"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, June 13, 2012

Sago Gula Melaka

Assalamualaikum.......... salam sejahtera....salam ceria.....:) orng lain sehari dah masuk smpi 2 3 n3....sy baru kedek² jer nak masukkan n3...hahaha.... x pelah..janji ada...! bukannya apa.... biasalah.... pepagi tu...bzy la skit kan...dpt jenguk² kejap........jenjalan kejap kat 'dapur' alam maya nie.... pastu buat keje balik.... mmg mcm x sempat ler nak masukkan n3 pun...., kenkadang mood x de pun ye jugak... + malas .......... mmg x bole buat apa la..... 

Cuaca yg panas sekrng nie.... mood nak membaking ke hape ke...mmg x de.... yg bermain dlm kepala skrng nie...nak buat desert² jer.... nak makan yg sejuk² ! baru ler nyamannnnn jer rasa anak tekak.... 

oh ! tp kan... sy memang perlu cuaca yg panas nie...utk 2 ke 3 hari nie ye..., mintak jgn la turun hujan.......... biar rumput rumpai yg kena racun pagi tadi mampus ! mata dah x tahan nengok rumput panjang yg amat !

ok..! stop bebelan.... fokus fokus.... hehe... nak share sago my peberet nie.... mmg nyaman makan sejuk..lalu kat anak tekak....errrmmm....alhamdulillah.....masih dpt rasa kenikmatan tu........^__^



Buatnya x susah pun....follow resepi....jadi la dia....tp buat kali nie... x de sukat² ...... main cmpak campak saje.... sebab dah berapa kali mmbuatnya.......... cuma masa 1st time dulu , mmg pakai sukat la....sbb time tu...saya budak baru belajar ! hehe.... 

Buat kali nie.... x makan guna santan.... tp guna susu kotak low fat dutch lady.... x la tnggi sangat kan kndungan lemak yg akan menepukan dlm badan nie.....tp for sure ler better guna santan....mmg lagi mabeles lah...! ~~ oh my english !!! terabur  !!! huhuhu.........


walaupun guna susu, masih kene tuangkan gula tu ye....penambah perisa !


Ok...done gambar....nie sy sharekan resepi yg di ambil dari  ~ Dapur Tanpa Sempadan ~ Cik Mat ler....

BAHAN-BAHANNYA :-)

300 gram sago biji, cuci dan toskan
2 liter air
2 helai daun pandan, disimpul
3/4 camca teh pewarna hijau makanan
1 ketul gula melaka, hiris kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 1/4 cawan air*
1 helai daun pandan*(*disatukan dan masak hingga pekat, tapis dan sejukkan)
1 cawan pati santan + 1/4 camca teh garam + 1/2 camca teh tepung jagung = satukan, kacau dan masak hingga panas, sejukkan.

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan 2 liter air tadi bersama daun pandan dan pewarna hijau makanan, kemudian masukkan sago biji dan masak hingga kelihatan jernih. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu. Tutup api dan biar 4-5 minit dalam peiuk.
  2. Tuang dalam tapis dan cuci biji sago tadi bawah air paip untuk membuang kanjinya. Kemudian masukkan ke dalam bekas2 kecil atau acuan yang anda gemari, padat2kan dan simpan dalam peti sejuk 1 - 1 1/2 jam. Sapu sedikit minyak pada acuan tadi.
Keluarkan dari acuan dan letakkan dalam bekas sesuai, tuang gula melaka tadi dan juga santan pekat tadi. Hidangkan sejuk.



sebenarnya nak guna kaler lain..... tp x tau nape...suka sngt kombinasi kaler hijau dgn putih tu....rasa mcm lembut jer tengok padanan warna tu ( jgn kaitkan dgn sebarang unsur politik ok !) .... hehehe.... nie cuma makanan saje.....^__^

jom makan lagi.... ~~~ nyamannnnnnn.........


24 comments:

tun_telani said...

Salam syifa.. sagu santan gula melaka mmg sgt2 sedap!!! ni wajib buat at least sekali tiap2 kali puasa ^^

:: Mrs.Eady :: said...

ya allahhhhhhhhhhhhhhhhhhh....serius terliur giler!

Asyifa Mustaffa said...

Tun : W'salam, nie pun mmg menu wajib time bulan pose....tp kadang nak mkn buat jugak mcm nie....

serius sedap makan sago santan kan...lemaknya tu lain skit nikmatnya...


Mrs Eady : hehehe........

Kakzakie said...

Eh... tak salah apa kakak pun suka hijau putih juga. Sejuk mata memandang - makan pun perut kenyang.

kakchik@ella said...

sedapnyaaa .. makan sejuk2 best ni.

Asyifa Mustaffa said...

Kak Zakie : same ler kita...hehe...:)


KC : kak chik...mmg sdap mkn sejuk....kene ngan cuaca panas nie kan....hehe...

Asmara said...

rasa macam dah puasa pulak. hehe.. biasa puding sagu ni bulan puasa selalu buat. ;D

Subhie Arun said...

hi ...sedanya tgl sago...lawk pulak presentation...happi following u

visit me,
http://subhieskitchen.blogspot.co.uk

Nuwairani Ismail said...

ayoyo....kalau time pose ni konfem dah buat resepii berbuka ni...sukenye! nanti nak buat jugak la. kalau time cuaca panas ni memang tekak gatal je mintak buat dessert

Bicara Kak Noor said...

sedapnya shifa, gambar pun cantik sangat tu mesti tak cukup satu kalau akak lah hee

Asyifa Mustaffa said...

Asmara : dah dekat nak puasa...kene ambik auranya...hehe...


Subhie : tq...done 4lo ur blog...:)


Nurwairani : ayoyo....mmg sedap le mkan time sejuk...hehe...cuaca panas...nie mmg tekak suka mntak yg sejuk² .....hehe


K.Noor : tq kak, mmg 1 x cukup kak...sbb mknnya berulang ulang...:)

Yatie said...

adoyaiiiii..tak tahan tngk, mmng terliur sangat ni, warna hijau warna kegemaran anak akak..kalau boleh semua kuih di suruh letak kaler ijau...he3...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Cayangg mau tak nyamannn!!! nyaman sangat tu bahhhh.. waduhhhh cantik kelernya tu.. i like.. slurpppp *minum air terpakse ni nak hilangkan kecur heehhee

Mamasya said...

Salam Shifa.sagu gula melaka letak ais sikit...bagi sejuk...nyamannya bila mkn...sesuai sgt dlm cuaca panas.
re; betul tu Shifa, apam yg beli kdg letak sikit je kcg dan jagung.... sedangkan itu penyedapnya...

ibundo said...

syifa, sago lebih buat pengat semalam ada lagi. Bolehlah petang ni bundo buat sago gula melaka ni untuk buka puasa. sedapnya...

aizamia3 said...

sedap.. sedap.. ai suka.. ;)

IDAZS said...

sedap ni, suka :)

Rohah said...

waaa Shifa, bikin akk teringin je tau..huhu..nak sekarang juga..

Kak Nita said...

Salam syifa ....ni pon favourite akak jugakkk....tapi dah lama tak buat ...nnt nak buatlah..

ogyep yummy mellow said...

Salam Syifa,
cantik kejadian sago tu... Hijau lagi...

Qasey Honey said...

aduhhh rajinnye buat comeiii cmtu...nmpk sedap la...dh lama xmkn..sbb mak dh lama xbuat..hehe...nk cuba nti ni...

syafisyifa' said...

my fav!! dapnya

Tina Othman said...

salam syifa

bestnya, dahlah skrg musim panas kan, nyaman je dpt makan ni

Nieza said...

sedapnya ..lama tak mkn ni..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...