnes kan...pakai oven industri ke? meh la sudi2 p ke blog saya n follow..

Asyifa Mustaffa said...

K.Zila ~~ dah abis da kak....:-)


QH ~~ finish already la dear....dah jdi baja pun gaknya...ki3....


Farnas ~~ buat bizz suka2 je....:-) guna oven biasa2 je....thx ye snggh sini....done 4low akak ye....:-)

FnF Simple Life said...

tu diaaa... sure pedas berapi. baru syok ye tak. kalo sy pun kena letak cili padi gak baru selera mkn nasi goreng. tp kena buat 2 versi le...anak2 kecik lg x mkn pedas.

aimaniman said...

seronoknya dapat bersarapan di rumah.. akak?? kat kantin sekolah je lee.. sarapan 2 in 1 merangkap makan tengah hari, nak jimat kos dan jimat masa gak...

farnas said...

adik orang b.serai ya....kat mana tu...akak dh keja kt cni 14 tahun hampir...

Rohah said...

baru perasan lama juga akak tak buat nasi goreng special mcm ni...sedap arrr

~ yus ~ said...

nampak menyelerakan sungguh nasi goreng ni Asyifa

tun_telani said...

salam kak.. nasi goreng kampung kegemaran tun. mmg suka letak ikan bilis bila goreng nasi.. 15bijik cili padi! mmg blh tahan pedas ye anak2 akak.

Asyifa Mustaffa said...

FnF ~~ x la berapi pun...cili apinya kecik la sngt...x berasa lansung pedasnya...itu yg kena + lebih sikit...hehe...


aimaniman ~~ sarapan gak kak...dri x sarapan lansung kan....ok je...wlau kat mna pun....:)


farnas ~~ tmpt lahir je kak....:)


Rohah ~~ buat kak...jgn x buat...:)


Yus ~~ tq.....:)


Tun ~~ x pedas la Tun...anak kecik tu bole makan lgi....tgk kepedasan cili api gaak....klau cili muda tu...mmg x pedas rasanya....jgn yg montel2 chuby2 tu....yg tu mmg meletop la sngt klau diguna smpi 15 ke 20 biji....agak2 la pedas mna cili apinya.....bahaya gak budak2 mkn lebih2 pedas nie kan....:)

Ann Ishak said...

saya rasa macam nak buat sekarang jugak nasi goreng ala kampung ni, nampak sedap betul

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...