"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, October 28, 2011

APAM TEPUNG BERAS

kenapa ye lately nie...malas sngt la nak hupdate blog nie.....nie pun mcm terpaksa nak merajinkan diri nak update...mood udah terjun laut gaknya............huhuhu......

so malam nie..sy merajinkan lah diri nie...masukkan gambar kuih yg duk buat petang tadi......1st time buat nie...dah lama teringin nak buat...masa yg x de...jdinya..hari nie mcm rajin la skit...buatnya pun x leceh.....ok..resepinya kat bwah ye...



Resepinya :-

sumber : http://www.jintanmanis.com


1 cawan nasi
2 cawan tepung beras
1 cawan gula putih
1 1/4 cawan air
1 sudu kecil yis
sepeket kecil eno

Caranya:

1. Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam.
2. Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar.
3. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat.
4. Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka.

 selamat mencuba pada yg nak cuba..........:)


4 comments:

husnazahidi said...

wah! simple..nak try lah..hehe..
tx share..

Asyifa Mustaffa said...

sila la buat....mmg simpel...n sedap...:)

Ummiakid @ lily said...

akak suke apom ni...nanti nak buat lah...

Asyifa Mustaffa said...

sdap kak..buat lah...msti bestnya lah...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...