"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, July 10, 2012

Tepung Bungkus

Assalamualaikum.............selamat sejahtera......., sarapan apa hari nie ? ke ada yg masih membuta lagi time² gini ? huhuhu...bangun-bangun...! matahari pun dah terpacak tu !!! orng bangun lambat nie...rezeki x de..~ mak sy kata.....arwah nenek pun kata gitu....tp mmg begitu la hakikatnya kan......

Rasullullah berdoa pada Allah s.w.t supaya memberkati umatnya yang berpagi-pagi....Seperti yg diriwayatkan oleh Ashab as-sunan yang empat dan Ibn Hibban dlm sahihnya, Nabi melewati anaknya FAtimah r.h.a yang sedang berbaring pada waktu Subuh, baginda bersabda....

" Wahai anakkku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalanagn orng yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara fajar hingga terbit matahari' ( Diriwayatkan al-Bahiqi)

Rezeki tu...mcm² bentuk sebenarnya....dia bukannya wang ringgit saje...apa yg kita makan.....dapat segala bende sepanjang masa tu pun di namakan rezeki juga....~ panjang pulak nak membebel pepagi nie.....x kisah la...sape nak baca...baca la...sape x nak...bole skip......kalau anda baca....tu pun kira rezeki juga...rezeki dapat ilmu baru...ye tak ?.........:D

Ok....kembali pada tajuk asal....TEPUNG BUNGKUS....dah lama  x de n3 main masak² ....:) nie menu buatnya utk petang semalam........dah lama teringin nak mencuba buat sendiri........dan hasilnya.......alhamdulillah x mengecewakan.........:)  


Sy mmg suka la snagt-sangat kuih mcm nie...balut² dgn daun pisang...wangi aromanya.......sy la kan...x tau la orng lain mcm mna...orng kampung...nak buat cmne....:D


Untuk resepinya kan....sy refer dari SINI sebernanrnya............jadi..pada tuan empunya resepi...sy mohon share kan di sini ye.......tq.

Sumber : princessharyati

Bahan-bahan ( seisi keluarga)


1 cawan tepung beras
2 cawan santan
secubit garam
daun pisang di layang skit ke ats api kecil


utk inti;
1/2 biji kelapa parut
2-3 keping gula melaka
4 sudu tepung pulut
sehelai daun pandanh di simpul

Cara-cara


1. Kelapa yang di parut (bahagian putih sahaja) dimasak bersama gula melaka dan daun pandan sehingga kering. Bulat-bulatkan dan golek di atas tepung pulut. Ketepikan dahulu.

kalau ikut syifa ~ intinya masak mcm biasa je....tepung pulut mmg x guna....

2. Bancuh tepung beras bersama santan dan masukkan sedikit garam. Kacau hingga separuh masak. Ambil dua sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan inti dan tutup dengan dua sudu lagi tepung. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun. Kemudian kukus selama 15-20 minit.

cara syifa ~ ambik dlm 2 sudu tepung yg dah masak tadi...letak atas daun pisang....ratakan dgn daun tu...letak inti....letak lagi tepung tadi atasnya.....kemaskan kiri kanannya dgn daun...lipat mcm lipat lepat pisang....itu yg sy buat......



Dan petang semalam juga....asben bawak balik kuih ini....kat bawah nie...kuih cucur namanya...my MIL yang bagi...kan...itu pun namanya rezeki juga....alhamdulillah...berganda-ganda rezeki minum petang semalam........:)


Resepinya ?  kuih cucur nie.....bukan sy buat..mak mentua buat..........sy x penah buat...resepi dia ada bagi...tp katanya kene guna kuali yg tertentu saje.....so...agak leceh jugak kan.....jadi kalau nak makan....tggu je la mentua buat......hehehe......




ok...daaaa....jumpa next n3 k.....insyallah..............:)


30 comments:

ummiakid-lily said...

Tepung bungkus antara kueh peberet akak tapi tak pernah buat sendiri selalu beli jer. Anak akak Akid paling suka dan terja kalau makan...selera owang dulu² anak teruna akak ni....thanks share resepi...nanti boleh cuba...kena carik daun pisang dulu....

faraherda. razalan said...

Mcm menarik je. SY tak nah mkn kuih ni. Yg kuih cucur tu pun sy tak nah mkn. Tp slurppp...terliur sy dibuatnye.

=D

Tina Othman said...

cantiknya balut tu, tepung bungkus ni kalau kat perak, time bulan puasa adalah org jual, tapi sendiri tak penah rasa pun

CT Delima said...

As'salam Syifa

sedapnya kuih tepung bungkus, nak makan kena beli atau buat ajelah..tapi k.ct tak pernah buat pun. mungkin satu hari kena cuba resipi dr syifa pulak :)

Asmara said...

ala.. sedapnya!! malasnya nak buat. tiba2 rasa nak terbang balik msia nak beli je makanan kat kedai. hihi..

Asyifa Mustaffa said...

try kak jgn x try...mesti Akid suka nnti...:)

Asyifa Mustaffa said...

dua2 kuih nie sedap...cuba la..mna tau menepati selera nnti....:)

Asyifa Mustaffa said...

sedap Tina tpung bungkus nie....tp kene tgk intinya juga...klau inti tawar hambar..mmg x la....

Asyifa Mustaffa said...

W'salam Kak CT,

cuba la kak....mesti best punya...:)

Asyifa Mustaffa said...

sabar2....hehe...

Sariyusa said...

Oh, uniknya tepung bungkus Asyifa, akak pernah jumpa lain caranya.. errr.. buat sendiri tak pernah, hehehe.

Kenapa tak pergi GA tu?? Email akak pls.. yusarima1305@gmail.com / yusarima@yahoo.com.my

Yana Shaiful said...

sedapnyaaa..suka sgt tepung bungkus tp beli je lah..males tul klu bab nk bungkus membungkus niii hikhikkk ^_^

Mamasya said...

Salam Syifa. dtg ngendeng kuih tepung bungkus tu....antara kuih lama yg akk suka sbb masa kecil dulu arwah nenek buat jualan kuih ni. tapi belah Kelate glemer dg nama kuih anak dara 2 sebilik...ataupun 3 sebilik ikut bilangan intinya...
re; betul tu Syifa...bila anak2 dah besar pandai minta nak mkn mcm2...sbg ibu kita cuba penuhi apa yg mrk nak...dan suka bila anak2 ceria setelah dpt mkn yg kita sediakan.

zila norazila said...

salam syifa..alahaiii mgecurkan btl..biasa akk beli jew nie..nk buat mmg malas:)

Asyifa Mustaffa said...

ok kak...dah email yg acc gmail tu.

unik camne lak tu kak ?

Asyifa Mustaffa said...

sy pun males sbnrnya...heheh...

tp nie mood rajin dtng ....tu kene cepat buat tu..sebelum M pulak menjelma....:)

Asyifa Mustaffa said...

W'salam kak,
sy x penah dgr nama kuih mcm akak ckp nie.....pelik pulak namanya....:)

Asyifa Mustaffa said...

W'salam K.Zila,
hehe...nah ambik 3 ketul...cukup x ...^_*

✿ pink velvet ✿ said...

wahhh! terliurnyer tengok, huhu!

Norzie hany said...

Dulu selalu tlg mak buat tepung bungkus utk jual....mmg sedap.

Amie said...

FnF,
memang bangun awal pagi badan jadi segar, bertenaga tapi mmmm kalau dah cuti entah kenapa keluarlah pulak kemalasannya (tak patut betul)...he he heh
Cantik tepung bungkusnya tu, pandai buat ye... kuih cucur tu kita suka makan panas!

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Asyifa cayanggg.. akak datang ni.. lama tak singgah sini akak busy sangat..jangan kecik ati yaa.. harap faham hehee.. sedapnya.. dapat dalam 2 keping akak suka makan guna sudu tak reti ngap terus macam tu.. kalau guna sudu.. mata pejam sambil feel kesedapan kuih tepung bungkus yang dah lama kak sha tak buat.. ngencess dah ni.. huahhhhh

Qasey Honey said...

amboiiii rajinnye buat tepung bungkus tu...kemas pulak tu...tgk pon dh tau dh...tentu sedap kuih ni...

EmbunRosaliza said...

Assalam syifa, akk suka sangat kuih tepung bungkus ni, tapi nak membungkus tu yg masalahnya huhu. Kalo yg beli mesti keras kejung, inti pulak tawar berderai je, nnt suatu hari nak buat juga, tapi kena yg moden sikit heheh pakai acuan ke hehe

Asyifa Mustaffa said...

K.Amie...salah nama nie...syifa le...fnf kat jepun nu haaaa....hehe...

Asyifa Mustaffa said...

W'salam K.Sha...
ye..lama ye x singgh dapur kita eh...dah majuk dah pun....huhuhu.....:D...

x de la..mna ada nak majuk2 nie....tau K.Sha bzy g sana sini buat demo kan....x pe....realiti ler tu orng glamer mcm akak kan...tumpang gembira je la....:)

mata pejam..! molot nganga luas2....ngap...!!!...

Asyifa Mustaffa said...

QH,
teringin nak mkn sbnrnya....x der orng jual sini...
lama dah nak makan...so...google resepi..pas tu try la buat....alhamdulillah....tercapai hasrat tekak....hehe...

Asyifa Mustaffa said...

W'salam ER,
alamak kak...pakai acuan cam x feel buatnya kak...hehe....
tp terpulang la kan...asal rasanya cam tpung bungkus....layannnnnnn....:)

Asyifa Mustaffa said...

peberet nie kak..:)

Asyifa Mustaffa said...

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...