"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Sunday, July 22, 2012

2nd Ramdhan ~ simpel menu ~

As salam....selamat sudah hari ke dua  berpuasa di bulan Ramadhan nie....dah masuk 2 hari pun......hari nie berbuka di rumah saje....kalau x rumah sendiri mesti rumah mak atau rumah sis in law....

Berbuka di kedai makan ?  mmg x kan la.....terasa amat susahnya membawa anak², nak layan diaorng makan lagi.....pas tu nak cari tempat solat lagi.....terasa ada 1001 ketidakselesaan sekali berbuka diluar tu....kalau malas sngt² nak memasaknya...selalu beli je lauk pauk kat pasar ramadhan ...pas tu makan kat rumah......itu la paling selesa !!

Dan awal-awal ramdhan nie....kira baik lagi la msih rajin nak masak...sebab menunya macam-macam bole pikir nak dibuat....~ dan menu utk esok hari sudah ada dalam kepala........:D, utk hari nie.....masak yg simpel saje.....itu pun Athirah kata ' bnyknya lauk ibu', x ada la bnyk mna pun....kuih muih beli saje...penat dah marathon baking kek semalam hehe....

1st menu, lauk ala kadar saje ~ kari ikan tenggiri bersama bendi n tomato. ~ resepi ? ala...google aje...pastu kalau x bole google kan...beli paket kari Adabi tu...kat belakang tu dah siap resepinya...ikut saje...! tapi sy x pakai rempah adabi ok...! ini guna rempah babas...ada sedikit sedap dan wangi.....:)


kari ikan tenggiri bersama bendi n tomato


 Sotong goreng tepung

ini yg senangnya beli aje tepung serbaguna tu, pas tu bersihkan sotong, toskan ~ ambik telur sebiji gaul kat sotong, pastu gaul kan dalam tepung tadi ~ sy guna jenama kijang yg ada lebih spicy tu....x de la pedas mana pun....biasa je....


tauhu sumbat

menu wajib tiap kali Ramadhan, mesti ada...nie lagi senang....beli tauhu goreng tu, timun n taugeh ~ taugeh tu sy celur sekaejapppppp aje...pastu toskan....dah siap potong timun...sumbatkan aje dlm tauhu tu....hehe....utk sosnya tu, sy buat serupa mcm buat cicah popia SINI.

Alhamdulillah..........ini rezeki tuk hari nie....


:)



6 comments:

Rohah said...

selamat berpuasa Asyifa..sedap mengganyang sotong goreng t.sesimple2 menu Syifa ni, sedap apee..berselera kalau dapat makan kari ikan ngan nasi panas2..

AL AZRUL said...

sotong tepung tu, ssuai la utk org bujang mcm sya masak, sedap senang n simple.

Mas Sani said...

Yg simple tu yg sedap lg2 bila makan ramai2....sedapppnya tgk lauk kari tu :-)

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Asyifa..

Enaknya juada berbuka, betul tu, lebih selesa berbuka di rumah,kan.. lagilah kalau dgn anak2 kecil..

Selamat menreuskan ibadah puasa hari ini ya.. semoga dipermudahkan.

Kakzakie said...

Kakak biasalah Syifa.. bila puasa sahur je kakak masak. Tapi berbuka memang kakak beli saja (jgn ikut cara kakak tau hihi...)

Qaseh Ziera said...

sedapnya kari...petang ini nak cuba masak karilah....hik..hik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...