"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, December 19, 2012

Kuih Keria

Assalamualaikum...........selamat sejahtera.....:)

jumpa lagi nie...dah nak ujung2 tahun nie.....bagi rajin skit update blog nie....x mo kasi sawang bnyk dah...x larat nak "sapu" nnti.....harap2nya la....x tau la plak lepas nie mood menjunam plak dah.....sape tau kan....


gambar tu kan..........sebenar lama dah tersimpannya gmbar nie....x sempat nak update je....~ kuihnya pun dah lama abissssss !

buat kuih nie pun...sebab keledek banyak yg datang dari sini.......... kuih nie antara salah satu menu hasil keledek....

Nak membuatnya...x la susah sangt pun.......kat sini sy bagi kan resepinya......

Bahan-bahan

3 ke 4 biji  ubi keledek ~ saiz sederhana
1 cawan tepung gandum
Sedikit garam
minyak utk menggoreng
3 sudu besar gula dan sedikit air

Cara-cara

Bersihkan dan potong agak sederhana keledek dan rebus ubi  sehingga empuk.
Toskan airnya dan bubuh sedikit garam. ~ kalau air tnggl sikit..lenyek sekali pun x pe.
Lenyek2 kan sampai hancur~ buat nie sementara ubi tu masih panas lagi,
Bila sudah siap lenyek ~ ketepikan dulu biar sejuk.
Bila dah sejuk. masukkan tepung gandum dan sedikit garam tadi.~ uli sebatikan
Buatlah bentuk gelang2 smpi adunan habis
Dah siap buat bentuk ~ boleh goreng smpi masak.
sejukkan dulu sebelum di sira dengan gula.

Cara nak sira gula :

Masak gula dengan sikit air ~ guna kuali lain
Didihkan gula hingga pekat.
Masukkan kuih dan kacau rata
Kacau sampai gula nampak bertali baru boleh tutup api.
Bila dah tutup api, kacau lagi sampai gula nampak  kering kat kuih tu, pastu rasa2 x melekat tu...kira ok la...
kena sentiasa kacau, klau x gula boleh hangit kat kuih.


selamat mencuba..........:)


10 comments:

Amie said...

Sedappppp! Nak 3 ketul! Alangkah nikmatnya makan keria keledek di waktu petang sambil melayan seteko kopi o panas... duduk bawah pokok jambu, ditiup angin sepoi sambil sembang2.... aduhai!!!!

Nooriah Abdullah said...

aduhai kuih keria, kat sini takde lah pulak orang jual kalau mmg nak beli sbb malas nak buat haha sbb yg makan sorang je bak lah seketoiiii Syifa..

Asyifa Mustaffa said...

K.Amie ~ cam layan perasaan je bunyinya kak....:)


K.Noor ~ alahai...x kan kat brunei tu x de kak...? nak bgi cmne...jauhhhhhh tuuuuu........:) sian akak....

Rohah said...

lama tak makan...buat jauh sekali..heheee..

Qasey Honey said...

samalah mcm kak Rohah...lama dh xmkn kuih ni..nk buat pula jauh2 skali..hehe...nk bungkus 3 singgit..hiihi

kasihredha said...

Sukeeee
Akak pun kekadang mood merundum juga...

Asyifa Mustaffa said...

k.rohah ~ sy pun mood rajin smpi kak....:-)


QH ~ meh2....3 singgit je....:-)


kasihredha ~ kan....! Tp klau mood x de....x bole nak wat apa la.....

Kesuma Angsana said...

suka juga but w/o gula hehehe

aizamia3 said...

sedap.. ai suka makan.. ;)

Asyifa Mustaffa said...

aizamia ~ kan...kuih nie mmg sedappp...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...