"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, March 28, 2011

KEK MARBLE PELANGI

alhamdulillah...da tecapai hasrat smalm nak buat kek nie...
 da 2 ke 3 hari menundanya....siap gak smlm...
nama pelangi tu..anak dara i yg bgi tau....
dia yg tiba2 sbut bila nmpk kek tu....
^__^




 RESEPI :-

Bahan2 A

2 cawan gula kastor
2 cawan margerin/butter ( sy guna majerin planta jer...)
5 biji telur ayam
kira2 3 sudu besar susu (susu buat air tu....)
sikit esen vanila

Bahan2 B

2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
pewarna nak pakai apa terpulang...nak guna serbuk coklat pun bole....(terpulang pda citarasa)


Caranya :-

pukul marjerin dgn gula smpi betul2 kembang...gula pun betul2 da hancur...
masukkan telur sebiji sebiji pas tu masukkan esen vanila.
masukkan tepung sikit2
masukkan susu.
teruskan pukul adunan tu smpi dia jadi sebati.
bahagikan adunan pada bahagian2 yg nak diwarnakan.

sy buat 3 bhgian...nak 2 bhgian pun ok jer...

sapu loyang ngan dindingnya skali....sapu skit ngan marjerin (elak melekat)...masuk jer dlm loyang tu...ikut la kretiviti masing2 kan....
ok..reday nak bakar kan....
jdi prepare  la oven anda nak baking yer...mcm baking2 kek slalu tu.... 
Baking dalam masa 45 ke 50 min suhu 175 darj cel.

and cake sy hasil lepas bakar...jadi nie.....


after baking time ~~~!!!!


~~ sape nak cuba...slamat mencuba....senang jer....x ssh pun....^__^ ~~


2 comments:

the triplets said...

cantiknya kek ni, kalau kukus boleh tak?

Asyifa said...

mekasih...
kukus pun bole gak rasanya...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...