"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, December 18, 2012

Donut memang gebu !!

Assalamualaikum.............selamat sejahtera.

Lama dah rasanya x masukkan n3 pasal masak memasak nie.......asik duk cite pasal tmpt becuti je kan....ada plak yg bosan nak ngadap nanti...... X pe...kita selang seli kan cite k...lagipun blog nie bukan pasal makanan saje...apa2 yg sy nak share pun.... x kisah la kan....:D

Ok..balik pada cite donut...~ donut nie buatnya petang semalam....mood tiba2 + angin apa ntah yg melanda.... makanya...jadi lah donut yg x seberapanya nie.... 


Donut celop coklat....... sekali Athirah dtng dapor....siap tnya...nape x buat donut kaler2 mcm dulu....~ adoii...bnyk plak prmntaannya...senang ckp..kemudian la yg tu...buat ini dulu....sbb time dia dtng...bende dah siap goreng pun....


keje kakak....cuma tolong tabur rice choc je.....eh eh...tiba2 tangan budak kecik tu sibuk je nak tolong....pantang le tgk orng lain buat keje...dia pun nak jugak.....

Untuk resepinya....sy ambik kat blog Izzah...mmg sedap...gebu je....sekali hadap....petang semalam gak abisnya....x tunggu smpi mlm dah....laju sungguh !! 

Nie sy share kan resepinya ye...~ pada Izzah...mohon dipanjang panjangkan resepinya ye....:)

sumber resepi : Izzah Muffin Lover
di try test : AM

2 sk yis mauripan
1/4 cawan air suam
1sk gula

*satukan bahan diatas dan biar berbuih utk memastikan yis aktif.

3 cawan tepung gandum
4 sb gula
1/2 sk garam
2 sb susu tepung
1 biji telur
1/2 cawan air - kurang lebih
2- 21/2 sb butter / marjerin

Cara-caranya:-

Satukan tepung, gula, garam, susu tepung ke dalam mangkuk yang besar.
Gaulkan sekata dan lubangkan tengah2 tepung. Tuangkan telur, air, yis dan marjerin. Uli sehingga llicin atau tidak melekat ditangan.
Biar kan doh didalam bekas yang bertutup atau tutup menggunakan tuala lembab sehingga doh kembang.
Bila doh kembang tumbuk2 untuk keluarkan angin dan boleh bentukkan donut anda.
Biar sebentar donut naik *15-20 minit* dan goreng dengan minyak panas dengan api sederhana kecil.
Salutkan donut dengan gula halus atau celupkan dengan coklat.
Sedia dinikmati.



buat 2 versi ~ coklat n salut gula.... 

try le...insyallah x mengecewakan.........:)


7 comments:

Nooriah Abdullah said...

mmg gebu kan Syifa, akak pernah cuba buat dulu sedpa sangat bak sebijikkk hahaaa

zila norazila said...

akk ada jgk salin time izah show dulu..tp sampai skrg masih x buat2 he ehee...nak mintak sikit tp dh habis pulak kan..:)

Amie said...

Donut celup cokelat ni memang anak-anak suka... lagilah bubuh warna warni atasnya tu... lagilah berebut!

Evelyn Gemina said...

Wah gebunya donut, sedappp!!!

Asyifa Mustaffa said...

K.Noor ~ btul la kak....x rugi cuba kan.....nak bgi cmne....abih dah.....hehe.....


K.Zila ~ x pe...smpn dlu kak....sok2 mood da smpi bru buat.....:-)


K.Amie ~ itu la....klau buat donat....mmg wajib ada la yg celop2 choc nie.....


Evelyn ~ mmg sedap.....:-)

Shiela said...

Assalam Syifa.. ni kalau jumpa kat anak akak, harus digegar ibu dia suh mendonut.. mmg gebu betul.. geram jer nengok..

Asyifa Mustaffa said...

K.shiela ~ hehe....peberet bdak2 kak.....:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...