"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, September 11, 2014

#Pray4mytanaman

Assalamualaikum / selamat sejahtera

Ya...gitu tajuknya....hahaha...., semalam adalah hari 'rajin' sy nak tanam2 ni..., ada la free sikit time tu...sempat la tanam mana yang patut...

Sekarang semua benda dah mahal kan...macam bunga kantan..lepas raya hari tu kan permintaannya tinggi...tapi barang terhad...so..tu pasal la mahal jadinya kan... jdi...baik kita tanam dia...:)


Kantan ni......test dulu...esok2 kalau naik cantik, boleh tanam lagi...bila bunga dia dah banyak...boleh jual kat pasar....hahaha....verangan!!!! Baru je tanam semalam kan!!!


Daun kesom, nak bagi hidup dulu....nanti dah elok naik cantik...baru pindah rumah. Polybeg tak de kat rumah... pakai je plastik lebih beli bawang tu kan...tebuk2 bagi belubang...hah! Jadi la dia polybeg...:)

Last sekali...


Serai yg ada dulu2 tu...dah tak berapa menjadi..dah lama kan...dah tak gemok2...kurus je.......jadinya...buang je...

Tanam yg baru....letak dalam pasu ,..malas nak cangkul2 tanah dah, tggu dia merimbun .... nanti boleh alihkan jadi berumpun rumpun... pun boleh jual !..nak makan sendiri....berapa kerat sangat kan....pun berangan lagi!!!!

Ini je la lagi sekarang yg perlu dijaga....harap membesar dengan jayanya ya....:)


#pray4mytanaman


9 comments:

Knor said...

as salam asyifa

knor adalah sepasu tanah..tu pun tak terjaga..bila layu baru ingat nak siram..hari2 rasa sedihnya bila ingat kita bt mcm tu kat pokok..klau org bt mcm tu kat kita mcm manalah agaknya..

berbudi pd tanah membawa berkat

Tina Othman said...

Bestnya ada tanah nak tanam, bunga kantan dulu2 kat kg merimbun tak terambik pun, skrg kemain mahal harga dia, rasa nak balik kg je tanam

lieyalatif said...

tangan sejuk takpe laa syifa....lieya ni tangan panas kot...ari tu balik kg bawak balika nak pokok pandan, serai, daun kari, pokok pisang, daun kesum...yg hidup pokok kari ngan pokok pisang ajek....adoiiii....

mgu depan lieya balik kg nak rembat lagi kat belakang umah mak...nak tanam lagi ganti mane2 yg mati tu heheehehe....

asyifa mustaffa said...

Knor : wsalam...sy pun kadang gitu juga...datang time malasnya...kesian tgk bunga..pokok smua kan...

Tina : alhamdulillah...ada la sikit...kalau tak buat apa...naik semak lalang...lagi risau...baik tanam sikit2 camni...bole la....

Lieya : ishhh....tak semua hidup pun! Ada juga yg matinya...ntah la tak tu kenapa..., sama la kita..kantan tu pun ambik kat rumah mak..nnti klau tak hidup...boleh balik ambik yg lain pula...hik3....

Kakzakie said...

At least Syifa ada ruang tanah utk tanam atas tanah. Kakak semua kena tanam dlm pasu sebab itu bunga kantan tak dpt tanam..

hainom OKje said...

Betulllll Raya hai tu bukan main mahal lagi Bunga Kantan tu seketul cecah RM3.50 kalau tak silap....
Kalau ada tanah best jugak menanam benda yg selalu kita pakaikan AM.... Ni masalahnya bila tak de tanah, tanah depan rumah yg sikit tu pun asyik buat laluan anjing...

Fazleyatul Aini said...

kantan tu memang mahal btol skrg kan
nak tanam jugak la hihi

hana humaira said...

Bestnye, cam mak mentua dan pak mentua sy, rajin nanam, stp mggu balik msti dpt cili dan sayur..jimaatt...
Saya suka tp sy xreti nk mnanam... Hihi
Mehlah ziarah blog sy www.hanasihat.blogspot.com

Rohah said...

Bagus2... Hihii...akak pun.baru tanam daun kesom.bunga kantan dah setahun lebih tp x gumok2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...