"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, August 3, 2011

PUDING DGN SOS KASTARD

Hari ke 3 di bulan Ramadhan.....hari nie buat dessert puding kastard...sebab tepung kastard yg banyak...x tau nak buat apa...jadinya...google2 resepi petang tadi...dpt mcm2 resepi yg berkenaan kastard....yg mcm2 tu, dikumpul menjadi 1..jdilah versi Asyifa kastard...yg paling mudah nak buat, sbb ikut bahan yg mmg sedia ada....

Nie lah rupanya puding kastard versi sy.....makan dengan sos kastard....+ mkan time sejuk...baru ada umphhh !!!!

makan ngan sumi jelly...yg tu beli je..

Add caption

Bahan-Bahan Utk puding :

1 cawan tepung kastard
1 cawan gula
2 cawan air
1 cawan santan yg kurang pekat (1/2 pekat + 1/2 air = 1 cawan)

cara2Nya :

Dalam 1 periuk, masuk semua bahan....kacau sampai pekat dan likat - api dlm keadaan sederhana, sentiasa kacau.
Dah pekat dan likat, masuk dlm bekas (sy masuk dlm bekas lompang, kecik...comel..senang nak makan), biarkan kat luar sekejap, lepas tu sejukkan dalam peti ais.
Dapat dalam 24 bekas lompang.

Bahan2 Sos kastard :

2 sudu besar tepung kastard
1 cawan susu segar/susu cair
1 cawan air
3 sudu besar gula.

Cara2 :

Dalam 1 periuk, masukkan susu, air dan gula dan tepung kastard (bancuh dulu dgn sikit air).
kacau sos sampai likat, jangan pekat sangat.
sejukkan kejap, letak dalam peti ais...

Dah siap...senang je...bila nak makan...kelurkan semua dari peti ais, letak puding, lepas tu...curah sos kastard tadi diatasnya....sy tambahkan dengan jelly....ikut la masing2 nak letak nata de coco pun boleh....



7 comments:

eiyna zhafirah said...

umphhh ! mesti sedap ny :)

Asyifa Mustaffa said...

alhamdulillah...boleh la...selagi anak2 suka....:)

Si Kecik Awyyn Teletubbies ♥ said...

Terliur nmpk makanan :D

Asyifa Mustaffa said...

Si Kecik Awyyn Teletubbies ♥ :

terliur ? tahan2...bulan2 pose nie....^^

kakyong said...

kakyong kurang gemar sikit dgn puding kastard ni.. kalo puding karamel tu, memang teramat la suka..

Asyifa Mustaffa said...

Kak.yong : sy pulak x suka puding karamel tu...sbb bau telur sngt....hehe...biasalah kak..manusia nie..mcm2 citarasanya....:)

Ann Ishak said...

saya ada masalah setiap kali masak kastard tu, mesti jadi berketul2...kenapa ek?!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...