"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, August 2, 2011

POPIA GORENG

Antara menu berbuka hari nie...popia goreng semuanya sayur...hehe....nie je yang ada....jadinya...yg nie jelah buatnya....simpel and mudah...kalau beli....singgit dpt 3...isi dalam secoit....! buat sendiri...boleh letak banyak mana nak letak...puas hati den !!!


Isi dalamnya....cadang nak letak isi ayam (isi ayam kene msak dulu...tu yg malas...!).......last2...ayam tu digoreng je......isinya taugeh, timun dgn carrot je...itupun bolehla...anak2 pun suka gak...walaupun selama ni susah nak makan sayur, gulung2 dlm nie..makan pulak diaorng....

Nielah dia antara bahan2 yg diguna....


kulit popia....wajib ye...! klau tdk...x jadi....yg cecair tu...putih telur (sebagai gam,utk lekatkan kulit lepas gulung)....gulungnya...mcm gulung kuih ketayap tu....dah siap gulung...goreng jelah...senangkan....!

Utk Soscili nya :

sebiji bawang putih (ketuk)
1 ke 2 sudu cili giling
soscili ikut pekat kuah
sos tomato (ikut suka, x letak pun x pe- dlm 2 sudu besar)
gula + garam (ikut citarasa)

~ letak bawang putih yg diketuk dlm periuk, masuk cili giling campur dlm 1/2 cwn air, biarkan mendidih.
~ dah mendidih masukkan sos cili, sy masuk smpi kuah nmpak agak likat...
~ masukkan garam sikit dan gula ikut citarasa...

tp nak terus cicah guna sos cili jer pun boleh .....:)

3 comments:

kakyong said...

sedap.. memang antara juadah pilihan untuk berbuka..

Nazra Nazurah said...

my fav. mesti mau makan selalu..:)

Asyifa Mustaffa said...

kak.yong : menu yg simpel je...

NAzra : sedap kan...hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...