"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, June 27, 2012

Pulut Serunding ~~ Cucu-cucu ku. ~ tua sngt ke ?

Alhamdulillah....pelut udah kenyang bekpes pagi tadi....hehe..., sekarang baru bole masuk n3...sbb anak²  ku sayang itu tgh melantak bekpes ala-ala omputih tu, bkn selalu pun...kenkadang jer....bila dah x tau nak mkn apa....:)

Tajuk panjang x ? x kan...ok lagi kan.......:)... ok nie nak citer pasal menu buat petang semalam..! tercapai jugak hasrat nak membuatnya....siap  bawak pgi umh sis in law lagi...saje buat utk minum petang......merangkap makan mlm kat c2 lagi.....hehe...



Dlm bekas tuppeware je .....sbb nak kuar dah time nie....snap pic jap.......b4 nak g umh SIL...jumpa cucu....ngeh3.....cucu ??

Cucu ?? ini ler cucu-cucu yg cute miut nie..........tp yg jumpa smlm yg si mata boolat tu jer...:D



Si mata booolat namanya Adam Zafran  baru 2 bulan lebih usianya.....yg mata pejam tu plak...cucu yg baru lahir 23/6 yg lepas.......Muhammad jer baru namnya....~ maknya tgh pening duk cari nama anak....

waaaa....../no jgn kata i tua ok...! muda lagi nie...'3 series' baru......nie sebenarnya cucu sebelah asben..~ asben i anak bongsu dari 9 adik beradik.....so..anak-anak buahnya udah besor...yg dah kawinnya dah 2 orng... so semua cucu total ~  ada 3 orng...termasuk la kkk pada Muhammad tu......yg Adam nie plak....anak sulung...n cucu sulung sis in law yg jumpa smlam.......gitu ler...~ pening ke baca ?? apa-apa je lah !!!

Ok...balik pada citer pulut serunding nie......letak gambor skit lagi...refresh balik...kasi ingt tajuk utama kita...~ PULUT SERUNDING.....hehe....~ itu jemari asben...nolong kite buat ler.....kene la tolong kan...nak cepat kuar...!


Ok....Untuk resepi yg sy guna pakai

Pulut 

Bahan-bahan

3 cawan pulut - basuh dan sy rendamkan selama 2 ke 3 jam.
1/2 cawan santan (patinya)  + 1/2 cawan air
garam.

Caranya.

1. Kukus pulut yg dah ditoskan dri rendaman tadi selama lebih kurang 20 minit.
2. ambik santan dan air tadi satukan dan campur secubit garam.~ gaulkan.
3. Dah 1/2 masak pulut tadi, masukkan santan yg dikacau tadi kedalam pulut dan kacau rata. tutup semula..kukus lagi smpi masak dalam 30 minit.

Serunding kelapa

Bahan-bahan

Segengam udang kering *
2 batang serai *
5 batang cili kering *
1/2 inci kunyit hidup *
Bawang merah *
bawang putih *
halia *
garam
gula
kelapa parut putih

Caranya :-

1. Hiris nipis serai, rendam sekejap cili kering ~ senang nak tumbuk...
2. Tumbuk semua bahan yg bertanda *
3. masukkan semua bahan yg ditumbuk tadi, bersama kelapa parut ke dalam kuali....goreng sangai sahaja..
4. perasakan dgn garam dan gula secukup rasa..
5. masakkan sehingga garing ~ mcm goreng kerisik tu....

Biarkan sejuk dulu bahan serundingnya tu...bila pulut dah siap.....bentukkan je pulut tu ikut suka....kemudian letak la serunding tu..ikut citarasa masing-masing.....


3 ketul jer tinggal kan kat umh....balik mlm....kasi  licin semua........alhamdulillah......:)


12 comments:

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Asyifa.....waaaaaaaaaaa this is one of my peberet:) tp punyelah bercinta nak wat..

Thanks for visiting my kitchen.

Asyifa Mustaffa said...

Ayu : :)

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Nenek muda tu namanya.. comelnya geram tengok ni hah! lagi geram tengok pulut serunding yang mengancam tu...

gerhana luka said...

comel je baby baru lahir kan. suka baby kecik2 ni senang nak urus bila kenyang je dia tido sedap digomol2 baby ni wangi baunya.
pulut serunding sedapnya kalau dibungkus dalam daun pisang buh serunding jadi inti tu dah jadi pulut panggang kan.

Deq's Qienz said...

sedapnyaaa..cumeiii baby..salam kenal ya:)

Nuwairani Ismail said...

hihih...tula...mula2 terfikir jugak. maju betol seorang nenek duk update belog. sekali rupanya cucu belah keluarga hasben. hihih...

kite tak pernah makan serunding kelapa dengan pulut. mungkin kat kelantan tak hidang macam tu kot. selalu kami makan pulut dengan kelapa parut, ikan kering je.

~~zana@pb~~ said...

Kita pun ada cucu la, tak kecoh pun (saje taknak kecoh, taknak dpt title datok)...:-)
Syifa, favourite akk tu pulut serunding, arwah tok pandai buat.K

Asyifa Mustaffa said...

saje nak tunjuk gmba cucu kite....hehe....

Asyifa Mustaffa said...

try la...tp kelapa tu bole jer nak kasi manis atau pedas...:)

Asyifa Mustaffa said...

salam kenal...:)

Asyifa Mustaffa said...

bzy2 pun menyinggah gak ye kak..tq...:)

Asyifa Mustaffa said...

GL ~ baby mmg comel belaka kan....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...