"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Sunday, July 21, 2013

Agar-agar Milo Oreo

Assalamualaikum,

Selamat berhujung minggu, hari nie saje ler nak tepek gamba dessert yg tengah hot dipasaran skrng nie kan...

Orang kata sedap...rugi kalau x dicuba kan....tp mmg sedap la bak kata bebudak nie...mmg heaven gitu !

Sepatutnya nak lapis bawah tu sekali, tp dek kerana dah petang sangat membuatnya, kerje lain plak bnyk...makanya dua lapis gini je lah yg sempat...


Resepi yg best nie..harus ler disimpan...buat panduan juga utk satu hari nanti...., utk resepinya terima kasih pada owner nya Along Roz, mohon share juga ye resepinya di sini...

By: AlongRoz@HomeKreation
Di try test : Syifa

Saiz: 8" persegi

BAHAN2:
1 bungkus / 10g Jelly Powder (Serbuk Agar-Agar)
750ml Air
160g Gula
1 tin (400g) Susu Cair
3/4 cup Serbuk Milo
1 bungkus (137g) Oreo Cookies - patah2kan tp biarkan sandwich 2 lapis

CARA2:

1. Masak serbuk agar2 & air sehingga larut.Masukkan gula & masak sehingga gula larut.Masukkan susu, kacau sebati sehingga mendidih.
2. Asingkan 2 cwn  ke dlm periuk yg lain & campurkan milo sehingga sebati.
3. Tuangkan 1 cwn campuran milo ke dlm acuan. Panaskan campuran milo yg separuh lagi dgn api paling kecil supaya tidak membeku. Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan kesemua adunan putih tadi. Taburkan biskut oreo.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi.
4. Biarkan membeku di suhu bilik sebelum masukkan ke dlm petisejuk.

TIPS UNTUK MELAPIS:

a. Janagn tunggu sehingga lapisan membeku sepenuh nya sbb takut lapisan tidak melekat.Jika membeku semua, guris2kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterus nya.
b. Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelum nya supaya ia melekat dgn baik.

Nak tau camne rasanya...silakan cuba...pasti x rugi....:D


12 comments:

Mieza said...

MIeza pun bercadang nak buat puding ni hari ni..sekali cik abang kata nak berbuka di luar..bila dah balik uamh selalunya tak makan dah..esok lah mieza nak buat puding ni...puding yg memang terbaik kan! Selamat berpuasa asyifa :)

tun_telani said...

mmg hot stuff nih.. tun pun dh beli oreo tu. tp xtau nk wat bila.

Khariatul Hakmah said...

sedap nyer agar2 milo oreo lagi sedap klau makan sejuk2....khai dh follow jemput singgah www.myvitaharmony.blogspot.com :)

Haryati Faizal said...

sedapnye... bila dok berpantang ni semua rasa sedap kan??? hihi

inahar ali said...

resipi ni dh berkurun akak simpan tp x wat2 lagi..asik terliur nengok kengkawan lain bikin..alahai!

aizamia3 said...

memang tengah hangat resepi tu bulan puasa ni tapi hehehe.. ai tak buat pun lagi.. ;)

fairus mohamad noor said...

selamat pg&salam ramadhan # 13
nampak sedap..tq share resepi ye

Kakzakie said...

Kuih kalau leceh-leceh nak buat biasa memang sedap Syifa..

mama sara nur said...

Assalam Syifa
Sedap ada oreo tu kan
Mcm2 nk buat ikut hati tp he hee jadinya tidak;

Kesuma Angsana said...

wah terbaik ni !

fazianbatrisyia said...

kat rumah byk simpan biskut oreo...tak terulang buat lg. mmg sedap puding ni

Bin Muhammad said...

Ini memang pembuka selera, kudapan terbaik lepas terawih nih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...