"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, July 30, 2012

Wadai Kepeng

Mesti ada yang dok kerut dahi bila nak menyebut wadai kepeng tu kan? apa ke bende nya tu ? hehehe...yang sebenarnya wadai kepeng nie....asalnya orang banjar yang bagi namanya.....kalau ikut maksudnya....wadai tu maknanya kuih dan kepeng tu adalah bende yg ditekan , itu lah serba sedikit...sy ni banjar ntah keturunan keberapa x pasti dah....nak cakap x berapa nak pandai...kalau orang cakap tu...pahamlah....dan kalau ada orang banjar yg baca maksud nie...dan pahaman sy yg x berapa nak betul nie kan...bole la bagi pendapat...sy pun lupa nak tanya mak maksud sebenar...sbb sy paham gitu.....:)

Yg sebenranya..penyediannya lebih kurang sama saje dengan puteri mandi. mmg sama lah sangat, tp tang kuahnya tu tidak sama ye...:D.......tp biasalah..satu² jenis kuih tu...kalau berlainan tempatnya nie...macam-macam nama yg diberi.kadang keliru juga...

Balik kg weken lepas la nie....teringin nak makannya...mak la yg membuatnya....sy cuma tolong gentel saje.......:D...bagi mak la masak...dah lama x rasa air tangan mak sebernarnya.............( saje ngade !) penyedian wadai kepeng nie...x la susah mana pun...sebelum tu...rupanya gini la....


Untuk resepinya kan....macamnie :

Bahan-bahannya ( tepungnya)

1 cawan tepung pulut.
secubit garam
air secukupnya.

Caranya :

masukkan tepung pulut dan secubit garam ke dalam satu bekas.
masukkan air sedikit demi sedikit sambil menguli adunan ~ guna tangan sahaja.
adunan mesti diuli hingga jadi doh ~ kalau x melekat dah kat tangan kira ok la tu...
pastu bulatkan kecik² dan picit kat tengah ~ mcm mangkuk bentuknya.~ macam gambar kat bawah nie....


Untuk Bahan kuahnya pula :

1/2 ketul gula melaka/ gula merah pun boleh. ( kalau gula merah..masakkan dulu, kemudian tapis)
2 cawan santan pekat
2 helai daun pandan
sedikit gula ~ bole ditambah kalau nak lagi manis
sedikit garam

Caranya :

Masukkan gula melaka, santan, sedikit garam ke dalam periuk.
masukkan daun pandan ~ simpulkan
panaskan ~ buka api perlahan
agak panas ( jgn sampai mendidih ) masukkan tepung pulut yang sudah siap dibentuk tadi.
tunggu hingga tepung tadi terapung, bila terapung tepung pulutnya, ini menandakan wadainya sudah masak.~ api perlahan
Biar hingga mendidih dan jaga jangan sampai pecah minyak ~ nanti x sedap...


Gitu ler serba sedikit ilmu yg mak turunkan semalam...........:) kuah lagi pekat lagi sedap....kalau kurang gulanya boleh tambah gula....kuahnya tu ala-ala buat pengat lebih kurang.....

tengah dok pikir menu apa berbuka hari nie..............


17 comments:

gerhana luka said...

wadai kepeng ni mmg sedap, mmg resepi orang banjar ni

ijayuji said...

Salam syiffa!! dulu kwn akak ada post wadai kepeng ni kat FB sampai skrg tak terbuat, sedapppp betulll tgknya sbb akak suke mkn dessert2 mcm nii, nostalgia gitu kalau makan di bulan puasa hihihi... nanti akak cuba buat eak :-) dulu2 mak akak suke buat tp nama lain lah nama org jawa yg bg n tak sure guna tepung apa akak mmg suke betul mkn bubur tuu dulu2, skrg ni nak cuba buat yg versi banjar pulak :D

ummiakid-lily said...

kena cuba ni sebab pengat antara manisan kegemaran akak if bulan puasa...

Qasey Honey said...

wah fav ni...abh QH suka buat ni...laju je dia klau ade permintaan..tliur sudah mlihatnya...tentu sedap ni..

Asmara said...

tak pernah makan! mcm sedap je. ;D

Amie said...

Sekali baca tajuknya macam vadai...kuih vadei tu tapi kenapa ada kepengnya, 2 kali baca baru sedai huruf 'w' tu, baca entri terus faham...ooohhh orang Banjar punya ye... he he heh biasa makan hidangan orang Banjar sebab sebahagian penduduk kampung kami orang Banjar! Tapi tak pernah makan wadai kepeng, makan wadik biasalah...

zila norazila said...

salam syifa..sedapnya mkan waktu berbuka..nnt sis nk wat jgk la..kecur pulak tgk:)

Asyifa Mustaffa said...

GL mmg sedap kan....:)

Asyifa Mustaffa said...

W'salam kak,
ha'ah..mcm nie pun ada nama jawanya...tp sy x tau la apa namanya...hehe...
try la kak..insyallah sedap.:)

Asyifa Mustaffa said...

mmg sedap makan mnis time pose nie kak...hehe...

Asyifa Mustaffa said...

QH, insyallah sedap...pada tekak yg bole terima mcm sy la...kalau tekak lain sy x tau la plak......:)

Asyifa Mustaffa said...

sedap As...:)

Asyifa Mustaffa said...

K.Amie,
ye kak...banjar mari punya....hehe....
wadi' tu..antara peberet gak tu ....mmg sedap lah...:)

Asyifa Mustaffa said...

W'salam kak zila cayang....
buat kak...jgn x buat...:)

Nur-nba said...

Syifa, Kak Nur panggil ni pengat.. Sedapnya.. :)

akubiomed said...

Ibu saya panggil resepi ini "Puteri Mandi". Tidak sangka kebetulan sama resepi kaum Banjar.

mel lieya said...

memg sdap..sy pun slalu buat ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...