"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, July 26, 2013

Penawar Sakit tekak atau batuk

Assalamualaikum,

Salam Nuzul Al-Quran

Just nak share apa yg terjumpa di fb, insyallah ada manfaatnya jika dikongsi bersama

petua la ni...kiranya penawar untuk sakit tekak ataupun batuk


Tip mudah menyediakan penawar sakit tekak dan batuk,

Hirisan buah lemon + hirisan halia dicampur bersama dengan madu asli ke dalam balang

atau bekas bertutup, dan simpan di dalam peti sejuk.

Ia akan menjadi likat seperti agar-agar.

Tahan sehingga 2 3 bulan.

Cara untuk diminum  :  masukkan sesudu ke dalam gelas, dan tuangkan air suam.



5 comments:

Kakzakie said...

Ramai dah buat cara ini tapi kakak belum pernah lagi.

mama sara nur said...

salam maulidur rasul

tq, alhamdulillah buat masa ni blm batuk tp kalu dah batuk susah nk baik

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

tengah batuk2 menjangkit dari orang, sedih betul! akak takde lak stok madu ngan lemon tu, kot tak baik jugak, kena cari jugak ni. Skrg amek ubat batuk strepsill jer.. legalah jugak anak tekak ni..

Amie said...

Senang je nak buatnya ye Syifa, boleh cuba ni, sedia2 dalam peti sejuk.

Mamasya said...

Salam Syifa

belum pernah cuba madu dg lemon utk penawar batuk. tq for sharing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...