"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, July 15, 2013

Ayam Panggang Rosemary & Lemon

Assalamualaikum,

Hari nie nak share resepi ayam panggang yg memang sedap, dan paling penting..senang dimasak ! main campak2..lumur2...sumbat dalam oven...siap !!! semudah abc....:D

Tak payah dah nak basuk kuali...basuh sudip bagai....senang kan...kalau boleh...memang hari2  nak masak lauk yg mcamni...tp larat ke tekak nak nanggungnya...? 

Resepi ni, ambik dari dapur Mamasya...dah berbulan dah perap resepi nie....baru sabtu lepas dapat merealisasikan kat anak tekak...wangi bau lemon pun bestttt sangat !


Tak dan nak posing bagai dah ayam nie...main snap je ha...

Ayam sy x gunakan sampai sekor sebenanrnya...ambik dalam 6 ke 7 8 9 ketul gitu...pastu..lumur2 je semua bahan perap tu..

Tp terlebih perahan lemon...bila da ujung2 nasi makannya,...anak2 ckp masam...hahaha....nak buek camno...lemon mmg sebiji guna..hanya utk suku ayam.........:D 

sebab wangi lemon tu...tu yg x beringat perahnya....hehehe...tp sedap juga....

Untuk resepinya...sy copy ye Mamasya, ....resepi yg  sedap...insyallah akan dibuat lagi....

Sumber resepi : Dapur Mamasya
Di test : AM

Bahan2 : 

1 ekor ayam - dibelah 4 
5 ulas bawang putih - direbus 
1 inci halia - disagat 
1 1/2 sudu besar rosemary kering 
2 sudu besar lada hitam - tumbuk halus 
2 sudu besar madu 
3 sudu besar gula perang 
Garam 
2 kiub ayam - mama letak 1 sj 
2 biji lemon - hiris 
4 sudu besar olive oil 

4 biji kentang - potong 4 dan rebus hingga hampir masak 
3 biji karot - potong kecil2 memanjang 
2 biji tomato - potong 4 

Cara2 : 

1. Bersihkan ayam dan ketepikan. 
2. Campurkan semua bahan kecuali sayur2an dengan olive oil. Kemudian lumurkan pada ayam. Susun ayam ke dalam dulang. 
3. Lebihan bahan lumur tadi, lumurkan pula pada tomato, kentang dan karot dan kemudian susun bersama2 ayam. 
4. Bakar pada suhu 200C selama 1 jam @ hingga masak. 
5. Hidang bersama salad dan sos lada hitam. Sos boleh buat guna air dari panggangan ayam, cuma tambah sedikit susu, serbuk lada hitam dan sos lada hitam. Masak hingga kuah agak pekat. 

Tak sempat juga nak membuat sosnya + sos lada hitam pula lupa nak dibeli...


Cuba la sendiri eh kalau nak tau kesedapannya....:)


12 comments:

inazamri said...

walaupun ayam mahal tp menu buka posa tetap nak mkn ayam gak kan.lebih2 lagi anak2 akak.nak buat gak la ayam rosemarry camni.lemon pun ada dah kt umah

fazianbatrisyia said...

sy da penah buat...tapi anak2 & hb tak gemar...sy jek makan sorang. Kalau ayam goreng rempah @ percik hb suka. Anak2 tak suka sgt....nasi ayam...hanya mkn nasi & sup. ayamnya sikit2 jek...so, ibu dia la perhabis...

Asyifa Mustaffa said...

Inazamri ~ ye la...budak2 nie...mmg suka mkn ayam..nak buat cmne...

fazian ~ ooo...ikut citarasa masing2 la ni kan...

Tina Othman said...

Nyummmmm lapar pulak nengok ni

Mamasya said...

Aslmkum Syifa

sama2 Syifa.nampak ayam panggang itu yg laju kemari....hi.hi..mmg mudah masak ayam bakar....tak payah sental kuali bagai. bau lemon tu yg membangkit selera.

Kakzakie said...

Tak payah mencuci sudip bagai itu yg senang ye Syifa. Semua masuk oven aje:)

faraherda.razalan said...

Wah! Menarik ni! Heheheh! Dah lama taki memanggang ayam sejak pose ni.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

tapi pas tu ke cuci oven, Syifa.. karang bakar biskut bau ayam lak, hehehehe

Kesuma Angsana said...

tq share... bestnyer resepi ni !

Qasey Honey said...

slm kak...
ni bisa bikin pusing ni..perghhh...sabo2

Acik Erna said...

Tengok gambar lemon baru acik ingat.lupa nak beli..nak buat ubat batuk

Cida de' Nuanza said...

sedapnya...sedapnya...nak seketoiii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...