"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Saturday, July 16, 2011

cara pakai cincin yg betul

tq google

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari :-

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari

1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian :-

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.


5 comments:

ibunaznoy said...

skrg ni byk dah tgk budak2 remaja pakai cincin kat jari telunjuk..

Asyifa Mustaffa said...

bdk2 skrng...terlalu mngikut trend semasa...yg kdang2 smpi langgar apa yg boleh dan x bolehnya.....

aizamia3 said...

masih ada yang pakai dijari tengah.. alasan cincin tu besar dan longgar untuk dimasukkan ke jari manis..

Asyifa Mustaffa said...

alasan je tu semua...hukum ttp hukum kann....

Ann Ishak said...

bukan setakat pakai di jari telunjuk aja...ibu jari pun dah ada jugak sekarang ni, trendlah kununnya...tak pasti pulak hukumnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...