"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, June 20, 2012

Apam Balik

As salam...salam sejahtera..... 2 hari tdk meninggalkan sebarang post ! rindu sngt nak BW ...arrggggghhh !!!

Walaupun masih ada denyut sakit kepala  nie...tahan gak duk ngadap pc nie. ~ sbb nak mengupdate ! jelez  tgk kengkawan smua dok masuk resepi tau....:) ---> ikon senyum pun tok leh dok tukar lagi...walaupun k.zana dah ajar kan...., serius tau bila tgk coding tu semua...mmg lagi berpinar bijik mata....mmg terus ke kepala punya dia punya denyut tu !.....

yg masalahnya......tgk fb ngan blog kat tepon ok jer....screen yg besar nie cahaya terlebih kut....ok...kene cepat sblm denyutnya dtng....

Nak cite skit pasal menu smlm....~ oh..! kepala sakit pun bole masak ke ?? jawapan = kepala sakit bila ngadap pc lama² je...tp x sakit bila suh masak memasak !!! ok ? 


Ok, smbung resepi ~ resepi dpt dari Dapur Mamasya, Nie sy share kan resepinya ye...

Sumber resepi : Dapur mamasya

Resepi 

Bahan-bahan 

2 cawan tepung naik sendiri- di ayak
1/4 cawan gula
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder
sedikit pewarna kuning.
1 biji telur.
1 1/2 cawan - 2 cawan susu segar ~ nak guna air biasa pun boleh
sedikit garam 

Inti :

1 cawan kacang tanah yg telah digoreng tanpa minyak ~ dimesin , utk ditabur
1 tin jagung berkrim - utk ditabur
1 cawan gula - utk ditabur
sedikit mentega

Cara-cara :-

1. Pukul gula dengan telur sampai kembang, masukkan soda bikarbonat, baking powder, susu segar, sedikit garam dan pewarna kuning. pukul hingga sebati. ~ syifa pakai mixer jer...
2. masukkan tepung dan kacau supaya ianya tdk bergentel ~ mmg pakai mixer lagi senang 
3. Perapkan bancuhan tepung tadi selama 2-3 jam ~ utk dapatkan apam balik yg cantik.
4. Panaskan non-stick pan, ambil satu senduk atau dua ( bergantung kpd ketebalan yg disukai) dan tuangkan ke dalam pan kemudian nipiskan. tutup pan sebentar.
5. Apabila setengah masak, taburkan bahan-bahan inti dan secubit mentega.
6. Dah masak, bolehlah diangkat dan dilipat dua. sapukan sedikit mentega di bahagian kulit luar.




Mudah jer...sape nak cuba silakan...mmg mcm yg orng jual tu tau......tp kalau buat sendiri nie...paham² je la ye...semua nak letak lebih...kacang, jagung wajib lebih ! tang tu penyedap nya tu.....

x cuba x tau...dah cuba pasti x jemu...ye ke ? insyallah akan sy buat lgi....^__^


ok...jom BW....selagi masih mampu nie............


14 comments:

Amie said...

Selamat malam Asyifa,
ada nampak apam balik di dapur Mamasya... Amie pernah buat tapi kurang menjadilah, tak pandai... tapi kalau buat sendiri boleh bubuh banyak2 jagung krim yang kami suka tuuu

Asyiqin Haulisah said...

boleh cuba ni. tp mcm mana nak buat yg jenis nipis tu?

Rohah said...

yummy...sedap makan panas2...

Nuwairani Ismail said...

kalau apam balik kite suke yg banyak jagungnya. sedapppp!

ummiakid-lily said...

Waaa..tersangat terliur nengok apam balik ni Syifa...kalau bisnes ni...boleh tutup kedai sume lebey...apapun mmg nampak sedap sgt²...boleh cuba nanti ni...

Asyifa Mustaffa said...

K.Amie : part letak bnyk2 tu...mmg best !...:)


Asyiqin : yg tu x pasti la mcm mna...agaknya kene nipis2 kan adunan masa kita tuang dlm pan tu..


K.Rohah : yup.!


Nurwairani : betul2....~ mcm ayat upin ipin...:)


k.lily : try kak jgn x try..insyallah sedap...x rugi punya !

gerhana luka said...

bestnya apam balik selalu beli intinya kureng skit tapi kalau buat boleh sesuka hati nak letak inti banyak2 kan bestnya...

Qasey Honey said...

wow..terbaekkk dr kuali ni...hehe...perghhh sedap tu...xtahn bile tgk jagung tu tkuar...nyum2...QH kalau buat pon suka letak jagung tu byk2..

Asyifa Mustaffa said...

gerhana luka : ye..sudah semestinya bila buat sndiri nie...kene ikut tekak yg sentiasa nak sedap...hehe...


QH : hehe...smstinya...jagungnya + kacang ..mmg best lah...hehe...

Elysa Sofia said...

saya tak minat sangat dengan yg ni, hehe nak resepi yg nipis tu?? :)

Asmara said...

isk teringin pulak nk mkn apam balik nih. hihi..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Asyifa cayang banyak kali nak buat tak terbuat2.. ni Asyifa dah buat tumpang makan aje boleh tak?? memang nak kena cuba jugak ni..tq dear...

Muhammad Balya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Bazlia Amoza said...

wah...feveret ni buat minum ptg...selalu main beli je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...