"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, November 1, 2012

Super Moist Eggless Chocolate Cake

Assalamualaikum....selamat sejahtera.

Diam x diam dah pun masuk bulan nov 2012 nie....seminggu lebih lagi nak Awal Muharam....lepas tu masuk bulan 12...dan akhirnya masuk ke tahun 2013....makin lama masa makin cepat dan pantas berlalu....

ok...terus ke tajuk utama ! disebabkan x tahan godaan dri blog kak Noor lah..maka rajin x rajin...merajinkan  diri gaklah buat bende nie,  tp x sia-sia la membuatnya kan...sebab finish already lah...! semalam buat...hari ni sudah licin !!! thx la K.Noor sebab berjaya menggoda sy dgn lelehan toping cekelat dia tu....hehehe...

Kasi tayang skit gambornya dulu........:)


Suka bila sesutu yg dibuat tu....menjadi + habis dimakan seisi rumah...x rugi pun buatnya...senang la sngt...moist...mmg moist btul la....thx pada yg empunya resepi...dan sy mohon share nak panjang-pangjangkan resepi tu kat sini ye....mekasih..........:)

Sumber resepi : Bicara Kak Noor n Rahel
Resepi dari : DJ
ditry test : AM

Bahan:

1 cawan tepung gandum
1 sk baking powder
1/2 sudu ecil soda bikarbonat
1/2 cawan serbuk koko
2 sudu besar susu tepung
1 1/4 cawan air sejuk (dr pt ais)
1 cawan gula perang
1 sudu kecil esen vanila
1/2 sudu kecil coffee emulco atau chocolate emulco peminat coffee semestinya guna coffee emulco
secubit garam
1/2 cawan minyak masak atau myk jagung atau mentega cair
1 sudu kecil cuka atau jus lemon

Cara:

1.Panaskan oven pd suhu 160'C.Sediakan loyang kek.Griskan dengan mentega.
2.Ayakkan tepung bersama bkg powder,soda bikarbonat & serbuk koko di dalam bekas besar.Masukkan tpg susu,garam dan gula perang.Kemudian kacau rata.
3.Masukkan air sejuk,minyak masak,esen vanila dan coffe emulco/chocolate emulco.Kacau perlahan-lahan dg whisk.Pastikan adunan tidak berketul.
4.Akhir sekali,masukkan cuka atau jus lemon.Terus dikacau serta merta sehingga sebati.
5.Tuang ke dalam loyang dan bakar selama 30-40 minit atau hingga masak.
6.Sejukkan kek setelah masak.Boleh jugak dihiaskan dengan topping kegemaran.


Untuk toppingnya tu....sy buat macam Ina Garten dalam rancangan barefoot contessa tu....just guna choclate chip ditambahkan dengan fresh cream....double boil kan...pastu curah je atas kek.....so yummy !!! 


x dapat la nak hias bagai tang atasnya tu, yg dpatnya cuma curahkan topping tu aje....askar kecik dah duk menunggu....snap pic pun dah main taram je...janji ado !! hahaha....

 

 Ok..ibu ~ dah siapkan...? dah bole cucuk....n ngap !!!! sabar je la budak kecik sorang nie....pantang jumpa makanan.....tp x pe...sbb dia kuat makan la ibu pun suka masak macam2............hehehe.............:D


x bole ckp dah !!!! ngap saje !!!


12 comments:

mama sara nur said...

assalam Syifa
kek coklat tanpa telur ni memang syokk kan layan he he yummy
akak suker sb tak perlu habiskan stok telur he he

Cida de' Nuanza said...

skang sy plak rasa tergodaa.... auuuwwwww!!!

Tina Othman said...

bestnya, suka sangat kek ni, sedap yg paling penting jimat telur hehe

tapi adunan dia sikit je kan, kena guna loyang kecik, curah pulak ganache, pergh pengsan hehe

Rohah said...

tunggu..akan ku buat juga..comel model tu..

zila norazila said...

syifa cyggg..
amboii aritu akk tgk kt blog kak nor terguda..nie kat sini pulokk..uittsss..tang coklet melelh tue wt akk kecurr dik..ampunn:)

Qasey Honey said...

wah dh berjangkit ke sini yer kek coklat ni...harus cuba cpt2 ni..tkut kempunan nti..hihi

Qasey Honey said...

wah dh berjangkit ke sini yer kek coklat ni...harus cuba cpt2 ni..tkut kempunan nti..hihi

Mas Sani said...

2 kali buat kek ni sbb sedap sgt! tekstur kek sgt lembut then bila masuk mulut rasa x puas nak kunyah! sedapnyaaaa...

tak blh taaaaahan tgk cokrlat tu meleleh-leleh hah... alahaiiiii sedapnya :)

Amie said...

adedehhhhh... tak tahan godaan tengok cokelat meleleh-leleh... tak sedar liur kita pun ikut meleleh!

Nur-nba said...

Sedapnya... Coklat cair yang meleleh tu sangat menggoda... :)

Asyifa Mustaffa said...

thx semua yg komen.....:)

shaFazie said...

sodapnye....akak mintak share resepi yerkk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...