"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, March 27, 2013

Apam Beras / Nasi

Assalamualaikum & Selamat sejahtera.

Gambar terperam setelah hampir 2 minggu ~ bukan x nak post time fresh....tp masa yg begitu mencemburui sy...hehe - alasan benornya !

ok...share skit citer alkisah terjadinya apam nie...sebab mata bling bling tengok apam K.Yatie ~ sinar kehidupanku yg sungguh kalerful ! jiwa i memberontak nak buatnya ok...walaupun stok kelapa parut ngak ada...! gagah jugak buat tu....kikiki....


sedap ok walaupun makan tanpa kelapa , sy buat 1/2 adunan sahaja ( daripada resepi di bawah )....cukup utk 5 orng dlm rumah nie...1/2 adunan pun dah dpt bnyk jugak tau ~ alkisahnya sebab nasi semalaman tu...tinggal secawan jugak pun...:D


Pada K.Yatie, sy mohon share kan resepi ni dipanjangkan di sini ye....moga perkongsian nie....dapat lebih la manfaatnya,.....resepi yg best...meh kita try reramai meh....:D


dicuba : Am

Bahan-bahannya.

2 cwn nasi
2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung beras
1 1/2cwn gula pasir
2 1/2 cwn air
2 sudu kecil yis (mauripan)
kelapa parut dgn sedikit garam

Cara-cara

Blend nasi dan air sehingga hancur (masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
Setelah hancur, campur gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
Perap selama 3 jam.
Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.


x rugi pun mencubanya....baru kita tau camne rasanya kan....selamat mencuba....:)


23 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer!!!! :D

Suzana Ibrahim said...

cantik dan kalerful mesti sedap ni!

Kesuma Angsana said...

wah nampak meanrik ni, pasti sedap. color purple lagi tu

tun_telani said...

alahai.. comeynyerr.. geram tun nengok.

mama sara nur said...

Assalam syifa
nkkk he hee wat breakfast. Akak ada kelapa putih ni
Penah byk kali buat memang sedapp
mkn utk ptg pun ok kan

Asyifa Mustaffa said...

Izwa ~ sedap jer....:-)


Suzana ~ saje2 buat kalerful....:-)


KA ~ stok kaler bnyk...itu yg jdi gini ni...:-)


Tun ~ bebudak ni pun suka....kecik je ni....orng tua cam kita..sekali ngap jer....:-)


Mamasara ~ alahai kak...ni menu 2 mnggu lepas kak...abis suda....hehe...

Marsita yahya said...

tomei2 apam nih ...gerammm

Tina Othman said...

sedapnya, suka sangat apam beras ni, dulu2 selalu beli je, penah try jugak tapi tah lepas tu mcm malas pulak nak buat sebab tak sama rasa mcm yg dibeli

ady said...

as-salam
samalah kita hari ni buat apam..cantik apam tu..

Mamasya said...

Aslmkum Syifa
apam nasi...favorit akk ni suka kalau mkn letak kelapa byk..

zila norazila said...

x pernah jemu mkn apam nie..suka buh kelapa..rasa masin2 dlm kelapa tue..aishhh sedappp.

JaSSNaNi said...

warna warni cantekkkk.. :) pandainye wat.. comel2 belaka..

norzila said...

yeayyy sini ada apam comei...nak yg kaler ungu tu kakk

Ummiakid @ lily said...

memang cantik kaler² itu, membangkit selera...nak kaler purple buleh..

Asyifa Mustaffa said...

K.Marsita ~ mmg buat tomei2 je...senang nak ngap...!


Tina ~ gitu plak ye....rasanya resepi ni ok kut...


Ady ~ tq...:-)


Mamasya ~ mmg peberet ni kak....mmg sdap letak kelapa sbnrnya...lgi lemak kan...tp nak wat cmne...nak pnya pasal....x de kelapa pun bole lgi mkn...hehe...


K.Zila ~ kuih sepanjang zaman lah katakan....mmg best...:-)


K.Jassnani ~ ikut resepi mmg la bru bole mnjadi kak....klau x de resepi...x bole gak kut....:-)


Norzila ~ da abis la sis....2 mnggu lepas pnya...hehe....


K.Lily ~ adeh....ramai betol bekenan tang kaler pepel tu yek....sila sila kak....:-)

Rohah said...

ye lah Syifa, melang meling akak tgk apam yg ni..ada tarikan dari kombinasi warna yg digunakan..suke apam ni, sedap..

Qasey Honey said...

kalerful n sgt mnrik..skrg mmg musim org buat kuih apam ni kn...nk try gak la nti..

inahar ali said...

amboii..tomei2 apam dier..suker..suker!

Zaliedana said...

Assalam,cantik kalerful n molat2 jer,comey betul,budak2 msti suka kale2 gini,prnh wat byk kli juga apam nih,ank2 n hb suka mkn..

aizamia3 said...

jangan kata budak2.. mak budak pun suka tecik2 mcm ni.. ;)

Kakzakie said...

Warna-warni yang Syifa pilih sangat menarik mata kakak. Kilat dan gebu:)

QA's ~ mamapapa said...

cantiknyaaaa!!!comel2 nya apam tu ..mcm syg plak nk mkn :)

Nur-nba said...

So colourfull... Sedapnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...