"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, January 29, 2013

Siakap Stim simpel !!!

Assalamualaikum & Selamat sejahtera.

Meh nak cite skit pasal menu lunch semalam....plan nak buat n3nya ptng semalm.....tp itu la....tetiba je kaki rasa mcm gatal merenyam nak kuar......maka n3nya pagi nie baru terbuat......:D, biasala tu...bnyk n3 tertunggak...yg dok dlm draft pun...ntah bila bole di publish...huhuhu...x pe...kayuh pelan2....

Menu Siakap stim yg simpel saje...mmg x de bahan2 berat sangat pun...just main campak2 je nie....tp hasilnya superb....!!! en asben kata sedap....Athirah plak kata....wanginya bau..........hehehe...~ ibu..kembang setaman dgrnya.....:D


huh...! x nmpk ikan....terselit disebalik bahan2 campakan........hehehe...

Resepi yg simpel nie.....saje nak share.........:-

1 ekor ikan siakap sederhana besar
2 batang serai ~ diketuk
2 helai daun limau purut
3 ulas bawang putih *
1 inci halia *
10 biji cili api *
1 biji buah tomato ~ potong bulat atau nak dadu pun ok.
2 biji limau nipis ~ ambik airnya
garam ~ lumur pada ikan
1/2 cawan air ~ agak2 je air nie utk kuahnya
1 sudu teh tepung jagung
daun sup ~ tabur lepas masak....lagi wangi..

Caranya :

1. Basuh ikan bersih2 ~ pastu lumur dengan garam.
2. hiriskan bahan2 yg bertanda * dan taburkan sahaja.
3.Serai di ketuk, taburkan saje atas ikan ~ daun limau purut...siat sikit...nak lgi wangi ~ sumbatkan serai dgn daun limau purut tu skit dlm perut ikan. 
4. perahkan limau nipis ~ 1/2 curah pada ikan , 1/2 lgi bancuhkan dgn air yg digaul dgn tepung jagung ( utk pekat kan kuahnya)
5. Balut kemas2...pastikan jgn smpi bole terbuka balutan ~ syifa balut guna aluminium foil je...
6.Air msti panas terlebih dahulu ~ kukus dlm masa 20 min. 

Siap...! bole hidang....~ rasanya ada masam ada pedas skit...kalau tegigit cili api la..........:D



Semalam makan dgn sayur campur tambah dgn sambal belacan saje....simpel saje lauknya ~ cukup utk sekali mkn.....alhamdulillah......:)


16 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

sedapp!!

Mel said...

Siakap kalau masak stim biasanya tak pandang nasi dah..meratah ikan saja..Minggu lepas baru buat, sedap tu!

Amie said...

Baru keluar dari dapur Madiha meratah siakap laprik, ni sampai sini nak sambung pulak dengan siakap stim.. memang yang main campak2 tu yang sodap Sifa!

zila norazila said...

alahaii dik sedapnya..pic akk pun berbaris kt draft..malas btl sekrg nie..mesti sedap ikan tue..akk pun rajin jgk masak camne..kecuurr

Kakcik Nur said...

Ringkas dan sedap. :)

faa.rosli said...

sedapnya..nyumnyum

Kesuma Angsana said...

yag ini feveret En Hubby KA hehehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

akak kalu dah tak tahu nak masak apa, inilah yang selalu jadi pilihan keluarga, sedap makan panas2kan Syifa!!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

akak kalu dah tak tahu nak masak apa, inilah yang selalu jadi pilihan keluarga, sedap makan panas2kan Syifa!!

mama sara nur said...

sedapnyee, yummm yum

tun_telani said...

alahai sedapnyerr... lagi2 kalau ada sambal kicap. confirm habis 2 pinggan nasik.

Yanna_Lie said...

sedapnye kak.... mintak sket leh?.. hehe

azieazah said...

Kak Azie biasanya akan tambah brokoli dan dikukus bersama.

Oh lauk camni, ratah saja pun sedap sangat!!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

waa... simple2 gini mmg selera mkn nak pulak time tekak takde selera kan..

Mamasya said...

Aslmkum Syifa
nampak sedap ikan stim Syifa masak....dah lama tak masak gini...

Asyifa Mustaffa said...

:: Mrs.Eady :: ~ mmg sedap...:)


Mel ~ kan...ratah tu part yg best...!


K.Amie ~ ye bole saje....


K.Zila ~ masak yg senang je kak..jnji sedap...:)


K.Cik ~ ye betul...:)


faa ~ yum yum.....:)


KA ~ waaa...senang la gitu....:)


K.Seri ~ ha'ah...mkn ngan nasi panas pun ok...


Mama Sara ~ heheh....sedap je...:)


Tun ~ sambal kicap....aduhhh...mmg best...


Yanna ~ abis sudah......:)


K.Aziezah ~ ye kan....segar je nnti sayur tu...pun sedap diratah kan...


K.Madiha ~ mmg naik selera...:)


Mamasya ~ ala kak...biasa saje...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...