"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, March 18, 2013

Agar-agar gula merah bersantan

Assalamualaikum & Selamat sejahtera


Tu dia agar-agar yg dibuat semalam...memandangkan sekarang cuaca yg agak panas ni kan...tekak nie plak mintak nak mkan yg sejuk2 aja......bila tekak dah teringin tu kan....kena la buat sendiri....

x susah mana la membuatnya....main campak2 aje..pastu sejukkan la dlam fridge.....hari nie dah tinggal skit bende nie....bebudak nie kejenya duk bukak tutup peti ais je ngambik bende nie...
sebab bebudak nie nak mkan sangat dah....ambik gamba pun ntah da mcm hape je...smua x sabar....ibunya pun sama je....sambil ambik gambar sambil ngap lagi tu...! mana tahan kan....:D

meh tengok resepi yg x seberapa nie 

Bahan-bahan :

1 peket agar-agar
5 cawan air
1 cawan air gula merah
3/4 cawan gula
1 cawan santan pekat ~ kalau nak tebal lagi santannya tambahkan.
1 biji telur ayam

Caranya:

1. Masakkan agar2  dengan air
2. Masukkan gula pasir - biar smpi gula hancur ye...
3. Dah hancur, tapiskan kedlm periuk lain.
4. Masukkan air gula merah
5. Telur ayam tadi, kacaukan bersama santan, kacau hingga sebati.
6. Bancuhan telur dan santan tadi, tapis dan masukkan terus kedalam agar-agar tadi, biarkan ia mendidih.
7. Masukkan adunan ke dalam bekas yg sesuai. pastu sejukkan dlm fridge.


dah siap...! senang je...klau ikutkan...sy x sukat sangat air gula merah tu.....main tuang je...tp agak2 la kan...bole rasa sendiri kemanisan yg kita nak....so klau nak try...adjust2 la tang gulanya tu....

ikut kesesuaian tekak memasing la....ada yg suka lebih manis...ada yg suka manis2 buah kan....so sy buat nie asben kata dah ok la manisnya...sbb kitaorng kat umh ni mmg x kuat manis....suka manis buah je......:)


17 comments:

KY said...

eeemmm...sedapnya, KY memang suka agar2 santan, cuma kebanyakkan bertemu yg warna hijau tu,

Hidayah said...

gggrrr..terliur nengoknye..

nak buat malas...

hehee...

:)

JaSSNaNi said...

assalamualaikum...
hermmmm sedapnya panas2 pekena agar2 ni... sejuk masuk tekak..

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer!~

Asyifa Mustaffa said...

KY ~ sy pun suka...:-)


hidayah ~ ni kena time rajinnya....klau x....x de la juga....


K.Jassnani ~ mmg btul sngt2 tu...:-)


Izwa ~ sedap.....:-)

Kesuma Angsana said...

teringat dulu2 asyik duk pulun buat ni je, sampai jemu hehehe

Cho Zila said...

alamak kalau masuk kat tekak masa musim panas syioknyer..

Amie said...

Ha.... kalau ini memang makan tak pandai berhenti ni. Lagilah kalau sejuk...cepat je lintas tekak!

lina_pg said...

Agar2 sntan my peberet..bleh mkn byk n x kenyang haha.Suka2

tun_telani said...

mmg skrg mlm2 pun terasa bahang panas.. ada agar2 ni dlm peti, agak2 tun pun duk ngulang buka peti je. hihi

Rohah said...

minggu lepas akak terbayang-bayang agar2 ni..nak buat juga bila senang nti..dapnyer, dapnyeee...

Asyifa Mustaffa said...

KA ~ da slalu sngt tu ygx feel kan....


k.zila ~ mmg sedap...:-)


K.Amie ~ telan 2 3 kali pun x sedar kak...asyik...!


K.Lina ~ hahaha...part tu mmg best...! ntah bila nak kenyangnya x tau....yg penting dpt nikmat sejuk tu....:-)


Tun ~ btul la...mlm pun rasa bahangnya....smlm duk bukak pti ais...yg tnggl bekas saje....anak2 dah belasah rupanya.....


K.Rohah ~ buat kak jgn x buat...! sedap lalu tekak ni....:-)

Sue @ Nenie said...

Assalamualikum kak..sedap makan agar2 ni petang2..especially time cuaca panas macam ni.

QA's ~ mamapapa said...

Nyum2...sedapnya..betulkn?sejuk tekak mkn ni:)

Haryati Faizal said...

erm...sedap jugak ye...

zila norazila said...

slm syg syifa,
akk mmg dh lama nk buat..tp kejap kluar masuk almari jew agar2 kt umah tue.h ehhehe..dh berbulan2 x terbuat2..aiishhh teringin btl tgk nie..sedapp

Qasey Honey said...

hmmm menyegarkan sejuk2 masuk ke tekak ni..tgk pon dh tau mesti sedap!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...