"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, August 19, 2014

Kek lumut

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Nak kongsi resepi kek yang sedap hari ni...☺ sedap di tekak sy...tapi belum tentu sedap di anak tekak orang lain...hehe...tapi kalau anak2 kata sedap..itu pun dah kira ok la kan...

Dan bila dah diaorang kata sedap....makanya...hari ni...hanya tinggal beberapa keping sahaja...tak 'berumur' kek ni rupanya..., semalam buat hari ni nak licin dah...senang keje...!


Lihat! Tak menarik kan...? Biar tak menarik! Janji sedap! Don't judge a book by it's cover ok...! Keh3.....
Si kakak kata...patut ler nma dia kek lumut....rupa dia mcm lumut !! 😉

Ok...meh sini tgk resepinya...resepi ni lama dah simpannya...baru la ni tergerak hati nak buatnya....☺

Sumber resepi : dayang jack

Bahan-bahan untuk 1/2 adunan : loyang 7 " x 7 "

1 cawan tepung gandum (diayak)
1 cawan horlicks
3/4 cawan gula halus
250 g mentega
4 biji telur A
pewarna hijau secukupnya (dyg guna 1 sb pandan paste Cap Kopoe-Kopoe)
4 sudu besar seri kaya
1/4 cawan susu pekat manis
1 sk esen vanilla
1 cawan nestum - dikisar halus
1/2 cawan serbuk almond

Cara-caranya :

Cara-cara :

Sediakan pengukus. Didihkan air.
Griskan Loyang dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
Pukul mentega bersama gula halus hingga kembang dan berkrim. Gunakan kelajuan maksima.
Masukkan telur sebiji dan pukul hingga sebati (guna speed sederhana). Kemudian, masukkan lagi sebiji telur dan pukul lagi. Ulangi proses ini sehingga habis.
Masukkan susu dan serikaya. Ratakan.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit diselangselikan dgn horlicks, serbuk almond, dan nestum, gaulkan sebati.
Masukkan pewarna hijau dan esen vanilla. Sebatikan.
Tuangkan adunan ke dalam Loyang dan tutupkan dgn kertas foil.
Kukuskan selama 2 jam 30 min. (tambah air panas jika hampir kering)


Ada bahan yang tak letak dan diganti pun ok dah sebenarnya, kalau ikut kata k.dayang...dah letak horlicks...tak letak nestum pun tak pe...

tapi sy nak rasa 'sedap'nya tu...letak aje smua..., serbuk almond..pun tak ada tak pe...tp serbuk almond tu..lagi la bagi rasa lemak2 gitu...

*ini adalah resepi separuh dari adunan, utk versi adunan yang banyak sila jenguk resepi kak Dayang lu..
* saya tak kukus atas dapur...sy gunakan presure cooker, cara yang sama macam masak kek buah di SINI Malas tau nak kukus2 atas dapur yg makan masa berjam jam ni...leceh nak tambah2 air...

Yg nak cuba tu...silakan..insyallah sedap...!

12 comments:

idzwa kamaruddin said...

nyums!~

Mel said...

Kek ni memang sangat sedap.. Kalau dihidang memang laku keras ni

Fazleyatul Aini said...

selalu tengok orang buat kek ni
kalau rajin nak jugak try
masalahnya tak tau la bila rajinnya tu haha

Kakzakie said...

Puas hati kalau baking semalam hari ini tinggal sisa. Sedaplah tu:)

Knor said...

mcm enak jer...dia nampak tak mcm kek..mmg tak gebus ye..

Sarah Talib said...

Nmpk pun sedap...makan dh tentu sedap.

Sajirah Azlan said...

macam senang je nak buat..terima kasih share resepi..


jemput la ke blog saya..
:)

inahar ali said...

SHRMZB wat asyiffa sekeluarga..huwaa kek lumut..feveret akak tu!!

Rohah said...

kek ni dlm list.....tp tak terbuat-buat..in sha Allah..coming soon

Bin Muhammad said...

Kek Lumut? Baru tau namanya...macam pernah makan, sedap juga. Tapi kalau nak buat sendiri, jgn harap le...hehe

hainom OKje said...

Pernah baca dlm blog Rostina....cantik hijau dia AM...

lieyalatif said...

lieya ingat kek ni syifa..penah jadi fenomena gak dulu kan...terjah blog masakan2 semua buat kek lumut nieh....lieya pun penah rase member buat..sedap...moist jeeee...tapi dengar name tu ngeri tu heheheehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...