"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, July 7, 2011

APAM PELANGI

Alhamdulillah....sudah siap menu utk minum petang hari nie....menunya...APAM PELANGI...bole tahan rasanya...nie 1st time membuatnya nie....time kukus...sudah naik bau...wangi je...bau santan...sbbnya...ada campuran santan....ok la...Hadif pun suka....sbb Hadif..bab kuih2 nie..mcm memilih skit kan....nie sbb dia x sabar nak makan....katanya...ada warna hijau, kuning...tu pasal la suka letak kaler2 nie...menarik...dan anak pun mesti tetarik.....!!

da siap potong...

baru lepas kuar dri loyang

bila da potong camni...hadif lgi x sabar....

RESEPI APAM PELANGI :

Bahan-bahanya :-

2 biji telur
1 camca teh ovallate
1 camca teh esen vanila
150 gram tepung gandum
1/2 camca teh baking powder
90 gram gula halus (gula nak + skit lagi pun ok...sbb sy punya nie x brapa manis...tp masih ok lagi)
125 ml santan pekat segar (sy guna santan kotak 100 ml santan + 25 ml air )
Pewarna makanan...ikut suka...

Cara2 nak buat. :-


1. Gula + ovallate + telur, 3 nie...putar pada kelajuan max, sampi pekat...lebih kurang 2  min...campuran akan nampak putih dan pekat.

2. Perlahankan speednya, tuang santan dan esen vanila.putar ratakan.pas tu, masukkan tepung tadi (tepung gandum + baking powder = ayak dulu ye ). masuk tepung sampai habis, then...gaul sebati.

3. Suka hati la nak bahagikan berapa bahagian...sbb nak letak kaler kan....

4. Bila pengukus dah panas, letak dlm bekas then kukus dalam masa 30 minit dengan api yang sederhana.

Bila dah siap masak tu...keluarkan...sejukkan dulu...pas tu..bole la makan....:)

Ok...selamat mencuba pada sape2 yg berminat nak buatnya....^^



2 comments:

aizamia3 said...

psstt: balik kampung boleh singgah ni.. ;)

Asyifa Mustaffa said...

bole saje...^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...