"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, September 8, 2014

Bengkang ubi kayu.

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Ini cerita cuti raya merdeka yang dah lepas tu. Orang lain dah habis cerita cuti2 merdeka...sy baru nak karangnya...hehehe...

Cuti tak ke mana..keluar pun...pgi beli barang dapur sikit..nak kata berjalan makan angin tu...mmg tak la kan...., 3 hari je pun.....kejap sangat! balik bawak letih...bawa kain baju menimbun...arghhhhh...stres rasa gitu...baik la duk umah...masak2...makan2...:)

Dan...kemas rumah! Itu le kejenya....

Hasil dari kemas pokok ubi yg semakin membesar tu...ini la hasilnya....


Bengkang ubi...tak rugi buat ikut resepi Mamasaranur ni...memang sedap..!  Anak2 pun suka makannya.


Sampai la ni masih terasa rasa sedapnya...cukup  lemak dan manisnya tu...kena pula ubi sy ni memang jenis yg kuning....memang best lah...puas hati!

Sini saya panjangkan resepi yang sedap dari MamasaraNur ni...

Resepi : Mama sara nur

5 cawan ubi yg siap diparut
2 1/2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan gula-ikut manis pun boleh
garam secukup rasa
pewarna kuning

ubi yg diparut sy tapis dulu dgn penapis kelapa, biar airnya berwarna kuing turun dlm 10 minit gitu( petua mak supaya tak pening dan angin)

pastu buang air tersebut , tp sagunya berwarna putih diambil digaul bersama ubi tadi

campurkan gula garam dan pewarna dan santan pekat

loyang disapu dgn mentega dan panaskan sebentar

baru masukkan adunan ubi yg telah sebati

dan bakar dlm 1 jam setengah suhu 200c api atas dan bawah

sejukkan betul2 baru potong


Habis sudah kena tebang pokok2 ubi tu...memberat batangnya sampai ke pagar..., ada 2 3 kerat ubi lagi yg tinggaknya.....jadila kan..

pisang tu...ntah bila nak berbuahnya tak tau la....huhuhu...


8 comments:

Bbwana adienia said...

cantik kejadiannya..lama sya x membuat kuih bingka macam ni

Knor said...

fresh from ladang..

suka sgt

Kakzakie said...

Kakak suka bahagian tepi yg keras-keras tu Syifa. Lama dah kakak tak buat tau..

HeNRieTTa JoSe said...

yummy....sedap nampaknye...

Fazleyatul Aini said...

sedapnya !!
ubi kayu ni memang feveret
rebus cicah sambal bilis niiiii

mama sara nur said...

waaaa, kalu dekat2 mau akak g umah syifa ni he hee
sedappp ,akak suka wat malam makan utk breakfas yum yumm

Bin Muhammad said...

Sedap bengkang ni...lama dah tak makan. Terliur pula...huhu

hainom OKje said...

Okje laki bini mmg suka makan bengkang ubi tapi buatnya maleh hehe....Anak anak OKje sure kurang suka bengkang ubi ni tau

Tak buat bengkang ubi gula melaka AM?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...