"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, June 22, 2012

Yang hari tu......dah gini rupanya.....suka suka !!

Assalamualaikum.......selamat sejahtera.....salam pagi jumaat cuaca yg cerah,  seindah,  seceria sang suria....hehe....

Ceria ye ? mesti la kene ceria...ngadap tanaman pepagi nie.......kene la bewajah ceria ~ wlaupun hati ada sakit skit sebab daun limau purut ngan daun kunyit ku hampir togel dikerjakan ulat !!! ~ ku tetap ceria berwajah manis menatap 'mereka' setiap pagi.....:D 

x leh lama nak layan 'mereka-mereka' sbb matahari memancar terik yg amat....paneh !!! dlm kepanasan tu pun...sempat nak ambik gmbar nie tau.....:)

Ingt x lagi kisah ubi keledek ku yg tumbuh tu ? ingat x ? x ingat ? jom ke SINI . haaaa...dah ingt ? ~ mcm ler ada orng nak kisah...! huhuhu...jgn la cmtu...sedih i tau....kisah la...kisah la....kisah eh....:P

nie yg terbaru ....... taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!!  sudah kusiram, kutanam dan kubaja ia... banyak nmpaknya.....betul ke yg 2 biji ari tu nie ?? 


Betul la yg nie..... asalnya mmg 2 ketul yg tu .... telah di tanam biasa saje...tanpa baja pun.... Mengikut cara-cara yg Mak sarankan......! mak kata ~ tanam keledek tu dulu........biar smpi  keluar pucuk-pucuknya.........

Ok, bila dah naik pucuknya tu......dlm lebih kurang 7 cm pnjangnya, mcm gmbar di atas, mak kata cantas....dan tanamkan di tempat lain ~ buat batas ............, kalau tanam gitu jer dgn ubi yg hari tu...mak kata ubi yg tu akan busuk cmtu jer kat bwah tanah tu....maka sebab itu ler pucuknya kene dipindahkannnnn................ baru akan keluar ubinya dlm masa 3 bulan lebih kurang !


macam dah x sabar pulak nak tggu kuar hasilnya..........masa dipindah kan ke batas nie...takut gak mati pucuknya tu........tp, alhamdulillah ler....pagi nie elok jer x melayu dia.....sbb smlm ujan.....ptng smlm plak dah bzy masak buat berbuka..............so x dpt la nak menjenguknya....pagi nie bru berkesempatan membeleknya........


Harapan ~ harapnya tumbuh subur elok ye.....pestime tanam keledek nie........moga dapat la rasa hasilnya.....:)

rupa yg asalnya dulu gini ler dia......




25 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

wahhh berjasa dgn tanah sure dpt hasil!

Amie said...

Tak lama nanti menjalarlah dia... pucuk & batang mudanya boleh buat sayur!

Asyifa Mustaffa said...

ME : yup ! sdh tentu kan...tp takut gak dia mati....hehe...


K.Amie : tang nak masak pucuk ngan btang tu yg x brapa nak reti kak...ada jer orng kat sini msak cmtu...takut orng kat umh nie la kang x reti nak mknnya.....:)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Waaa... cayalah!! tengok Asyifa cayang rajin memanam.. ni yang buat mood akak nak berkebun UP lagi ni.. wahh best! best! tumpang sukaaaaaaaaa weeeeee>>:)))

aizamia3 said...

tak sabar nak tunggu hasil tuaiannya nanti.. ;)

ogyep yummy mellow said...

Syifa,
semalam ogyep baru buang keledek yang dah lama terperap kat dapur tu.. rupanya cam tu juga... rumah atas angin.. x de tanah nak berkebun... sobsobsob...

orang kata, kalau bercucuk-tanam ni.. mesti selalu bercakap dgn pokok2 tu... baru dia naik subur... tapi, kalau bercakap tu nanti, tengok2 dulu.. ada orang ke tidak... nanti orang ingat lain lah pulak... hehehehe

Kakzakie said...

Nasib baik ada mak jadi penasihat itulah hasilnya memang memuaskan dan menggembirakan. Kalau kakak pun suka tanam-tanam cuma rumah kakak tak ada tanah semua dah bersimen so tanam dalam pasu..

zila norazila said...

akk tunggu bila dia dh berbuah nnt..pose picnya tau..x sabar nk tunggu:)

gerhana luka said...

rajinnya berkebun, boleh kuarkan peluh ni sambil buat batas tu. mesti tak sabar nak tunggu ubinya pulak ni.

Qasey Honey said...

alaaaa rajinnye...teruja la pulak nk tgu hasilnye tu...hihi

Asyifa Mustaffa said...

Sila2 K.Sha...meh kita menanam...:)

Asyifa Mustaffa said...

kita tggguuuuu......@aizamia3

Asyifa Mustaffa said...

ogyep yummy mellow sudah semestinya pandang kiri ke kanan...hehe

Asyifa Mustaffa said...

@Kakzakie tanam dlm pasu pun ok juga kak...:)

Asyifa Mustaffa said...

zila norazila k.zila, insyallah...suda smstinya...:)

Asyifa Mustaffa said...

gerhana luka sabar menanti kak....:)

Asyifa Mustaffa said...

Qasey Honey QH kita tggguuuuuuu......!

Nur-nba said...

Kalau suruh Kak Nur yang tanam, tentu lain jadinya... Suka tengok rakan2 yang rajin bercucuk tanam...

Tq Asyifa atas sokongan moral yang diberikan dalam blog akak.. :)

Asyifa Mustaffa said...

Nur-nba bnyk sabar kak eh...:)

Wattie said...

Salam,
Rajinnya Syifa bercucuk tanam, berbudi kepada tanah, byk hasilnya...

Mamasya said...

Salam Syifa. dah tumbuk pucuk ubi....tentu tak sabar tunggu hasilnyakan....tak sia2 berbudi pada tanah...
re; Alhamdullilah rezki akk dpt pengalaman menetap di negara org.senang juga dpt brg2 kat Cairo ni cuma brg2 tertenu kena angkut dr Msia.

Asmara said...

bestnya..tahniah! ;)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

bestnyer dpt cucuk tanammmm

FnF Simple Life said...

best nye... dapat makan hasil tanaman sendiri...puas hati kan

Asyifa Mustaffa said...

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...