"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, July 25, 2012

Cempedak Nangka ~ goreng pun sodap !

Cempedak nangka....ye namanya cempedak yg kata tuan memberinya kulitnya mcm nangka...x pasti la plak mcm mana....sbb x penah dok kaji...dan x penah ambik tau...yg ku tau..itu cempedak...bila ada bau cempedak....dan rupanya seperti cempedak....dan cempedak...mmg sedap digoreng !.......:)) ~ berapa punya bnyk word cempedak daaaaa.....

Ini la dia cempedak goreng ke goreng cempedak ? yg sempat digoreng , buat juadah berbuka semalam....:) 


buahnya mmg alhamdulillah sngt....sangat manis...manis² buah lah....dan isinya x tebal dan x nipis...masaknya pun mmg ok utk digoreng~ tdk terlalu masak ranum la...klau masak ranum sngt...maunya bila goreng tu menyerap minyk...itu yg x bestnya...tp yg nie..mmg sangat² ok...! terima kasih pada member asben yg memberi itu.........kawannya itu baru balik dri kg di Kedah nu haaaa....toche tocheee... 

Banyak tu dibaginya..........yg namanya cempedak nangka nie...kecik je...tp isi dalam....padat ! 


cer tengok beza antara cempedak nangka dgn cempedak....ada beza ke ? yg bezanya...cempedak nangka tu mmg saiznya kecik...kecik sikit dari cempedak yg besarnya 2 kali ganda la dari cempedak nangka tu....

pening sikit kat rumah nie ~ rumah dah ler x berapa nak besar...aroma cempedak nie...dah sampi ke serata pelusuk rumah....adoiii...cmne nak buatnya x taulah.....

bnyk² nie...cmne ye....nak bgi jiran ? jiran sebelah umh balik kg ~ pantang baru lepas bersalin.....itu rumah belah kiri...rumah belah kanan dia x puasa...belakang pun x puasa....cmne ? depan mmg x de jiran la...sebab x de rumah......hehe.....:) apa ?? nak tanya la tu nape diorng x puasa  kan..?? mmg la diorng x pose...bukan islam le...kikikiki.....rumah sy dikelilingi masyarakat cina.......hanya melayu saje sebelah kiri ni...ok? puas hati ??.......:))

Asalnya smlam nak dimakan gitu jer cempedak nie...dah kata cempedak nangka kan....alih² bila belah dua tu....gini rupanya.......


laaaaaaaa.......ini cempedak nie....mmg kene goreng ler camnie...buatnya mkn direct trus cmnie....bole sakit perut nie....angin nie...mmg la....huhuhu.....

ku pun...mempantaskan diri..~ jam masa tu dah dekat pukul 7 pm da....menyiapkan bancuhan tepunggggg.....


Untuk bancuhan yg cempedaknya ada lebih kurang 20 ketui ni kan, bancuhan tepungnya ,

4 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung beras
garam secukup rasa
air utk digaul sebati.
minyak utk mengoreng

caranya : 

masuk semua dalam 1 bekas....kacau sebati...jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair...kalau terlajak air...tambahkan saje tepung beras sikit.....
panaskan minyak, dan goreng hinggan kuning keemasan.
dah masak, siap utk dihidang

rasanya mmg sedappppppppppp...!

klik SINI ~ klau nak tau apa dia....:)


14 comments:

Kesuma Angsana said...

mmg best kan

IEQAH said...

syifaaa.. pose tak ni??? hehehe lapaqq tgok taww

Sari Yusa Ibrahim said...

Asyifa, akak ni dah tiga hari berturut2 goreng cempedak... hehe.

Mungkin yg cempedak nangka tu cempedak kawen nangka, huhu.. kawen tak jemput dorang nih.. hihi.

Errr.. orang Johor panggil 'Cempedak Goreng' tapi yang pelik kalau pisang disebut 'Goreng Pisang' ;-)))

laskar pelangi said...

memang sedap pon;)
mkan panas2 lg sedap..=)

Bicara Kak Noor said...

fav akak dan family ni tapi skrg ni tk de musim lah kat sini waduh2 dimana nak cari ni hantar kan sikit seketoi dua pun cukuplah Syifa dan lepaskan geram je heee

Cheq Sue said...

pernah dengar jugak dulu, tapi tak pernah rasa lagi, tengok pun belum, mesti sedap kan....

Yana Shaiful said...

~ xpnh tau plak ada cempedak nangka..yg tau nangka adalah nangka..cempedak adalah cempedak..baunya menusuk kalbu..cempedak goreng mmg sodapp ^^

Asmara said...

dah bertahun tak makan cempedak. sib baik tak mengidam. hihi..

mama sara nur said...

selamat berpuasa Syifa
sedap cempedak goreng, akak pantang nampk ni. paling suka makan mentah2 tu he he
kat kg byk, yang kecik2 jenis kg, yg besar2 pokok kawen pun ada, cempedak nangka ada jg tp tu la bila musimnya terbiar je kat kebun tu semak
baru ni blk mak kata raya nanti kot cukup tuanya

Rohah said...

Harumnya bau cempedak!! sampi ke sini aroma aslinya tuh..ehehe..sedap tok sah nak kata ..leleh org kat sini.

Adylia Qarissa said...

kat baxar pon ada jual nie. orang berniaga mcm2 kat bazar. nak atau tak jer beli.

Mamasya said...

Salam Syifa.cempedak nangka....baru akk tahu berbeza saiz rupanya.tp mmg sedap digoreng...dah lama tak mkn...

zila norazila said...

salam syifa..dh lama x mkn cempedak la..klu dpt mkn ptg2 sedapnya..minum air teh..duk bawah pokok ..wahh best..sambil borak2 lg:)

~ yus ~ said...

rasanya saya tak pernah lagi makan cempedak nangka tu kot....nampak isinya lebih mengiurkan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...