"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, June 15, 2012

Durian, tips dan kenangan ku.....

Sekarang musim durian datang lagi......musim ke ? ntahla...yg sy nmpk...bnyk sekarang orng jual durian. last musim durian tiba .... bulan 12 tahun lepas... 

sebenarnya...1st sekali nak cerita pasal tips pilih durian, ~ amboi ! terer benor ke nak bercerita pasal tips² pilih durian nie....terer ke ???  nie bukan terer ke tdk ye... ! yg penting sy jumpa artikel nie tadi.... saje nak share jerlah kat sini.......

Antara tipsnya : -

1. Duri-Pilih durian yang memiliki duri yang jarang, besar dan agak tumpul kerana biasanya durian jenis ini memiliki isi yang bagus, kering dan manis. Selain itu, duri yang agak tumpul akan lebih mudah untuk dibuka.

2. Bentuk Buah-Durian yang memiliki bentuk unik dan tidak bulat biasanya memiliki isi yang tebal, manis, dan berbiji kurus.

3. Bau-Durian yang matang akan mengeluarkan aroma yang kuat dan harum. Sebelum membeli durian, ambil baunya dengan cara merapatkan sedikit hidung ke kulit durian. Jika kurang berbau, ini bermakna durian tersebut tidak sempurna matangnya. 

4. Kulit-Pastikan kulit luarnya tidak cacat. Jika ada cacat pada kulitnya (misalnya busuk atau ada lubang ulat) kemungkinan isi di dalamnya busuk dan tidak dapat dimakan. 

5. Goncang Durian-Untuk memilih isi durian yang berkualiti, goncangkan durian dan rasakan getaran kecil di dalam buah. Letakkan kedua telapak tangan pada buah durian, diikuti dengan jari-jari tangan dan dipegang agak erat. Dan goncang secara perlahan-lahan. Jika dapat merasakan getaran kecil ini bermakna isi buah kering dan matang kerana isi yang kering akan terpisah dari dinding kulit dalam manakala isi yang lembab atau terlalu lunak akan melekat di dinding kulit durian tersebut
.

info nie cuma sebahagian dan secara ringkasnya sahaja ye.... more info....kengkawan boleh tgk kat SINI. ~ klik la kejap...x rugi pun ye.....:)




Itu....gambar di atas tu.... ~ itu makanan terakhir bersama arwah abah.....yg x kan mungkin dpt dilupakan....

pulut + durian + gula + santan ( kelapa yg diperah dgn air masak tmbahkan sikit garam) ~ makanan peberet arwah ... juga kami adik beradik.....arwah tok wan ( ayah mak) yg mengajar mkan camni....

last makannya seminggu sebelum arwah abah pergi menghadap Ilahi....(Al-fatihah) , yg membuatkan sy teringatnya......bilamana arwah begitu beria-ia nak membelikan durian...habis ditepon kawannya yg berniaga durian tu...tp kwan arwah kata...durian yg dijualnya sudah kehabisan stok....

Arwah abah mmg x putus asa.....bsoknya, kami ke gemas ( ada hal katanya) perjalanan pulang ke rumah... tepi jalan ada orng jual durian....abah kata benti² ...dia nak beli durian kat c2....kebetulan juga orng yg berniaga tu mmg kenal dgn arwah.....habis semua durian orng tu di borongnya....bnyk jugak...x ingt sy brapa biji......smpi di rumah....kebetulan juga...durian di pokok yg abah tanam....gugur juga....( x ingt 2 atau 3 biji) .... dan kebetulan juga.... jiran depan rumah bagi lagi 2 biji....mmg alhamdulillah.....rezeki kami anak beranak pulang ke kg....nak makan durian terakhir bersama arwah abah....

kenangan yg x akan padam smpi bila-bila....Al-Fatihah buat arwah abah....


13 comments:

gerhana luka said...

kenangan manis bersama keluarga yang telah tiada pasti kekal diingatan buat selamanya Al-Fatihah buat arwah abah kamu.

Asmara said...

thanks info. tp kat sini x dpat la nak pilih2 durian. tunggu balik nnti. :D

tun_telani said...

al-fatihah...

tun xpernah beli durian sendiri.. hihi.. tahu makan je..

anymz said...

salam syifa,kenangan aje yg tggl buat kita yg sudah merasa kehilangan ni kan?..

walau akak punya kebun durian,akak sendiri tak berapa nak pandai bab2 memilih durian nih..hehe

Qasey Honey said...

sedih pula bca n3 ni..Al-Fatihah buat arwah abh Syifa yer...

tq bg tip utk memilih durian tu yer..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Al-Fatihah... Buat Arwah Ayah Asyifa... moga rohnya di tempat kan di kalangan orang2 yang beriman.. Amin..

Akak pun banyak kenangan dengan Arwah Ayah bila tiba bab durian ni.. sebab pokok di rumah ni semua Arwah yang tanam dan buh nama... segalanya hanya tinggal kenangan manis..

Rohah said...

Al Fatihah buat Arwah..
Akak pandai makan jew..heihi

Asyifa Mustaffa said...

terima kasih

~~zana@pb~~ said...

Cerita durian sana sini, jeles tau.....tnya hubby akk, tmpt kita takde ke? Dia senyum je, senyum tawar:-(.....
Nanti akk buat entry ye, kalau bg link kt sini takut ada effect pulak....(psl icon senyum tu)

Asyifa Mustaffa said...

ok kak...thx...:)

Nuwairani Ismail said...

alfatihah...

bab duri tu kite setuju! kalau beli durian mesti nk pilih yang duri lebar2. pastu bila cium kulitnya rasa wanginya. dah nampak2 isi yang lemak2 tu...adeh!

zila norazila said...

salam syifa..alfatihah buat arwah abah ..semoga dia tenang disana..sedapnya la haiii...terliurrr sgt2 kt opis nie..he hehhee pls antar cikit kt zila..:)

Asyifa Mustaffa said...

Nurwairani : thx...


kak zila : thx...terliur ke kak...heheh...mmg x dpt ler nak ngantarnya....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...