"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, July 21, 2014

German Cookies

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Lambat skit nak buat entry...menyudahkan last tempahan utk rainbow cookies. Alhamdulillah...bahagian ni setel. Penat! Esok pula la sambung...

2 3 hari ni....macam tak berapa nak sempat nak bw....mana yg sempat je la ye...ni sementara si kecik ni tidur...nak mengadjust baju raya bdk2 ni skit...nak jahit part2 yg nak dibetulkan lah kan...

So...tak yah bebel panjang2...ni nak share 1st cookies buat mnggu sudah. Nama dia german cookies...tak la sy tau mengapa namanya german cookies...nak buat pun senang....bahan2nya pun senang...


Rasa dia...ok la...rangup...tapi tak la sampai bersepah terabur maknnya...sebab sy gentel dan bentukkan dia..utk sekali ngap! Mulut orng tua la...budak2 kena dua kali ngap...! Hehe...

Ok..meh tengok resepi...sy share dari blog k.yati ~ sinar kehidupanku

Sumber resepi : K.Yati ~ Sinar Kehidupanku

BAHAN-BAHANNYA :-)

125 gram mentega
125 gram tepung kentang/potato starch (boleh beli kat kedai baking)
80 gram tepung halus (boleh juga guna tepung gandum)
40 gram gula aising, diayak
Secubit garam (resipi asal tak letak)

CARA MEMBUATNYA :-)

Satukan tepung kentang dan tepung gandun, ayak dan ketepikan.
Putar mentega dengan gula aising hingga sebati, masukkan garam. Perlahan kelajuan dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut.
Rehat kan sekejap.
Ambil sedikit adunan (mat guna 1/2 camca besar, sama macam Rima), kemudian bulat2kan dan susuh atas dulang pembakar. Celup garfu dalam air dan tekan atas bebola tadi hingga sedikit leper dan membentuk corak.
Buat hingga siap.Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 minit (mat tambah lagi 5 minit untuk mendapat biskut yang sedikit garing).
Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara....

**Kalau adunan terlalu lembik, bolehlah tambahkan sedikit tepung kentang/gandum dan uli doh sehingga menjadi doh yg di kehendaki.

Selamat mencuba pada yg nak cuba ya...):



10 comments:

fazianbatrisyia said...

rajinnya ambik tempahan.

idzwa kamaruddin said...

wahh..

Kakzakie said...

Comel-comel dan cantik pulak walau guna garfu aje kan...

Sarah Talib said...

Mcm senang ja...cantik pulak tu...kalau rajin nk try buat.

Acik Erna said...

acik pernah jugak buat ni syifa..tahun ni satu biskut pun tak buat

asyifa mustaffa said...

Fazian : x la rajin pun...takat yg bole je...x smpi hati pula bila org da mntk beria kan...hehe...

Izwa : ):

K.Zakie : ye kak...mudah gitu ):

K.Sàrah : buat2 kak...mmg senang!

Acik : ala...acik adun2 pastu suh askar2 kat umah tu tepek...ha..! Cepat siapnya...):

aizamia3 said...

geram je tengok bentuk cookies tu..

Mel said...

mel pernah buat..memang sedap.ini kalau yang buat tak puasa, mauu sambil bakar, sambil ngap..nagap ke mulut..uhuu

adianiez AIDA said...

wow! best nyer...
aida x buat kuih raya satu pun.
semua beli :-( hu hu hu

hainom OKje said...

Tepung kentang pulak tak de kat dapur tu AM ......tak payah bergerman cookies le gamaknya hehe.... Tepung naik sendiri banyak le hehe.. ingat nak menyemperit...butter banyak lagi tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...