"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, February 27, 2013

Kek Pisang ~ pisang padang

Assalamualaikum & Selamat sejahtera.

Nak bg tau dulu nie ~ Kek pisang nie...wujudnya sebelum cuti raya cina hari tu.

Draftnya dah lama duk dlm senarai menunggu utk dipublish....ntah cmne hari tu ada spoil skit....line tenet x brapa cun...sbb hujan la kut...makanya proses sunting dan edit gamba tergendala....senang cerita off pc terus...! malas dah nak layan....


sambung hari nie plak.......:D

Ini guna resepi pisang yg namanya pisang padang, bukan dari padang pasir...x tau la nama lain pisang nie apa....tp pisang nie sedap buat makan gitu je...buat cucur ke...lempeng ke...pun sedap...! 

pisang padang nie...x beli, pemberian dari MIL... hehe..kat umh SIL bnyk pokoknya...sbb pisang mudanya mmg kadang diguna buat masak lemak cili api daging salai, pastu campur dgn pisang padang yg masih muda tu.......sedappppp...! 

ni bakar guna bekas aluminium  tu...sebab malas nak kuarkan loyang...dan malas nak basuh loyang....guna  itu..senang..! kek dah sejuk.....kuarkan...pastu buang !! abih citer...


bnyk pulak nak dibebel....terus pada resepi la...resepi ambik dari blog K.Zila... mohon share kat sini plak ye kak....:)

Sumber resepi : K.Zila 
Dicuba try test : Am

bahan-bahan

4 biji pisang sederhana besar
3 biji telur
1 3/4 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan tepung jagung
1 cawan gula
1 cawan minyak
1sdt bikarbonat soda
secubit garam

cara-caranya

Pukul telur dan gula hingga kembang
Masukkan pisang yang telah dilenyek dan gaul
Kemudian masukkan tepung dan gaul lagi
Akhir sekali masukkan minyak dan kaup balikkan adunan hingga sebati
Masukkan dalam acuan yang telah disapu sedikit margerin dan dialas dengan kertas minyak
Bakar hingga masak selama 45mins dengan api sederhana atau pastikan kek telah masak dengan mencucukkan lidi dan jika lidi bersih bermakna kek telah masak.

* syifa tambah choc rice dlm adunan....~ sebab stok bnyk kan..alang2...campur aje...itu mcm nmpk ada hitam2 skit dlm tu...


sape nak cuba tu...sila sila lah....mmg x rugi...wangi semerbak harum rumah bila time tengah bakar tu....

psttttttttt sebenarnya kek nie terlupa letak tepung jagung mcm resepi kat atas tu, kikiki...tgh bakar baru teringat...adoiii....itula klau x print resepi....main on off tab je tgk resepi....last2 tertinggal 1 bhn.....har3......

x pe..! rasa dia masih bole dimkn tau...habis je pun kek nie......:D


10 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer!

MaMa3HerOO said...

wah nampak sedap..x pernah try lg wat kek pisang..nanti leh cuba..tq share

Asyifa Mustaffa said...

MrsEady ~ :)


Mama3heroo ~ silakan cuba...:)

alin wawa said...

tgk kek nih terus rs lapar...sedapnya..

mama sara nur said...

assalam syifa
nampak lembab mesti sedap tu
akak dan anak2 kurang sikit kek pisang lebih suker layan cekodok he he tp tiapminggu akak baking utk ank buah yg selalu order
nk ikut resepi syifa pulak ye

aizamia3 said...

Resepi dh ada.. nk buat ntah bile..

Suzana Ibrahim said...

hai syifa,nampak sedap dan moist je kek tu.saya suka kek pisang!

Rohah said...

salam Syifa,kek tetap comei naaa walo tak bubuh tpg jagung..bila nk rasa ni?..hehe

Qasey Honey said...

alahai mmg nmpk sedap la pulak kek pisang tu..mesti harum n wangi pisang tu mnusuk2 ketika panas..

nea lopah said...

my feveret ni..bnyk resepi akak. nnti sy pilh2 nk buat jugak. mengikut feveret saya. hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...