"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Saturday, September 13, 2014

Kek velvet lapis asam manis pelangi kukus.

Assalamualaikum / selamat sejahtera.

Dah mula cuti sekolah kan...seminggu je pun...jadi la..boleh la rilek2 skit pagi2..., tapi keje semua jalan macam biasa.....kalau tak buat...tak ada la orang lain nak membuatnya...ermmm...

Apa la sangat namanya cuti utk org yg duk rumah hari2 mcm sy ni...): tiada beza... ! Makin bnyk keje ada...ye la kan...hari2 biasa...sapu rumah cukup sekali je... cuti sekolah ni...beganda ganda pula jadi menyapu tu kan...belom lagi kata pinggan mangkuk yg x sempat nak kosong dalam sinki...ermmmm....

Makan...ye hari2 kena fikir nak makan apa...semalam Hadif dah bertanya...tak ada kek ke tanya dia...adoiii...ibu diam...malas nak jawab...):

Cuti2 ni...sape2 rajin tu...cuba la kek ni...sedap juga... Kalau ikut dari resepi ni...sama la macam kek lapis yang ini , tp itu versi bakar...kali ini sy buat versi kukus. Lgi sedap... moist dan gebu.


Untuk buahnya...sy ganti pada lebihan asam manis hari tu..., jadi la dia macam rasa2 asam manis kan, warnanya pula...sy pelangi kan dia...:)


Untuk resepinya...sy share dari K.Yatie.

Sumber resepi : Kak. Yatie ~ sinar kehidupanku

Bahan-bahan
5 biji telor gred A (yang sejuk dari fridge)
1 1/2 cwn gula halus
2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu besar ovallette
150 ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
100 gm minyak jagung/masak
1 sudu kecil esen vanila
beberapa titis pewarna merah, kuning dan hijau
100 gm buah-buahan campuran (di cincang)

Cara Membuat:-

Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
Pukul gula dan telur hingga kembang.
Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu.
Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla.
Gaul sebati dan bahagikan pada 3 bahagian....letak pewarna kegemaran.Loyang dialas kertas dan sapu sedikit mentega. Letak adunan merah dulu, ratakan permukaannya dan tabur 50 gm buah2an campuran...
kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.Buat pula lapisan hijau, ratakan dan tabur 50 gm buah2an campuran dan kukus lagi 15 minit.Untuk lapisan yang akhir (lapisan kuning) kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.

***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan, ambil 4 senduk lauk dan bahagikan kpd 3 mangkuk dan warnakan. Untuk lapisan terakhir tak perlu tabur buah2an campuran.


Warna ikut la citarasa masing2 kan....~ sebenarnya kaler dia...tak la terang sangat gini...ni cahaya terlebih...itu naik terang jadinya colour kek ni...huhuhu...

7 comments:

Bbwana adienia said...

Memang cntik sangat kaler yang colorful tu..lama x buat kek ni..

Rohah said...

projek melapis pulak dah ye...meh la anto sini, nak jamah..

mama darwisy said...

wahh.. sedapnya.. suami suka makan nie. tq sis :)


www.ourlovebonding.com

lieyalatif said...

rajinnye syifa....menarik tgk kek tu...kaler pul...mak lieya dulu suke buat time raya...sedap....lieya pun suke versi asam manis ni.... sedap manis2 kek pastu kene ngan masam2 asam tu .....

ish teliur tau.....dah le lieya puase nieh...kalosebelah umah mmg selambe jek mintak sekeping dua...

hainom OKje said...

Wah meriahnya kek ni....cantik pun cantik yer....sure sedap ni kan....
Rajinnya lah awak ni AM....

Kesuma Angsana said...

Salam jumaat yer ! mmg makan masa nak buat ni tapi hasilnye meletop tu

hana humaira said...

Sedapnyer, terliur tgk
Jemput ziarah my blog
www.hanasihat.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...