"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, July 19, 2011

Peria goreng....

Assalamualaikum....selamat tengahari...dan pada mereka2 yg belum pun mengisi perut...n3 nie..adalah berkenaan makanan ye...tpi...biasa2 je....my peberet...tp en.asben x suka...pahit katanya......

Peria nie..dipanggil peria katak kalau x silap lah....cukup mudah utk menggorengnya...kalau makan mcm tu je...ok la kut...tp...kuat la rasa pahitnya tu....bagi sy..better  goreng la....lgi maveles.....sebiji kecik pun sy boleh abiskan sorang....sbb dah x de sape nak makan....! nak sruh anak...lagi la.......

hasil dah digoreng....

Mudah saje...ambik bwang putih, tumiskan....ambik lada giling sikit (bagi rasa pedas2 skit)....tumbuk udang kering sikit....dah tumis semua...sy pecahkan telur.....letak la garam sikit....potong lada besar....masukkan jer....mudah la sangat...main campak2 jer....siap....!!!

antara bahan2 yg diguna

kannn senang jer......bagi sape2 yg suka la kan....ada orng x suka sbb rasanya yg pahit..........terpulang pada citarasa memasing kannn.......
Selamat menjamu selera ye........^__^


7 comments:

aizamia3 said...

aha... yang ni ai pandai buat tapi en. suami pulak kurang minat.. anak2 jauh sekali.. tapi seyes.. sedap.. ai like.. ;)

Tina Othman said...

tak pahit ke tu??

Ummiakid @ lily said...

akak x pernah makan peria...mcm x leh nak telan...kalau mak mertua masak tak pahit pun rasa tapi tak tau le...mungkin sebab akak memilih sayur kot...ada org kata masak + sardin pun sedap...

Asyifa Mustaffa said...

aizamia3 : kann...sedap kan...pas tu bila tegigit lah udang kering yg tumbuk ala2 x hancur tu....mmg sdap....

Tina : pahit la gak...tp bg sy x brapa sngt...x tau la tekak orng lain pulak....

kak Lily : pahit sikit kak...tapi yg campur ngan sardin tu...x tau pulak...takut pulak sardin tu pahit lak nanti...ia ke?

adcom said...

terliur plak tgk...peria ni sedap sebab pahit2 dia tu la kn..hehe...sukanya..

nak kurangkan pahit kene rendam ngan air garam dulu...

Asyifa Mustaffa said...

btul tu adha.....tp still ada rasa pahitnya...cuma kurangla skit pahitnya kan...

Ann Ishak said...

masak dengan taucu pun boleh jugak kan...saya memang tak makan peria katak ni tapi hubby makan, selalu buat steam je untuk dia tapi teringin jugak nak mencuba resepi nih, saya ambik ye AM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...