"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, July 16, 2014

Karipap apam berinti kacang merah

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Ini menu tertunda...edit balik...patutnya sudah publish 10 ramadhan...akibat terlupa...jadi dia terperam...

Jom tgk resepi mudah ni....):


Ini la dia rupa karipap apam tu....:) budak2 ni suka la...sedap katanya...


Sebenarnya dah tak tau nak buat kuih apa...tgk yg ni yg senangnya....ok la kan..inti kacang merah tu pula tak buat ye...beli yg dah siap...senang kan...hehe...

Mari tgk resepinya pula ye....

Sumber : Eyda Hj Laham (FB) group RESEPI DAN MASAK-MASAK

Bahan-bahan

*2 cawan tepung gandum
*2 cawan air
*1 sudu kecil baking powder
*1 sudu kecil eno
*2 sudu kecil yis mauripan
* secubit garam
Pewarna
inti kegemaran

caranya :

1. Campurkan semua bahan yang bertanda * guna blender/whisk
2. Perap sebentar dalam 1/2 jam atau sehingga naik.
3. Masak atas kuali non stick sebab tidak perlukan minyak.
4. Letak inti dan claim/picit tepinya gunakan jari je.

Untuk adunan ni....sy hanya gunakan 1 cawan tepung...jadinya..ok la kan dapat 14 ketul gitu...kalau guna 2 cawan...adoii...banyk betui...nanti tak habis !!!

nak cuba..silakan ye...letak inti kelapa pun sedap juga...kaya ke...terpulang...ikut citarasa...:)

10 comments:

Mel said...

Mel lama dah teringin nk wat apam mcmni tp tula hubby xberapa gemar apam2 ni. Eno pun selalu lupa beli..uhuu

fazianbatrisyia said...

pernah makan tp tak pernah buat sendiri. ada juga yg inti kelapa + kacang tanah. siap berkelim tepi macam karipap.

Acik Erna said...

acik pernah makan ni AM..tspi buksn bust sendiri beli..sedap
acik tanya..nama kuih..orang jual tu kata.apam mek au

Kakzakie said...

Oh... tak pernah buat kakak ni Syifa. Menarik/sedap juga utk dijadikan juadah berbuka ye:)

asyifa mustaffa said...

Mel : tu la kan...x de geng nk mkn tu yg rasa malas nk membuatnya...

FB : sy pun selalu beli je...ni da jumpa resepinya...bole la try buat...inti ikut citarasa kita kan...

Acik : itu ke namanya...oh...sebab biasa yg jual tu...siap kelim pakai acuan karipap lg...itu ler kut x tau nama...main letak je apam karipap..):

K.Zakie : hehe....try le kak...sedap juga klau dipelbagaikan intinya tu...):

adianiez AIDA said...

aida x pernah jumpa ni...
hmmmm menarik!!!

aizamia3 said...

warna hijau tu menanik perhatian ai..;)

Sarah Talib said...

Kak biasa mkn inti kastad...penjual kuih panggil kuih siti norhaliza..sbb lembut sejuk ja rasanya.

husna zahidi said...

husna suka inti sagu..:D

hainom OKje said...

Rajinlah AM ni......macam macam dibuatnya...
macam aoam balik muo tu inti kacang merah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...