"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, February 27, 2012

Bantal Pancake Mangga

Assalamualaikum...baru berkesempatan mengupdate blog...sepantas yg mungkin nak mengupdate nie...nak tgk citer korea jap lgi...dan disebabkan dah ada yg nak mintak resepi dri ptng tdi...ku gagahkan jugak beron9 mlm nie....lau x...mmg bsok ler jwabnya bukak blog nie....

nie ler rupanya bantal pancake tu...ini bahagian dalamnya 


Campuran whipping cream dan mangga, resepi yg sy dpt tu menggunakan durian, skrng mna nak cari durian kan, so ubah ler kpd apa yg boleh diguna....


atas nie lah rupanya...lipat main lipat...ikut dan jer orng utara kata......hehe..x pelah janji ada rupa bantal...keh3.... ok pada yg nak mencuba.. bawah nie sy share resepinya... 

Sumber resepi : Sis nonierahman

Bahan-bahan :-

Bahan-bahan untuk kulit:
250 gm tepung gandum.
3 biji telur
500 ml santan
1/2 tsp garam.
esen pandan * syifa x letak sbb pakai warna kuning
pewarna hijau * warna kuning

untuk inti plak
isi durian secukupnya
whipped cream yg telah dipukul kembang

Inti cara syifa :
3 biji mangga masak sederhana besar*
gula 3 sudu kecil*

*Whipping cream syifa campur dgn gula 1 sudu kecil

Cara-cara :-
  1. bancuh semua bahan untuk kulit sehingga sebati dan kemudian tapis.- *syifa blend, pastu tapiskan. supaya adunan licin.
  2. kemudian dadar kan nipis seperti membuat kuih dadar/kuih ketayap * guna non-stick pan.
  3. letak sedikit whipped cream atas kulit dadar dan letak 1 sudu isi durian * syifa guna mangga yg dah digaul dgn gula tadi..utk bagi manis sedikit.
  4. lipat kemas, sejukkan sebentar sebelum dihidangkan.sedap mkn sejuk²..  orng yg jual nie mcm kat KEDAI NI ... mmg cun la lipatnya kan...hehe...
Ok, pada anda yg berminat nak mencuba....silakan mencuba, bila kita dah cuba nie..baru tau rasanya kan...ok slamat mencuba....


Selamat malam...assalamualaikum....^__^



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...