"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, February 1, 2013

Agar Agar Sirap Bandung

Assalamualaikum, selamat sejahtera.

Hari jumaat pertama di bulan Feb 2013, kejap je ha da masuk bulan 2...cuaca plak skrng panas dan berangin....angin pun time petang....x gak rasa sejuknya....rasa bahang panas ada....time yg bestnya...waktu pagi dan mlm....kalau malam tu...dah rasa mcm duk kat tepi pantai je bila angin dok bertiup tu.....

Disebabkan cuaca panas skrng nie....tekak nie mula la rasa mntak yg sejuk2 je utk dingap...!! sebab teringat ada stok agar2 tali tu la yg dok rajin buat mende nie....bila makan time hari panas nie....dapat plak yg sejuk baru kuar fridge tu.....aduhhh...nyaman rasanya tekak........alhamdulillah.....:)


Buat kosong aje...kalau dicampur bende lain macam cincau nie...lagi sedap rasanya.....tp...guna apa yg ada sudah ler...janji sedap...!

Untuk buat nie...x la susah mana pun....main campak2 dalam periuk...pastu sejukkan kejap...masuk dlm fridge.......


Resepinya :

sepeket agar2 bertali
6 cawan air 
1 1/4 cawan gula
1 sudu besar sirap rose
1 tin susu cair

Caranya.

1. Basuh agar agar, masak dengan air tadi sehingga menjadi hancur/jernih.
2. Tapiskan utk buang bendasing ~ masukkan gula dan sirap rose tadi, biar smpi gula hancur.
3. Masukkan susu cair ~ didihkan sekejap.
4. Masukkan dalam bekas, biarkan sekejap di luar, agak suam dan beku skit....baru masuk dalam fridge.

sedap makan time sejuk...


:)




21 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kalau tengah2 panas memang sedap makan agar-agar nikan, orang Johor panggil lengkong.. akak lebih suka tak masuk peti ais sebab strukturnya lebih kenyal dan boleh telan terus, hehe

Asyifa Mustaffa said...

K.Seri ~ sy perlukan kesejukan tu kak...bru feel skit...hehehe.....

Razil Tahir said...

jarang tengok orang guna air bandung buat agar-agar.. nampak menyelerakan... Huuuu..

Tney said...

Syifa, agar2 tu klau gantikan dgn PMC lg sedap dan berkhasiat.. :-)
www.facebook.com/puremarinecollagen1

zila norazila said...

salam syifa,berseri2 colour agar2 tue..wat akk kecur plak he hhee..mmg kena mkn sjuk2 bru mabless nie:)

najihahfara said...

yg wane biru tu perisa apa

lina_pg said...

Akak kalau bab puding mmg suka sgt,tambh lak kalau yg smple.Cepat jer siap n leh mkn dh.
Cute ngan kaler pink ni.I likee :)

mama sara nur said...

betul tu skrg panas , kalu tidak 5,30 dah blh kasi ank2 main kat luar skrg 6 lebih pun matahari masih terik
mulalah nk cari makan yg sejuk2 ni kan, sedap dan sweet kalernya

Qasey Honey said...

kena sgt la hidangan ni dgn cuaca skrg ni...sedap n sejuk aje masuk ke tekak..cantik kejadian agar2 ni

Marsita yahya said...

salam syifa, cantik kaler pink tu...

Nad MamaZN said...

biasa-biasa je...

tp cara amik gambar dari setiap angle tu membuatkan agar-agar yang baisa tu jadik luar biasa!!!
saya sudah terpengaruh
esok jugak saya nak buat, haha!

tq share resipi :)

azieazah said...

Betul, kalu buat agar-agar yang guna susu ni tak boleh masak terlalu lama, sebab nanti dia pecah dan tak cantik.

Ohh Jeli Bandung ni makan time sejuk nikmattt..!

Kakzakie said...

Tekak kakak pulak macam terasa sedapnya kalau dapat seketul jadilah kan..

psst: kakak dah email dik.

Nasuha said...

mesti sedap ni..

ogyep yummy mellow said...

Syifa,
cantik kaler sirap bandungnya... my kids faveret ni..

tun_telani said...

Salam kak syifa.. sweet je kaler agar2 nih. dh lama xwat plain agar2.

Amie said...

Terasa sejuk tekak bila sampai ke sini... nyamannya masuk perut agar-agar sirap bandung yang cantik ni!

Mamasya said...

Aslmkum Syifa
cuaca panas mmg terasa nak mkn yg sejuk2 kan mcm agar2...comei letak dlm ni..
re; pool hotel tu mmg besar dan tak begitu ramai pula org.

nea lopah said...

salam...sedap nmpk agar2 ni. kalau makan lepas2 lunch kompom ohsem! salam perkenalan..bnyk resepi sy bole cuba kat sini. tq sharing yer. jemput singgah blog sy juga.

Yanna_Lie said...

sejuk jer tekak nih bila tgk agar2 sis nih... hehe

Asyifa Mustaffa said...

Razil Tahir ~ jarang ke ?? biasa la...selalu ada...


Tney ~ jual eh...:)


K.Zila ~ ye...op kos mkn sejuk2..bru mabeles...


najihahfara ~ biru tu acuannya dik...:)


K.Lina ~ btul sngt2 kak...


Mamasara ~ tq..


QH ~ hehe...tq..


MArsita ~ wsalam, thx kak...


Nad ~ tq


K.Azie ~ btul kak...:)


K.Zakie ~ da abis kak...


Nasuha ~ insyallah...


OYM ~ thx kak...:)


Tun ~ wsalam....tu yg wajib buat tu..:)


K.Amie ~ terasa ye kak...jauh btul tu...


Mamasya ~ Wsalam kak, thx kak...
ooo..patut la...rasa mcm nak ke sana je...:)


Nea lopah ~ salam perkenalan...:) tq


Yanna ~ ait..! tgk aje da bole sejukkan tekak..? hebatt tu...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...